Питання:
Ассаляму алейкум, наш шановний шейху! Хай Аллах сприяє вам у тому, що любить Він і Його Посланець ﷺ!
Чи обов’язково сплачувати закят із золотих ювелірних виробів, які були підготовані для збереження? Хай винагородить вас Аллах кращим і обдарує заклик перемогою вашими руками. Від Luay Sbeih.
Відповідь:
Ва алейкум ас-салям ва рахматуллахі ва баракятух!
1 – жіночі прикраси із золота або срібла, на зап’ястях, шиї, у вухах або в інших місцях.
З прикрас, будь то золотих, срібних або інших видів ювелірних виробів таких як перлини, рубіни, аквамарин, агат та інших видів коштовного каміння, без різниці – мало їх чи багато, досягло нісаб чи стало більше його, з усіх цих видів не потрібно сплачувати закят, оскільки вони для користування.
Передається від Лайса ібн Саада, від Абу Зубайра, від Джабіра, від Пророка, хай благословить його Аллах і привітає, сказав: «На предмети прикрашання закят не накладається». Хадіс згадує ібн Кудама в аль-Мугні. Передав Абу Обейд від Амра ібн Дінара, сказав: «Джабіра бін Абдуллу спитали: чи є закат на прикраси? Він відповів: ні. Спитали: навіть якщо досягне десяти тисяч? Він сказав: так».
Від Абдурахмана ібн Касіма від його батька, що Айша, дружина Пророка, хай благословить його Аллах і привітає, дивилася за дочками її брата, вони були сиротами і мали прикраси, і Айша не давала закяту з прикрас». Передав Малік в Муватта.
Що стосується хадісу, переданого від Амра ібн Шуайба зі слів батька і діда, він розповідав: «Одного разу деяка жінка з’явилася до Посланця Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, у супроводженні дочки. На руці у дочки були дві масивних застібки з золота і посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, спитав дівчину: «Ти сплатила з цього закят?» Дівчина відповіла: «Ні». Тоді він сказав їй: «Чи зрадієш ти, якщо Аллах одягне на тебе такі самі браслети з вогню у день Воскресіння?!». Про цей хадіс Абу Убайд сказав: «ми не знаємо цей хадіс окрім як з одного боку, з існадом про який люди говорили в минулому і говорять зараз».
Ат-Тірмізі сказав: «у цьому розділі немає правильного».
Ібн Умар, Джабір, Анас і Айша хай буде вдоволений ними Аллах вважають, що немає закяту з прикрас, так само вважають Асма, Касім, Шабій, Катада, Мохаммед бін Алі, Малік, Шафії, Ахмад, Абу Обейд, Ісхак і Абу Савр.
Це що стосується прикрас, використовуваних жінкою, але якщо ці прикраси для торгівлі, то з них необхідно платити закят торгівлі.
2 - Але якщо ці вироби не для прикрашання і не для торгівлі, а для збереження, то вони розглядаються як скарб, тобто є храмом, навіть якщо з них заплачено закят, доказом що забороняє скарб, є наступне:
وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (٣٤)يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لأنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ
Обрадуй же тих, які накопичують золото та срібло і не витрачають їх на шляху Аллаха, болісними стражданнями. Того дня вони (накопичені ними скарби) будуть нагріті у полум’ї Гієнни і ними будуть за клеймлені їх лоби, боки і спини. Їм буде сказано: «Ось те, що ви накопичували для себе. Скуштуйте ж те, що ви накопичували!» (09:34-35)
Передає Ахмад з правильним існадом від Абу Умама, сказавши: (помер чоловік із тих, хто був під навісом і у його плащі знайшли один дінар. Посланець Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, сказав: «клеймо». Потім помер інший і у нього знайшли два динари, Посланець Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, сказав: «два клейма». Табарі приписує подібний хадіс Абу Умамі аль-Бахалій. Це означає, що категорично харам тримати скарб, багатства із золота та срібла, навіть якщо це два динари, навіть якщо це один динар, тобто накопичувати гроші без наявності на те необхідності витрачати їх на щось. Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, сказав так у відношенні до цих двох людей, потому що вони жили на благодійність маючи золоті динари, він сказав: «клеймо» і сказав: «два клейма» і це вказує на слова Аллаха: (Того дня вони (накопичені ними скарби) будуть нагріті у полум’ї Гієнни і ними будуть за клеймлені їх лоби, боки і спини). (09: 35) Це частина аяту про скарб, тобто його слова вказують на аят про скарб. Це доказ на категоричну заборону скарбів, без будь-якої різниці чи досягла кількість цього скарбу нісаб закяту або ні, без різниці сплачено з них закят або ні, усе одно скарби є храмом.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
27 Джумада ас-сані 1435 р.х.
27.04.2014
Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейх Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, на питання відвідувачів сторінки у Facebook.