Інтелектуальне протистояння і західний вплив на ісламський світ

Статті
Друкарня

В історії Ісламу було багато викликів, але одним із найбільш небезпечних є інтелектуальне протистояння західною культурою. У той час як політичні і економічні зміни можуть відбуватись стрімко і бути тимчасовими, зміни в свідомості і світогляді народів відбуваються повільно, але мають довгострокові наслідки. Цей прихований, але глибоко укорінюваний процес трансформації свідомості мусульман триває протягом останніх двох сторіч, формуючи громадські, політичні і культурні погляди в дусі західних цінностей.

Західний вплив: як він проник до ісламського світу?

Історія показує, що народи, які перебувають в періоді занепаду, легко піддаються впливу більш могутніх культур. В XIX сторіччі, коли ісламський світ переживав ослаблення, зіткнення з Європою призвело до того, що деякі мусульмани почали захоплюватись досягненнями Заходу. Вони вважали, що саме подражання європейським моделям — в політиці, культурі і економіці — приведе ісламські країні до процвітання.

Одним із інструментів цього впливу стали освітянські місії, відправляємі до Європи, а також колоніальна система освіти в мусульманських країнах. Молоді люди, які навчались в західних університетах, вбирали ідеї секуляризму, демократії і ліберальних цінностей, повертаючись потім до ісламських суспільств як пропагандисти нових поглядів. Так, наприклад, Ріфаа ат-Тахтаві і Хайруддін ат-Тунісі зробили значний внесок у поширення західних ідей, адаптуючи їх під нужди своїх країн.

Формування нової ідеології

В результаті проникнення західної ідеології до ісламського світу з’явилось декілька концепцій, які раніше були чуждими мусульманському світогляду:

1. Націоналізм – ідея, згідно якої нації повинні формуватись на основі території, а не релігії. Цей концепт призвів до створення національних держав, зруйнувавши єдину ісламську спільноту.

2. Ліберальне розуміння свободи – концепція свободи, підкорена не Божественному закону, а людським встановленням, що призвело до спроб реформування ісламського права згідно з західними правовими нормами.

3. Економічні теорії – принципи банківської системи, лихварства і капіталістичної економіки почали сприйматись як норма, незважаючи на їх суперечність ісламським приписам.

4. Реформування релігії – ідеї «оновлення» Ісламу, скеровані на адаптацію релігійних норм до світського життя, що призвело до появи нової форми Ісламу, зручної для західних правителів.

Методи впливу Заходу

Західні держави використали три основні стратегії, щоб укорінити свої цінності в мусульманських країнах:

Створення еліти, орієнтованої на Захід – утворення закладів, таких як «Вікторія Коледж» в Єгипті, дозволило виховати нове покоління правителів і чиновників, прихильних західним стандартам.

Формування нового релігійного дискурсу – через модернізаторів Ісламу, таких як Мухаммад Абду і Рашид Ріда, Захід просував ідеї «поміркованого» Ісламу, підкореного світським принципам.

Прямий культурний вплив – поширення західної літератури, філософії, історичних концепцій, мистецтв та ідеалів, представлених як універсальні, але які суперечать ісламському світогляду.

Підсумки західного впливу

Сьогодні ми бачимо, що в ісламському світі тривають дискусії про роль релігії в державному управлінні, економіці і соціальному житті. Багато мусульманських країн перейняли західні моделі, але це не привело до процвітання чи незалежності, а, навпаки, закріпило залежність від міжнародних фінансових і політичних структур.

Насаджені концепції, такі як націоналізм, секуляризм і лібералізм, продовжують руйнувати ісламську єдність. Проте усвідомлення істинних причин цієї кризи може стати кроком до повернення ісламської цивілізації до її коріння, заснованого на Шаріаті, а не на ідеях, нав’язаних ззовні.


30.01.1988
Журнал «Аль-Вай» №8