від Мухаммада Аділя Джаміля аль-Гъаулі
Питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Дорогий шейх! Існує деяка розбіжність з приводу того, кому сплачується закят. Чи треба його віддавати владі, щоб та займалась його розподілом, проте відомо, що воно відбувається не по правилам Ісламу, або ж треба віддавати закят власноручн бідним та жебракам? Просимо Вас прояснити це питання з доказами . Нехай винагородить Вас Аллах!
Ваш брат — Мухаммад Аділь Джаміль.
Відповідь:
Поквапившись задати своє питання, наш брат забув про ісламське привітання! Бажаючи блага для нашого брата, ми привітаємо належним чином від його імені себе самі та відповімо на його салям:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху,дорогий брате.
В Ісламі закят сплачується наступним чином:
1 — Закят з золота та срібла (грошей) віддається у руки як державному збирачу закята, який розподіляє його серед тих, хто має на нього право, так і віддається безпосередньо тим восьми категоріям людей, які були згадані в аяті:
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
«Пожертвування призначені для жебраків та бідних, для тих, хто займається їх збором та розподілом, і для тих, чиї серця хочуть завоювати, для викупу рабів, для боржників, для витрат на шляху Аллаха і для подорожніх. Таким є наказ Аллаха. Воістину, Аллах — Знаючий, Мудрий» (9:60).
2 — Закят з домашньої худоби, зернових та плодових культур сплачується лише державному збирачу закята, який розподіляє його серед тих, хто має на нього право. Даний вид закяту не дозволено сплачувати іншими шляхами.
3 — Вищезгадані пункти стосуються сплати закяту в Ісламській Державі. Коли Аллах позбавить Ісламську Умму від нинішнього положення та обрадує встановленням Ісламської Держави, тоді сплата закяту з домашньої худоби , зернових та плодових культур буде відбуватись лише через державу, а не особисто у руки тих, хто має у цьому потребу. Що стосується закята з золота та срібла, а також з торгівлі, то його можна буде віддавати як у руки держави, так і безпосередньо тим, хто має на нього право.
4 — Сьогодні , на час відсутності Ісламської Держави, яка втілювала б закони Шаріату, закят, як з домашньої худоби, зернових та плодових культур, так і з золота та срібла сплачується згідно законам Шаріату безпосередньо людям, які підпадають під одну із восьми категорій.
У книзі «Майно у державі Халіфат» на 170 сторінці арабської версії книги пишеться наступне: «Сплата закяту за домашню худобу, зернові та плодові культури, гроші або торгові товари відбувається халіфу або його представнику, тобто валію, амілу, або тому, кого халіф призначає у якості збирача закята.
Всевишній Аллах сказав:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ
«Бери з їх майна милостиню, щоб нею очистити та піднести їх. Молись за них, адже твої молитви — заспокоєння для них» (9:103).
Аллах зобов’язав свого Посланця ﷺ у цьому аяті брати милостиню з володарів майна, і Посланець ﷺ призначав валіїв, амілів та збирачів для цього, тобто стягнення закяту з володарів майна, так само, як він призначав експертів для оцінки врожаю грона та фінікових пальм. Люди у часи Пророка ﷺ сплачували закят йому особисто або тим валіям, амілам та збирачам, яких він призначав…
Передаються деякі ріваяти від сахабів тат табіїнів про сплату закяту , які дозволяли людям особисто розподіляти закят серед вимагаємих категорій у випадку, коли сплата закята відбувалась у грошах. Передає Абу Убайд, що Кайсан прийшов до Умара з 200 дирхамами у якості закята, говорячи йому: «О повелитель правовірних, це — закят із мого майна». І Умар сказав йому: «Іди і розподіли це самостійно». Також передає Абу Убайд, що Ібн Аббас сказав: «Нема проблеми, якщо ви розподілите свій закят по категоріям самостійно, але не давайте нічого із цього тому, кому ви і так повинні утримувати». Передає Абу Убайд від Ібрахіма та аль-Хасана, які сказали: «Розподіли належним чином та приховай це». Це — відносно сплати закяту з готівкових грошей. Що ж стосується сплати закяту з домашньої худоби, зернових та плодових культур, то їх треба сплачувати халіфу або тому, кого він призначає, тому що Абу Бакр почав воювати з тими, хто відмовився сплачувати закят валіям та збирачам, сказавши: «Клянусь Аллахом, якщо вони відмовляться сплачувати мені хоча б одного козеня, якого вони раніше віддавали Посланцю Аллаха ﷺ, я буду воювати з ними за це» (муттафакуналейхі від Абу Хурайри)».
Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
22 Рамадана 1438 р.х.
17.06.2017 р.
Низка відповідей вченого Шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання відвідувачів його сторінки у «Facebook»«Фікхій»