Форма здійснення намазу істіхара

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Мир Вам, милість Аллаха і Його благословення! Прошу Вас роз'яснити сутність намазу істіхари, а також те, що той, хто зробить істіхару, чи може побачити що-небудь, пов'язане зі справою, яку він хоче зробити, уві сні? Будь ласка, дайте відповідь якомога швидше, і хай винагородить Вас Аллах. Від Джуда Ридвана Рідвана.

 

Відповідь: І Вам мир, милость Аллаха і Його благословення!

Посланник Аллаха ﷺ докладно роз’яснив здійснення істіхари в хадісі, переданому в «Сахіху» Бухарі від Джабіра ібн Абдуллаха (р.а.), який розповів: «Посланник Аллаха ﷺ навчав нас молитві істіхара в кожній справі так, як навчав нас сурі з Корану, і говорив: «Коли хтось із вас вирішить вчинити будь-яку справу, то нехай зробить додаткову молитву в два ракяти і потім скаже: «О Аллах, воістину, я прошу Тебе допомогти мені Твоїм знанням і зміцнити мене Твоїм могутністю. І я прошу тебе з Твоєї Великої милості, бо, воістину, Ти знаєш, а я не знаю, адже Ти - Той, хто знає приховане. О Аллах, якщо ця справа буде благом для мене, моєї релігії, мого життя і для результату моїх справ (або він ﷺ сказав: для цього життя і майбутнього, то визнач її і полегши мені, а потім зроби її для мене благословенною. А якщо ця справа обернеться злом для моєї релігії, мого життя і для результату моїх справ (або він ﷺ сказав: для цього життя і майбутнього), то віддали її від мене і віддали мене від неї. І визнач мені благо, де б не було воно, а потім зроби мене задоволеним цим»». І сказав: «І нехай він вкаже свою справу»».

Хадіс ясно показав спосіб здійснення істіхари. Хто бажає допомоги від Аллаха в якій-небудь справі, нехай зробить молитву в два ракяти, а потім попросить Аллаха словами, згаданими в хадисі. Таким чином, істіхара буде завершена, і така форма її здійснення. Але є й інші питання, пов'язані з істіхарою, а саме:

1 - Якщо людина має намір вчинити будь-яку справу, яку вона всебічно, з усіма її деталями і подробицями вивчить, а потім схилиться до її скоєння, то тільки потім вона здійснює молитву в два ракяти і просить Аллаха полегшити вчинення цієї справи, якщо вона дійсно обернеться для неї благом, або відвернути (вчинення даної справи), якщо воно обернеться для неї злом. Тобто неправильно буде здійснювати молитву істіхара інакше, крім як після всебічного вивчення даної справи і після того, як людина схилиться до її скоєння. Зверніть увагу на хадіс: «Коли хтось із вас вирішить вчинити будь-яку справу, то нехай зробить додаткову молитву в два ракяти, і потім скаже: О Аллах, воістину я прошу Тебе допомогти мені Твоїм знанням ...», - передав Бухарі.

2 - Не існує достовірних текстів від Посланника Аллаха ﷺ, де він би ставив умовою бачення уві сні чогось після скоєння істіхари. Поряд з тим, що він ﷺ неодноразово наставляв людей здійснювати істіхару, ніде не згадано ним ﷺ те, що результат буде видно уві сні (вчинення справи або її залишення). У хадісі, переданому від Джабіра, йдеться: «... то визнач її і полегши мені, а потім зроби її для мене благословенною», - і в словах: «...то віддали її від мене і віддали мене від неї. І визнач мені благо, де б не було воно, а потім зроби мене задоволеним цим», - то тут немає нічого з того, що він ﷺ пов'язав з баченням уві сні, а навпаки, йдеться про полегшення Аллахом здійснення даної справи. Це означає, що людина робить справу, щодо якого здійснила істіхару, і якщо ця справа є для неї благом, то Аллах полегшить вчинення цієї справи. В іншому ж випадку, якщо вона є для неї злом, то Аллах відверне цю справу від неї. Тобто сутність істіхари - в тому, що людина залишає вибір на Всевишнього Аллаха, де Він вибере благо за Своїм абсолютним знанням для того, хто Його просить, і полегшить справу, якою Він задоволений, для Свого раба. А якщо Він не задоволений цією справою (вона не буде благом для людини), то відверне вчинення цієї справи.

3 - Зі слів посланника Аллаха ﷺ: «...то віддали її від мене і віддали мене від неї. І визнач мені благо, де б не було воно, а потім зроби мене задоволеним цим», - можна зрозуміти що-небудь з того, що називається «схиленням серця», і це є вибором Аллаха для людини. Тобто якщо серце схилиться до скоєння справи, яку бажає здійснити людина, то вона її здійснює, якщо ж серце схилиться залишити здійснення справи, то вона залишає цю справу. Передав Шавкані в книзі «Нейл ль-Автар» наступне: «Після скоєння істіхари людина повинна вчинити так, до чого схилиться її серце. Вона не повинна спиратися на своє бажання (зробити справу) до здійснення істіхари, а повинна залишити цю справу, навіть якщо вона була для неї бажаною. В іншому випадку, якщо після вчинення істіхари, серце людини схилиться залишити цю справу, але все ж вона зробить її, то тут вона віддасть перевагу свїй пристрасті, ніж вибору Аллаха для себе. Так проявиться відсутність щирості в проханні допомоги від Аллаха у виборі вчинення або залишення справи, а також відмова від рішення і знання Аллаха в цій справі, тобто вона не покладається на Того, у кого просить допомоги. Якщо вона була щирою по відношенню до Аллаха, то залишить те, до чого вона схилялася до скоєння істіхари, і буде задоволена вибором Аллаха для неї». Але найбільш ймовірно, що подібні ознаки не є правильними, так як відсутні тексти з даного приводу. Санад (ланцюжок передавачів) хадісу, на який спираються ті, хто намагається привести його в якості аргументу до вищезазначеного, є дуже слабким. Хадіс наводиться в такий спосіб:

Ібн Сунни в книзі «Амаль ль-евмі ва лейла» вивів: «Нам повідомив Абу Аббас ібн Кутейба Аскалані, нам розповів Убайдулла ібн Хімйарі, розповів нам Ібрахім ібн Аля ібн Надр ібн Анас ібн Малик, що передав йому батько від свого батька, а той від свого діда, що Посланник Аллаха ﷺ сказав: «О Анас, якщо ти побажав вчинити будь-яку справу, то попроси у Аллаха допомоги у виборі сім разів, потім роби (згідно з тим), до чого схилиться твоє серце, бо в цьому і буде благо»». Ібн Хаджар в «Фатх уль-Барі» сказав: «Нававі у «Азкар» з приводу того, що відбувається після істіхари, тобто про схиляння серця робити або не робити справу, приводить у якості аргументу хадіс, переданий Анасом (р.а. ): «...якщо ти побажав вчинити будь-яку справу, то попроси у Аллаха допомоги у виборі сім разів, потім роби (згідно з тим), до чого схилиться твоє серце, бо в цьому і буде благо». Якби цей хадіс був достовірним, то був би основним аргументом щодо істіхари, але санад цього хадісу дуже слабкий...».

А тому залишається тільки те, що ми згадали виходячи з хадісу, що істіхара відбувається після того, як людина вивчила справу з усіх боків і прийняла рішення зробити її. Доказом правильності такого розуміння служить хадіс, переданий Хакімом у збірнику «Мустадрак» від Абу Аюба аль-Ансарі, що Посланник Аллаха ﷺ сказав: «Не розголошуй сватання, а спочатку візьми омовіння найкращим чином, потім зроби молитву, потім виголоси слова похвали і звелич свого Господа, потім скажи: «О Аллах! Воістину, Ти - Сильний, а я - слабкий, воістину Ти знаєш, а я не знаю, адже Ти - Той, хто знає приховане. О Аллах, якщо Ти бачиш її (називає ім'я тієї, до кого бажає посвататися) благом для мене (у якості жінки), для моєї релігії і мого ближнього і майбутнього життя, то визнач мені одруження на ній. А якщо Ти бачиш благо для мене, моєї релігії і мого ближнього і майбутнього життя в інший, то визнач мені іншу»». З даного хадіса стає очевидно, що мустахір (той, хто стоїть перед вибором) вирішив посвататися до певної жінки, але приховав своє бажання, поки не зробив істіхару, і залишив результат справи на Аллаха. Тобто якщо для нього вона буде благом, то Аллах полегшить йому одруження на ній, а якщо благо буде в інший, то Аллах полегшить йому одруження на інший і відверне його від першої. Тут немає нічого, пов'язаного з тим, що людина побачить уві сні, свататися на ній чи ні, або відчує після скоєння істіхари те, до чого схилиться її серце.
Підіб’ємо підсумок:

Якщо людина вирішила вчинити будь-яку справу, то їй належить вивчити її у всіх аспектах. Коли вона зважиться зробити її, то робить молитву в два ракяти і просить Аллаха так, як це передбачено у хадісі, і розпочинає здійснення, сподіваючись на Аллаха в полегшенні цієї справи, якщо вона є для неї благом, або у відразі від здійснення цієї справи, якщо вона благом для неї не є. Неправильно буде здійснювати істіхару до вивчення будь-якої справи і поки не буде хороше ставлення до того, щоб зробити її. Зверніть увагу на слова: «Коли хтось із вас вирішить вчинити будь-яку справу, то нехай зробить додаткову молитву в два ракяти, а потім скаже: «О Аллах, воістину, я прошу Тебе допомогти мені Твоїм знанням...»», - передав Бухарі.

Це - найбільш правильне розуміння хадісу, а не те розуміння, що людина робить істіхару, а потім очікує бачення уві сні, або очікує, до чого схилиться її серце щодо вибору у скоєнні або залишенні цієї справи, оскільки хадис говорить: «Коли хтось то з вас побажає вчинити будь-яку справу...», - передав Бухарі. І як я вже говорив вище, це - найбільш правильне рішення у порівнянні з іншими думками, але Аллах знає краще.

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
1 джумада аль-уля 1437 р.х
10.02.2016

Серія відповідей шейха вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані йому на його сторінці у соцмережі «Фейсбук»