Думки факіхів відносно відшкодування поста (када)

Відповіді Аміра
Друкарня

від IgPurwantama

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!

Дорогий наш шейх, я б хотів дізнатись хукм Аллаха відносно пропущеного посту, щоб моє серце заспокоєння.

У свій час я навмисно не тримав пост у місяць Рамадан, не маючи шаріатською причини (узр). Проте, хвала Аллаху, Він змилувався наді мною, і я покаявся перед Ним за це.

Хотів би дізнатись порядок відшкодування того, що було упущено мною із посту. Чи лежить на мені фідья (відшкодування у виді виплати за кожен пропущений день посту) за кожен рік, або ж мені досить лише протримати пропущенні дні?
Чи не могли б Ви відповісти на ці питання?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахи ва баракятуху.

Дорогий брате, Ви говорите, що навмисно, не маючи шаріатською (узр), залишали пост у місяць Рамадан, а потім, по спливанню декількох років, Аллах наставив Вас на правильний шлях, і зараз Ви поститесь. Сьогодні ваша таква (набожність) штовхає Вас відшкодувати пропущені дні посту, які Ви пропустили у свій час.

Я віддаю хвалу Аллаху за те, що Він наставив Вас, і, сподіваюсь, що надалі Ви не залишите пост. Судячи по Вашим питанням, у Вас є прагнення відшкодувати пропущені дні посту, так нехай Аллах благословить Вас, прийме Ваше покаяння і обдарує Вас своїми благами і милістю!

Дорогий брате, ми не зробили табанні (прийняття низки рішень) в обрядах поклоніння. Навпаки, ми залишили це на розсуд самих мусульман, щоб вони послідували якому-небудь мазхабу у питаннях посту, намазу і т.д. тут я лише згадаю для Вас деякі думки низки факіхів щодо відшкодування посту (када). До якої думки Ваше серце розкриється, і Ви відчуєте заспокоєння, тому можете послідувати:

1) У книзі «Ніхаяту аль-матлаб фі діраяти аль-мазхаб», автор — шафіїтський факіх Абдуль-Малік аль-Джувайні (Імам аль-Харамейн) (помер у 478 р.х.), приводиться: «Хто пропустить декілька днів посту місяця Рамадан, і він здатен відшкодувати, той не може відкладати це до наступного Рамадану. Те, що ми говоримо, не є мустахабом(бажаним), навпаки, це є обов’язковим при наявності можливості,, і не повинно бути ніяких відмовок. Далі, якщо людина затягнула відшкодування посту (када) до наступного року без шаріатської причини (узр) (тобто прийшов новий місяць Рамадан), то вже поруч з відшкодуванням посту (када) за кожен пропущений день необхідно виплатити 1 мудд (міра сипучих тіл) їжі. Якщо людина затягнула відшкодування посту (када) на два роки, чи більше років, то у відношенні питання про збільшення розміру фідьї є дві думки:

1) Фідья не збільшується, тобто залишається 1 мудд, як це відбувається, коли людина затягнула відшкодування посту (када) на один рік …

І більш правильною серед цих думок буде те, що фідья збільшується, тобто за кожен пропущений рік фідья буде прибавлятись у розмірі 1 мудда. Тому, у випадку, коли людина затягнула з відшкодуванням посту (када) на два роки, то за кожен пропущений день вона повинна відшкодувати як сам день, так і виплатити 2 мудда за кожен день пропущеного посту. (Чим далі буде затягуватись відшкодування, тим більше) буде прибавлятись кількість мудда. Такою є позиція у відношенні фідьї».

Це означає, що відшкодування посту у місяць Рамадан повинно бути до приходу наступного місяця Рамадану. Якщо людина затягне виконання до наступного місяця Рамадану, то після їй необхідно окрім відшкодування також виплатити фідью у розмірі 1 мудда. Якщо ж людина затягне відшкодування на два роки, то окрім відшкодування пропущених днів вона повинна також виплатити по 2 мудда за день.

2) У книзі «Кашшаф аль-кіна ан мутун аль-ікна», автор — ханбалітський факіх Мансур ібн Юнус аль-Бахуті (помер у 1051 р.х.), приводиться: «Хто пропустив пост місяця Рамадану, і при цьому неважливо, Рамадан був повним чи ні (30 днів і менше) … той відшкодовує пропущені дні посту (када) … Також дозволяється відстрочити відшкодування пропущеного посту до наступного Рамадану, без наявності на те шаріатською причини (узр) … Якщо людина відстрочить відшкодування посту (када) до наступного Рамадану або до наступних Рамаданів, то вона повинна буде окрім відшкодування посту (када) іще нагодувати бідних (міскін) за кожен пропущений день, як це відбувається при каффараті (відшкодування) за пост. Проте кількість фідьї не збільшується, навіть якщо прошов не один Рамадан. Причина цього полягає у тому, що постійне затягування не призводить до збільшення ваджибу, адже, наприклад, залишення обов’язкового хаджу за декілька років не тягне за собою обов’язковості здійснити його декілька разів».

Це означає, що пропуск посту у місяць Рамадан і затягування його відшкодування до наступного Рамадану тягне за собою окрім самого відшкодування і виплату фідьї.

3) Що стосується мазхабу Абу Ханіфи, то у ньому, скільки б років людина не затягувала з відшкодуванням посту (када), виплата фідьї на неї не покладається. Вона повинна лише відшкодувати пропущені дні і не більше. У книзі «Аль-Мабсут», автор — ханафітський факіх Сарахсі (помер 483 р.х.), приводиться: «Той, на кому лежить відшкодування пропущених днів посту у Рамадан, не відшкодував їх до приходу наступного Рамадану  … Повинен лише відшкодувати пропущені дні посту, без додавання фідьї. Такою є наша думка! Що стосується думки Імама Шафії (нехай змилується над ним Аллах), то він вважав, що поруч з відшкодуванням посту (када) також лягає обов’язок нагодувати одного бідняка (міскін) за кожен пропущений день … Для нас у якості аргументу виступають слова Аллаха:

فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ

«нехай поститься стільки ж днів в інший час» (2:184).

Тут ми не бачимо встановлення якого-небудь часового періоду. Тому встановлення часового відрізку «від Рамадану до Рамадану» буде додатковим аспектом. Так, ми згодні, що дане поклоніння (пост в Рамадан) має відведений час, але відшкодування посту (када) не має часових обмежень  …».

У книзі «Бадаі ас-санаі фі тартібаш-Шараі», автор — ханафітський факіх Абу Бакр аль-Касани (помер у 587р.х.), приводиться: «Шлях наших товаришів(ханафітів) полягає у тому, що обов’язковість по відшкодуванню посту (када) не обмежена часовим відрізком. Адже як ми вже згадали, питання відшкодування посту (када) не має якого-небудь часового обмеження, у зв’язку з чим залишається необмеженим у часі. Тому наші товариші сказали: «Якщо людина затягне відшкодування посту (када) місяця Рамадан настільки, що прийде наступний Рамадан, то на неї не буде покладена фідья».

Це означає, що мазхаб Абу Ханіфи зробив обов’язковим відшкодування посту (када) без виплачування фідьї, тобто відшкодовуються лише пропущені місяця Рамадану.

Як я згадав на самому початку: «Ми не зробили табанні у питаннях поклоніння». Тому з мого боку була задана низка думок мазхабів Абу Ханіфи, Шафії та ханбалітського факіху. Тому, до якої думки Ваше серце розкриється, так і вчиняйте. Нехай Аллах направить Вас до того, що Він любить і що веде до Його вдоволення!


Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
1 Рамадану 1440 р.х.
06.05.2019 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його відповіді у «Фейсбуку» «Фікх»

Головне меню