Воістину, людина може сказати слово, не надавши йому значення

Хадіс
Друкарня

Повідомляється від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Воістину, раб може сказати слово, угодне Аллаху, не надавши йому жодного значення, а воно піднесе його у степені, і воістину, раб може сказати слово, не надавши йому жодного значення, яке викликає гнів Аллаха і ввергне його у Пекло».

У книзі «Фатх уль-Барі» шарх (коментарі) до «Сахіха» Бухарі приводиться:

Слова «не надавши йому жодного значення» – тобто не задумавшись над небезпекою цих слів, не думаючи про наслідки, і навіть не уявляючи, що ці слова можуть на щось вплинути. І це подібно до слів Всевишнього:

وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ

«І вважаєте, що цей вчинок незначний, хоча перед Аллахом це великий гріх» (24:15).

Слово «ввергне» – передається від Іяда, що він сказав: «сенс цього слова – потрапить туди (до Пекла), наче провалившись».

З корисних уроків цього благородного хадісу наступне: мусульманин завжди повинен зважувати свої слова, перш ніж буде притягнутий до відповідальності за них; і не повинен говорити нічого, окрім доброго і благого. Також передано безліч аятів та інших хадісів на цю тему:

Сказав Всевишній:

وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ

«Їх навчили благим словам» (22:24)

а також:

وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا

«І говоріть людям чудове» (2:83)

а також:


وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

«Скажи Моїм рабам, щоб вони говорили найкращі слова» (17:53)

а також:

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

«До Нього підносить чудове слово, і Він возносить праведне діяння (або праведне діяння возносить чудове слово; або праведне діяння возносить людину)» (35:10).

І Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Захистіться від вогню хоча б шматочком фініку, а якщо не знайдете і цього – то добрим словом».

А також: «Хто вірить в Аллаха і в останній день, нехай говорить благе або мовчить».
І сказав: «Стримуй язика».

І сказав: «А хіба люди не попадають у полум’я обличчями униз (або він сказав: носом), окрім як через те, що заробили їх язики?».

Повідомляється від Абдуллаха ібн Амра (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «В Раю існує кімната, зовнішня сторона якої видна зсередини, а внутрішня – ззовні». Абу Малік Ашъарий питав: «для кого вона, о Посланець Аллаха?» На що він ﷺ відповів: «Для того, мова якого була доброю, і того, хто годував другого їжею і не спав (заради Аллаха), коли всі люди спали».

Від Абдуллаха ібн Масуда (р.а.) передається: «Клянусь Аллахом, крім Якого немає іншого божества, немає жодної іншої речі, яка потребує тривалого ув’язнення, окрім мого язика».

І також Абдуллах ібн Масуд (р.а.) говорив: «О язик! Говори добре – набудеш багато блага, и мовчи в поганому, перш ніж доведеться жалкувати».
Однак дуже дивно, наші любі слухачі, коли ми чуємо від когось погані слова, яким він зовсім не надав значення.

Дуже дивно, коли хтось із мусульман обвинувачує свого брата у невір’ї без того, щоб замислитися над своїми словами.

Дивовижний той, хто бреше від імені свого Ісламського руху і приписує йому те, чого рух не говорив, не надаючи значення тому, що він розповсюджує.
Дивовижний той, хто вносить порочність у середовище людей.
Дивовижний той, хто розносить плітки і наклепи.
Так бережіться ж, любі слухачі, гніву Могутнього, Великого, адже Він сказав:

مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
«Варто йому вимовити слово, як при ньому опиняється готовий спостерігач» (50:18).

22 Джумада ас-сані 1435х.
22.04.2014

Головне меню