Про службу в арміях нинішніх режимів в мусульманських країнах

Відповіді Аміра
Друкарня

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на фікхій тематику

Відповідь на питання

адресований Мухіббуддіну

Питання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Якщо дозволите, у мене є до вас питання: яким є шаріатське рішення перебування в арміях нинішніх режимів в мусульманських країнах? Тобто, чи дозволено молодій людині служити в арміях цих режимів,просуваючись по службі?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Ми відповідали на подібне питання від 8 червня 2013 року відносно служби в армії і в поліції. В ньому говориться:

— «Абу Яъля в своєму «Муснаді» та Ібн Хіббан в своєму «Сахіху» вивели наступне (в версії Абу Яъля): «Передається від Абу Саіда і Абу Хурайры, що Посланець Аллаха ﷺ, сказав:

لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَكُونُ عَلَيْكُمْ أُمَرَاءُ سُفَهَاءُ يُقَدِّمُونَ شِرَارَ النَّاسِ، وَيَظْهَرُونَ بِخِيَارِهِمْ، وَيُؤَخِّرُونَ الصَّلَاةَ عَنْ مَوَاقِيتِهَا، فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ، فَلَا يَكُونَنَّ عَرِيفاً وَلَا شُرْطِيّاً وَلَا جَابِياً وَلَا خَازِناً

«Прийдуть часи, коли над вами встануть дурні правителі, які будуть висувати уперед найгірших людей і залишати позаду найкращих із них. Вони будуть відкладати здійснення намазу. Хто застане із вас цей час, нехай нізащо не буде управляючим (хто управляє справами людей та інформує про це правителя), поліцейським, збирачем податків і казначеєм». В цьому хадісі Посланець ﷺ, в абсолютній формі забороняє ці чотири посади під владою дурних правителів.

— Проте ат-Табарані вивів в книгах «ас-Сагір» і «аль-Аусат» від Абу Хурайри наступний ріваят:

فَمَنْ أَدْرَكَ مِنْكُمْ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَلَا يَكُونَنَّ لَهُمْ جَابِياً، وَلَا عَرِيفاً، وَلَا شُرْطِيّاً

«Хто застане із вас цей час, нехай нізащо не буде для них збирачем податків, управляючим (хто управляє справами людей і інформує про це правителя) і поліцейським». В хадісі говориться:

فَلَا يَكُونَنَّ لَهُمْ

«нехай нізащо не буде для них», тобто заборона є конкретизуючою, на що вказують слова «для них». Це означає, що заборона у другому хадісі стосується роботи на цих правителів, як, наприклад, їх особиста гвардія, служби безпеки, які їх охороняють, а також їх казначейство та інші служби, які закріплені за правителями.

Оскільки правило усуль аль-фікха гласить, що абсолютний (мутлак) вираз приймає значення конкретизуючого (мукайад), отож, заборона в хадісі стосується роботи в органах поліції, призначених для охорони правителів та їх безпеки, як особиста охорона можновладців та їх помічників, в казначействі, службах держбезпеки і так далі.

Щодо інших звичайних служб правопорядку, поліцейських, то робота в них дозволена. Але ця дозволеність не означає припустимість несправедливих дій по відношенню до людей і попрання їх прав. Необхідно стояти на істині в своїй роботі... (29 Раджаб 1434 р.х. - 08.06.2013 р.)».

Про значення слова شُرْطِيّ (поліцейський), згаданого в хадісі, в книзі «Лісан аль-Араб» Ібн Манзура говориться: «дехто себе позначив певною нашивкою, знаком і підготовкою (أَشْرَط), тому таких називають الشُّرَطُ (поліція), тому що вони мали свій певний знак, по якому їх можна впізнати, і були спеціально навчені. В однині говориться: شُرَطةٌ وشُرَطِيٌّ …

الشُّرْطةُ (поліція) при правителі відрізняється своїм позначенням і спеціальною підготовкою, людина شُرَطِيٌّ (поліцейський) відноситься до тому підрозділу, чиї позначення і нашивки вона носить. Множина цього слова — شُرَطٌ. Вони були названі так, тому що мали спеціальну підготовку і відмінні позначення і говорять, що вони були першим військовим загоном, який брав участь у війні …».

В «Аль-Камус аль-Мухіт» говориться: الشُّرْطَةُ, огласоване даммою «те, чим ти себе позначив», говориться: візьми свою شُرْطَة (нашивку)», в однині буде شُرَط, як صُرَد, і це перший військовий загін, який брав участь у війні, готовий зустріти смерть. Урядовий загін, називається «شُرَطِيٌّ», як слова «تُرْكِيّ» і «جُهَنِيّ», тому що має відмінні нашивки, по яким його можна було відрізнити …».

Отож, те , що можна застосувати до поліцейських, також можна застосувати і до службовців в армії з точки зору дозволеності і зборонності.

Відповідно, робота в озброєних силах мусульманських країн допустима, якщо це не спецпідрозділи, які охороняють правителя, який не править по Ісламу, а також якщо вони не є збирачами податків і тими, хто охороняє ці гроші. Одним словом, якщо ця робота включає в себе службу в спеціальних підрозділах по охороні правителя і його багатств, то це заборонено. Якщо ж робота в армії не пов’язана з цим, то вона дозволена. Але дозволеність цього не означає дозволеність несправедливості по відношенню до людей або зловживанню їх правами, а, навпаки, повинна бути справедливість, благочестя і богобоязливість в своїй роботі.

Сподіваюсь, що достатньо розкрив питання. А Аллах знає краще.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
17 Шабан 1445 р.х.
27.02.2024 р.