Вітаємо вас, дорогі брати! Відновились наші зустрічі з вами у програмі «Разом із благородним хадісом». Ми починаємо нашу зустріч з вітання Ісламу: ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
У книзі «Сунан ад-Дарімі» у главі під назвою «Людина не зрушить з місця у день Воскресіння, доки не буде запитана» наводиться наступне:
Повідомляється від Асвада ібн Аміра, від Абу Бакра, від аль-Амаша ібн Саіда ібн Абдуллаха ібн Джурайджа, від Абу Барзати аль-Аслямі, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ عِلْمِهِ مَا فَعَلَ بِهِ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَا أَنْفَقَهُ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ
«Людина не зрушить з місця у День Воскресіння, доки не буде запитана про життя, як вона його провела; про знання, що вона з нею робила; про майно, як вона його заробляла і як витрачала; і про тіло, як вона його використовувала» (ат-Тірмізі).
Цей хадіс роз’яснює нам, що у день Воскресіння звіт людини не припиниться, доки вона не буде запитана про чотири речі.
Людина буде запитана по проведене нею життя у роки повноліття. Якщо вона виконувала покладені не неї Аллахом обов’язки та сторонилася Його заборон, тоді вона набуде успіху, а якщо ні, тоді на неї чекає загибель.
Людина буде запитна про тіло, як вона його використовувала. Якщо вона використовувала його у послуханні Аллаху, то буде щасливою та набуде успіху разом із рештою порятованих. Якщо ж вона використовувала його у не послуханні Аллаху, то зазнає невдачі та згине.
Вона буде запитана про знання, як вона ним скористалась. Якщо вона вивчала свою релігію та вчиняла згідно до неї, як зобов’язав Аллах, то набуде успіху та порятується. Якщо ж вона нехтувала знаннями після того, як набула їх, то залишиться у збитку та зазнає невдачі . те ж саме буде з тими, хто і взагалі не вивчав релігію.
Вивів аль-Хатиб від Хузайфи ібн аль-Ямана, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَيْلٌ لِمَنْ لَا يَعْلَمُ، وَوَيْلٌ لِمَنْ عَلِمَ ثُمَّ لَا يَعْمَلُ ثَلَاثًا
«Горе тому, хто не знає, і тричі горе тому, хто знає і не робить».
Що стосується слів «про майно, як він його заробляв та як витрачав», то їх зміст полягає у тому, що людину у Судний день буде запитано про майно, яке було у його руках у цій дунья. Якщо він придбав його дозволеним шляхом, то нема жодних проблем, але за умовою, що він витратить його лише на дозволені Шаріатом речі. Тут люди поділяються на три категорії – двоє із них опиняться у збитку, а один набуде успіху. Один із двох, що опиниться у збитку – це той, хто заробив гроші забороненим шляхом, а другий – той, хто заробив гроші дозволеним шляхом, проте витратив їх на заборонені речі. До них же відноситься той, хто витрачав гроші на дозволені речі, проте заради хизування.
Дорогі брати! Наступна наша зустріч буде присвячена хадісу від ан-Нававі. Нехай береже вас Аллах. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
АфраТураб
18 Рабіъ ус-сані 1438 р.х.
16.01.2017 р.