від Abdul Basir
Питання: Ассаляму алейкум, шейх! Нехай береже Вас Аллах і дарує за допомогою Вас перемогу Умми! Амін.
У багатьох західних країнах є так звана «пенсійна система», при якій працівник віддає певну частину своєї заробітної плати в руки компанії, в якій сам і працює. У свою чергу, компанія так само вкладає певну суму, окрему від заробітної плати, але з урахуванням пенсійного утримання від працівника. При досягненні працівником певного віку компанія починає виплачувати йому пенсію, яка складається із його виплат і виплат компанії.
Деякі компанії інвестують вклади працівників в такі речі, як купівля акцій компаній, які торгують алкогольною продукцією, або акції інших компаній, у той час, як інші компанії не роблять цього, тобто не інвестують вклади співробітників.
Роз’ясніть, будь ласка, чи дозволена в Ісламі така пенсійна система, адже багатьох із нас примушують до цієї системи, бо уряд зробив її обов’язковою.
Сподіваюсь,моє питання ясне. Заздалегідь джазакумуллаху хайран. Abdul Basir.
Відповідь:
1) Початково роботодавець повинен домовлятись з працівником про те, що його лікування чи виплата пенсії (по спливанню певної кількості років ) буде здійснюватись в обмін на ту частину заробітної плати, яка утримувалась роботодавцем. Якщо згадане було оговорено в самому договорі як умова трудового контракту між роботодавцем і працівником, то це дозволено. Причина в тому, що основний договір є договором найму, і це — відома справа, а що стосується зобов’язань роботодавця щодо надання лікування працівнику або виплати пенсії, то це буде вже умовою, внесеною у трудовий контракт. Додаткові умови в договорах не забороняються, якщо тільки не існує шаріатського тексту, який гласить про протилежне. Наприклад, заборонені такі умови, які дозволяють заборонене або забороняють дозволене . У решти випадків немає необхідності в наявності тексту, який дозволив би ту чи іншу умову, текст необхідний на заборону, а не на дозвіл. Передає Касір ібн Абдуллах ібн Амр ібн Ауф аль-Мазан від свого батька, а він — від свого, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَالْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطًا حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَامًا
«Мусульмани стоять на своїх умовах, окрім тих, які забороняють дозволене або дозволяють заборонене» (ат-Тірмізі).
Також дивіться розділ «Норми відносно положень (вадъ)» в книзі «Ісламська особистість» 3 том, тема «Умова (шарт)». Це з одного боку.
З іншого боку, те, що дається працівнику після, представляє собою еквівалент утриманої частини заробітної плати і деяких виплат з боку самої компанії. Тому роботодавець виплачує працівнику із його накопичених грошей ту суму,яку той побажає.
2) Якщо ж договір про медичне лікування або виплату пенсії є окремим договором, то укладати такий договір заборонено. Інакше кажучи, якщо якась організація заявляє громадськості, що готова забезпечити у майбутньому лікування чи виплату пенсії в обмін на виплату їй кожен місяць певної суми, то укладання подібного договору буде забороненим, тому що тут присутня неясність. І тому даного роду договори будуть забороненими, бо недійсні в своїй основі (батиль).
3) Що стосується організацій, які інвестують гроші у заборонені речі, то тут усе повертається до Вашої згоди. Інакше кажучи, чи давали Ви згоду на подібні дії чи ні! Ви не повинні давати згоду на лихварські угоди, але якщо це відбувається без Вашої участі, тобто це не Ваш вибір, а є вимогою законодавства держави, то на Вас немає гріху.
Підбиваючи підсумки: Ви є працівником, і згідно з законодавством роботодавець утримує із Вашої заробітної плати деяку частину грошей, або робить надбавку, або інвестує їх кудись без Вашої згоди, тобто на основі вимог закону держави, а потім, по спливанню якогось періоду, Вам починають виплачувати пенсію або оплачувати лікування, — то в такому випадку дозволяється брати цю пенсію або лікуватись, тому що усе це робиться в обмін на обов’язкове утримання якоїсь частини Вашої заробітної плати з боку роботодавця.
Такою є моя думка в цьому питанні, а Аллах знає краще.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
4 Рабі уль-ахіра 1440 р.х.
11.12.2018 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» «Фікх»