Адміністративний апарат – інтереси людей

Хадіс
Друкарня

Вітаємо вас, шановні брати, у нашій новій програмі «Разом із благородним хадісом» і починаємо з кращого привітання — Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Передає Муслім у своїй книзі «ас-Сахіх» наступне:

Нам розповів Ях’я ібн Ях’я, Абу Бакр ібн Абу Шейба і Абу Курайб. Зі слів Ях’ї, нам розповів Абу Муавія, від аль-Амаша, від Абу Суфьяна, від Джабіра, який сказав:

بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ طَبِيبًا فَقَطَعَ مِنْهُ عِرْقًا ثُمَّ كَوَاهُ عَلَيْهِ

«Пророк Аллаха ﷺ направив до Убай ібн Каабу лікаря, який надрізав йому віну, а потім припалив її».

Пророк Аллаха ﷺ, будучи головою держави вів справи людей, приймав їх інтереси, вирішував проблеми, будував взаємовідносини між людьми, покривав їх потреби. Усе це він робив самостійно або призначав відповідального писаря (кятіба). Подібні справи відносяться до роду адміністративних питань, які спрямовані на полегшення життя людям, щоб виключити проблеми або складності.

Перед нами знаходиться благородний хадіс, зміст якого каже про покриття однієї з головних потреб населення, а саме лікування. Медичне обслуговування відноситься до головних потреб населення. З цієї причини Пророк ﷺ призначив серед людей лікаря, який лікував би їх хвороби, повідомляв їх про необхідні ліки і процедури, щоб відновлювати здоров’я і нормальну функціональність організму. Лікування відноситься до життєво важливих інтересів населення, потреби якого повинен забезпечити Халіф. Держава повинна забезпечити населення лікарями, поліклініками, лікувальними препаратами, медичним обладнанням, лабораторіями і усім тим, чого потребує сфера медичного обслуговування – матеріали, інструменти і професійні кадри у різних областях медицини. Усе це спрямоване на забезпечення здоров’я населення.

Потреб людей окрім медицини безліч і вони різноманітні. Наприклад існує потреба в освіті, будуванні доріг, наданні транспортних послуг, водозабезпеченість, зрошення, електро- і теплопостачання. Сюди ж входять забезпечення сільськогосподарською технікою, обладнанням для саджання, оброблення, пестициди. Забезпечення ринків продукцією і усім тим, чого потребують фермери з іншого боку. Те саме можна сказати і у відношенні торговців, промисловців і багатьох інших галузей життя, бізнесу. Як вже говорилося, потреб у населення безліч і вони різноманітні, усіх їх тут перелічити не видається можливим, однак ми повинні залишатися впевненими у тому, що забезпеченням усіх цих потреб повинна займатися держава, беручи у приклад вчинки Пророка ﷺ. Коли йому ﷺ подарували лікаря, то він спрямував його потенціал на мусульман, а не привласнив його собі, що вказує на те, що медичне обслуговування відноситься до потреб населення і входить у сферу інтересів мусульман.

У сфері освіти, передає аль-Хакім у книзі аль-Мустадрак від Ібн Аббама (р.а.), який сказав: «Серед людей, які потрапили у полон у бої при Бадрі були ті, у яких не було викупу, тоді Пророк Аллаха ﷺ встановив для них замість викупу навчання дітей ансарів письменності», ланцюжок даного хадісу достовірний, та усе ж його не вивели Бухарі і Муслім.

У силу того, що відкуп полонених розцінюється як трофеї, що відноситься до майна мусульман, звідси ми розуміємо, що подібні дії Пророка ﷺ, спрямовані на підняття освіченості відносяться до потреб населення, інтересів мусульман.

Що стосується сфер заробітку, то передається від Абу Дауда від Анаса ібн Маліка. Одного разу один із ансарів підійшов до Пророка ﷺ і почав просити милостиню, на що Пророк відповів: «Чи є у тебе щось дома?». Той відповів: «Так, у нас є тканина, шматком якої ми іноді прикриваємося, а інший розстилаємо на підлозі. І ще у нас є дерев’яна чаша, з якої п’ю воду». Аллаха ﷺ попросив принести ці речі. Коли той приніс, Пророк ﷺ взяв їх у руки і спитав, хто хоче купити їх. Хтось сказав, що купить їх за один дірхем. Посланець Аллаха ﷺ спитав, чи може хтось дати за них більше. Він повторив своє питання двічі або тричі, перш ніж хтось відповів, що дасть два дірхеми. Пророк ﷺ віддав йому ці речі, взявши за них два дірхеми. Потім він віддав гроші ансару і сказав: «На один дірхем купи їжі додому, а на інший придбай теслярську сокиру і принеси мені». Той чоловік вчинив, як велів Пророк. Пророк змайстрував із палиці рукоятку сокири і сказав ансару: «Іди заготовлюй дрова і на протязі п’ятнадцяти днів не приходь до мене». Ансар через два тижні прийшов до Пророка, маючи в руках десять дірхемів і купив на ці гроші одяг та продукти харчування. Далі Пророк велів йому: «Це для тебе краще, ніж прохати про допомогу. Прохання про допомогу у День Страшного суду у вигляді якоїсь цятки чи якоїсь плями з’явиться на твоєму обличчі. Просити милостиню – негідна справа, хіба що для бідного, голодного чи боржника, який не у змозі виплатити борг, або для хворої людини, яка повинна платити викуп за пролиту кров, за вбивство».

У відношенні доріг Пророк ﷺ встановив певні норми і межі, коли виникла суперечка, він ﷺ постановив, що ширина дороги повинна бути у сім ліктів. Передає Бухарі від Ікріми, який говорив що чув від Абу Хурайри:

«Пророк Аллаха ﷺ, коли виникали суперечки відносно дороги, встановив її ширину у сім ліктів».   

Також Пророк ﷺ заборонив зазіхання на дорогу. Вивів ат-Табарані у книзі «ас-Сагир» від Хакама ібн аль-Харіса ас-Сальмій, який говорив, що чув як Пророк Аллаха ﷺ сказав: «Той, хто привласнить собі п’ядь від дороги мусульман, того у Судний день Аллах покарає за сім п’ядей землі».

Що стосується сільськогосподарської діяльності, то передається від Мусліма у його книзі «ас-Сахіх» від Урви ібн аз-Зубайра, що Абдуллах ібн аз-Зубайр розповідав йому:
«Однин чоловік з числа ансарів вів тяжбу із Зубайром перед Посланцем Аллаха ﷺ через зрошувальний канал, за допомогою якого люди зрошували пальми. Цей ансар сказав (Зубайру): «Відкрий канал, щоб текла вода!». Але той відмовив йому і вони пішли судитися до Посланця Аллаха ﷺ. Тоді Посланець Аллаха ﷺ сказав Зубайру: «О Зубайр, ороси, а потім пусти воду до свого сусіда».

Ось таким чином Пророк Аллаха ﷺ приймав рішення стосовно інтересів мусульман і вирішував їх проблеми адміністративного характеру – у найкоротші строки і з легкістю, у цьому він також приходив за допомогою до деяких сподвижників. Отже, інтереси людей є окремий апарат, яким завідує Халіф або той, кого він призначив відповідальним щоб полегшити тягар Халіфа, особливо у силу того, що кількість проблем населення, інтереси стали різноманітними і значними. Хізб ут-Тахрір прийняв думку про існування окремого адміністративного апарату, іменованого «інтереси людей», який знаходиться під керівництвом або самого Халіфа, або призначеної ним особи. Діяльністю даного апарату є знаходження засобів та способів полегшення життя населення і забезпечення необхідних послуг без будь-яких зволікань.

Цей апарат складається з установ (масаліх), відділів та адміністрацій. Установа – це вищий адміністративний орган серед усіх галузей держави, таких як освіта, охорона здоров’я, сільське господарство, промисловість та інші. Вона керує підлеглими їй відділами і адміністраціями. Відділ керує своїми справами і підлеглими йому адміністраціями. Адміністрація керує своїми справами і підлеглими їй філіалами та відділеннями.

Ці установи, відділи та адміністрації формуються для розвитку справ держави і здійснення інтересів людей.

Для забезпечення нормального функціонування цих установ, відділів та адміністрацій, необхідно призначати для них відповідальних осіб. До кожної установи, для безпосереднього керівництва її справами, призначається головний керівник, який керує також усіма підлеглими цій установі відділами та адміністраціями. До кожного відділу і до кожної адміністрації призначається керівник, який безпосередньо відповідає за діяльність свого відділу чи адміністрації, а також за підлеглі філіали та відділення.
Також слід зазначити, що будь-яка людина, яка є громадянином держави і володіє достатньою здібністю, будь то чоловік чи жінка, мусульманин або ні, може бути призначена на посаду керівника (мудіром) у будь-якій адміністративній установі чи служити у ній. Це взято із законів про найм. Дозволяється найм будь-якого робітника, як мусульманина, так і не мусульманина, і це у силу все загальності і безумовності доказів про найм. Всевишній Аллах говорить:

فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ

«А якщо вони (розлучені жінки) вигодовують вам (своїх дітей, народжених від вас), то давайте їм їх платню (за годування)» (65:6).

Цей закон носить загальний характер і стосується не лише мусульманина. Бухарі передає від Абу Хурайри наступні слова Пророка ﷺ: «Всевишній Аллах сказав: «У Судний день Я буду супротивником для трьох видів людей… і для людини, яка найняла робітника, сповна взяла з нього те, що хотіла, а потім не розплатилася з ним». Цей хадіс носить загальний характер і не ставить умовою найму саме мусульманина або чоловіка замість жінки тощо.

Таким є адміністративний апарат у державі Халіфат – апарат, який існує заради вирішення проблем населення у легкій і швидкій формі. Таким чином держава приймає низку полегшуючих життя населення законів, призначає достатню кількість відповідальних і мудірів. Це аж ніяк не порівняно з існуючими режимами і їх ускладненими до неможливості формулами, які роблять життя людей нестерпним, а казати про хабарництво  і правило «через знайомих» зовсім говорити не доводиться.
О Аллах! Прискор час появи Халіфату і відведи нам час бути громадянами цієї держави.

Шановні брати, до нової зустрічі разом із нашою програмою і черговим хадісом Пророка ﷺ. Хай береже вас Аллах, вассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


22 Раджаб 2435р.х.
21.05.2014р.