Найкраще майно — це зароблене власною працею

Хадіс
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Вітаємо вас, дорогі брати і сестри по усьому світу, у межах нового випуску із серії «Разом з благородним хадісом». Ми починаємо з найкращого привітання: ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Передається від аль-Мікдама (р.а.), що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

مَا أكَلَ أَحَدٌ طَعَاماً قَطُّ خَيْراً مِنْ أنْ يَأكُلَ مِنْ عَمَلِ يَدِه، وَإنَّ نَبيَّ الله دَاوُدَ، عَلَيْهِ السَّلَام، كَانَ يَأكُلُ مِنْ عَمَلِ يَدِهِ

«Ніхто і ніколи не їв нічого кращого тієї їжі, на яку він заробив власними руками, і, воістину, пророк Аллаха Давуд (а.с.) харчувався тим, на що він заробляв своєю працею».

У людини є основні потреби, які вона повинна вдовольняти, щоб підтримувати свою життєдіяльність. І до таких потреб відноситься також матеріальне питання. Для того, щоб забезпечити себе цим, нам треба працювати і намагатись його заробити. Іслам встановив роботу по заробітку фардом. Всевишній Аллах сказав:

فَٱمۡشُواْ فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُواْ مِن رِّزۡقِهِۦۖ

«Ступайте ж по світу і вкушайте із Його прожитку» (67:15).

У той же час Іслам не втручається у процес виробництва чи збільшення багатств, надаючи людям можливість вилучати із них максимум, виходячи із особистих можливостей.

Іслам утвердив певну економічну систему, де розмежував джерела багатства і те, куди це багатство може витрачатись. Іслам обумовлює і явно втручається у використання багатства, а також забороняє використання деякого виду майна, як, наприклад, хамру, чи деяких видів прибутку для людства, як проституції. До того ж, Іслам втручається у спосіб, яким людина набуває багатство, куди входять норми полювання, освоєння цілинних земель, безоплатного дару, спадку і т.д.

Хоча Іслам і визначив те, яким чином набувати і використовувати багатства, але усе ж таки питання кількості і обсягів багатства він залишив за нашим бажанням, тому що це пов’язано з настирливістю і працелюбністю людини.

По-перше, ми повинні знати науку економіки, щоб виробляти багатство і збільшувати це виробництво, і у це Іслам не втручається, залишивши дане питання за людиною. Більше того, Іслам спонукає до ініціативи та старанної роботи, щоб забезпечити вдоволення потреб людини. Нам дозволено вчитися і приймати знання від інших, щоб виробляти багатство. Іслам не приймає того, щоб ми були неробами і тягарем для інших. Доречним буде нагадати, що держава виступає гарантом вдоволення основних потреб людини.

Комусь може здатися, що держава буде витрачатись на нас, у той час як ми будемо спокійно сидіти у себе вдома, але це неправильно. Держава повинна надати нам можливість заробляти і забезпечити своїх громадян робочими місцями. Саме це мається на увазі у нашому сьогоднішньому хадісі про те, що кращим майном є майно, зароблене своїм старанням. Проте якщо людина не у змозі працювати і у неї немає годувальника, то саме тоді обов’язок утримувати (нафака) цю людину лягає на державу.

По-друге, визначення джерел і статті витрат потребують економічної системи, і у це втручається Іслам з усіма своїми нормами і заборонами.

О, Аллах! Наблизь якнайшвидше встановлення Халіфату за методом пророцтва, у якому об’єднається розірване на частини тіло мусульман і який покладе край їх лихам. О Аллах! Осяй Землю своїм світлом! Амінь!

До нових зустрічей, дорогі слухачі, при вивченні наступного хадісу Пророка (с.а.с.). нехай береже вас Аллах. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Абу Марьям
12 Зуль-хіджа 1440 р.х.
13.08.2019 р.