Питання: Якщо винесене рішення судді суперечить табанні халіфа, чи послужить це підґрунтям для скасування рішення судді? Якщо відповідь буде позитивною, тоді чому про це не було згадано у 83 статті «Проекту Конституції. Шаріатські докази», 1 том?
Відповідь:
У якості табанні ми прийняли три положення, коли відбувається скасування рішень судді:
1) якщо він виніс рішення на підґрунті невір’я, а не Шаріату;
2) якщо він виніс рішення, яке суперечить категоричному тексту Корану, Сунни чи Іджма ус-Сахаба;
3) якщо він виніс рішення як не відповідає істинному положенню справ.
Проте це при умові, що халіф не прийняв табанні у питанні, яке розглядається. Якщо халіф прийняв табанні у тому чи іншому питанні, то для судді буде ваджибом судити згідно з табанні халіфа. У винесенні своїх рішень суддя повинен дотримуватись Корану, Сунни, Іджма ус-Сахаба та Кияса, але ніяк не істіхсана (вважати що-небудь хорошим) чи масаліхуль-мурсаля (визначаєма користь) … Наприклад, якщо халіф прийняв у якості табанні заборону на музараа (оренду землі за частку врожаю), то суддя не може винести рішення про її дозволеність.
Якщо суддя винесе рішення, яке суперечить табанні халіфа, то він буде підданий покаранню, а його рішення буде відхилено. Причина, по якій ми не згадали це у книзі, пов’язана з тим, що в основі суддя не виносить рішення, які суперечать табанні халіфа.
Треба розуміти, що кожного муджтахіда є ваджибом залишити своє рішення у тому питанні, в якому халіф зробив табанні. Доказом тому служить Іджма ус-Сахаба, яке постановило:
أَمْرُ الْإِمَامِ يَرْفَعُ الْخِلَافَ
«Наказ Імама усуває усі розбіжності».
3 Рабі уль-авваль 1432 р.х.
06.02.2011 р.