Різк — в розпорядженні Аллаха

Ключові поняття
Друкарня

Різк (прожиток) — це не «власність», а швидше, «дар». «Наділити різком» означає «віддати, надати». «Власність» означає володіння річчю одним із дозволених Шаріатом способів, у той час як різк буває як дозволеним (халяль), так і забороненим (харам).

Як гроші, отримані чоловіком у якості заробітної плати, вважаються різком, так само і гроші, отримані від азартних ігор, вважаються різком, тому що кожного із людей Аллах наділяє різком через певну справу.

Багато людей вважають, що самі наділяють себе різком. Робочий, отримуючи певну плату за свій труд і старання, вважає, що він сам наділив себе різком. Отримавши більше грошей за те, що доклав більше зусиль, робочий починає думати, що сам наділив себе цією надбавкою. Торговець, який отримує прибуток, завдяки своїй праці, вважає, що сам наділяє себе прожитком. Лікар, який лікує хворих за певну плату, вважає, що сам наділяє себе прожитком. І таким чином кожен чоловік, який замається певною справою, що приносить прибуток, вважає, що він сам наділяє себе різком. Таке розуміння у людей складається через те, що положення, в яких вони знаходять різк, вони вважають за саму причину різку.

Насправді ж мусульманин повинен прийняти те, що різк знаходиться у розпорядженні Аллаха, а не людини. Виконувана справа — це лише положення, в якому добувається різк, а не причина появи різку. Якщо б ці положення служили причиною, тоді вони неминуче приводили б до одному і тому ж результату. Проте, як ми бачимо, результати відрізняються. Іноді положення є, а різку немає. Якщо б ці положення служили причиною, тоді кожного разу неминуче спостерігався б наслідок. Оскільки різк не приходить при кожному положенні неминуче або приходить в різній величині, тоді можна з упевненістю стверджувати, що мова йде лише про положення, а не причину різку.

Положення, в яких приходить різк, неможна вважати причиною різку, а також неможна вважати, що чоловік за допомогою цих положень сам наділяє себе різком, через те, що таке розуміння суперечить коранічним текстам, категоричним з точки зору походження (катият ад-субут) і категоричним з точки зору вказівки (катият ад-даляля). Якщо що-небудь суперечить коранічному тексту, категоричному по походженню і вказівці, тоді перевага віддається тексту, а решта відкидається. Багато аятів Корану недвозначно вказують на те, що різк знаходиться у розпорядженні Аллаха, а не людини.

Таким чином, ми упевнено говоримо про те, що спостерігаємі нами способи і засоби, за допомогою яких людина отримує різк,є лише положеннями, а не причинами. Аллах говорить:

وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱ للَّهُ

«Їжте із того, чим Аллах наділив вас» (5:88),

ٱللَّهُ ٱ لَّذِي خَلَقَكُمۡ ثُمَّ رَزَقَكُمۡ

«Аллах — Той, Хто створив вас, а потім обдарував прожитком» (30:40),

أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ

«Витрачайте із того, чим вас наділив Аллах» (36:47),

إِنَّ ٱللَّهَ يَرۡزُقُ مَن يَشَآءُ

«Аллах дарує прожиток без рахунку, кому побажає» (3:37),

ٱللَّهُ يَرۡزُقُهَا وَإِيَّاكُمۡۚ

«Аллах наділяє прожитком їх і вас» (29:60),

نَّحْنُ نَرْزُقُكَ

«Ми Самі наділяємо тебе прожитком» (20:132),

نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ

«Ми забезпечуємо прожитком їх разом з вами» (17:31),

لَيَرۡزُقَنَّهُمُ ٱللَّهُ رِزۡقًا حَسَنٗاۚ

«Аллах неодмінно наділить чудовим прожитком» (22:58),

يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُۚ

«Він збільшує прожиток, кому побажає» (42:12),

فَٱبۡتَغُواْ عِندَ ٱللَّهِ ٱلرِّزۡقَ

«Шукайте ж прожиток у Аллаха» (29:17),

وَمَا مِن دَآبَّةٖ فِي ٱ لۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا

«Немає на землі жодної живої істоти, яку Аллах не забезпечував би прожитком» (11:6),

إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ

«Воістину, Аллах є Наділяючим прожитком» (51:58).

Усі вищенаведені аяти несуть одне ясне значення. Їх неможна розтлумачити по-різному. Полягає це значення в тому, що різк приходить тільки від Аллаха. Проте Аллах наказав мусульманину за власним вибором входити в ті положення, в яких він може набути різк. Так, чоловік за власним вибором входить в ті положення, в яких отримує різк, проте він сам не наділяє себе різком. Саме таке значення несуть аяти. Аллах наділяє чоловіка різком через деякі положення. І тут немає різниці, заборонений це різк чи дозволений, заборонені ці положення чи дозволені чи обов’язкові, і немає різниці, отримав чоловік в цих положеннях різк чи не отримав. Окрім того, в Ісламі роз’яснено те, якими шляхами мусульманину дозволено добувати різк і якими заборонено. Також в Ісламі роз’яснені шляхи набуття власності, але не причина отримання різку, і мусульманину треба суворо дотримуватись цих шляхів. Ніхто не може набувати власність нешаріатським шляхами, інакше це буде вважатись забороненим різком. В будь-якому випадку, заборонений різк чи дозволений, він виходить від Аллаха.


Із книги «Ісламська думка»