Хто шукає заробіток дозволеним шляхом

Хадіс
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Вітаємо вас, дорогі брати і сестри по усьому світу, у межах нового випуску із серії «Разом з благородним хадісом». Ми починаємо з найкращого привітання: ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Ібн Абу Шейба наводить у своєму «Мусаннафі»:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ حَجَّاجِ بْنِ فُرَافِصَةَ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ مَكْحُولٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا حَلَالًا اسْتِعْفَافًا عَنِ الْمَسْأَلَةِ، وَسَعْيًا عَلَى أَهْلِهِ، وَتَعَطُّفًا عَلَى جَارِهِ، لَقِيَ اللَّهَ وَوَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ, وَمَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا حلالا مُكَاثِرًا، مُرَائِيًا، لَقِيَ اللَّهَ وَهُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ"

«Передається від Абу Бакра, від Вакі, від Суфьяна, від Хаджаджа ібн Фурафіса, від невідомого, від Макхуля, від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав: «Хто шукав Дунья (багатство) дозволеним шляхом, щоб не бути вимушеним просити подаяння, прагнучи утримувати родину, і ділився з сусідом, то при зустрічі з Аллахом його обличчя буде сяяти подібно повному Місяцю. А хто шукав багатство дозволеним шляхом, але для накопичування і показухи, то у Судний день він зустрінеться з розгніваним на нього Аллахом».

У книзі «Міркатуль-мафатіх», коментарі до «Міфтахуль-масабіх», даний хадіс роз’яснюється наступним чином:

«Мова про того, хто слідував дозволеними шляхами у питанні заробітку, не роблячи хараму чи не впадаючи у скруту просити у людей подаяння, щоб прокормити тих, за кого від відповідальний. А також серед його якостей — не жаліти для сусіда надлишку у своєму майні, який входить за межі засобів для вдоволення основних потреб. І обличчя такого чоловіка у мить зустрічі з Всевишнім Аллахом у Судний день буде сяяти подібно Місяцю. Проте той, хто також заробляє дозволеним шляхом, не вдаючись до хараму, але ставлячи метою безупинне нарощування свого матеріального стану без бажання витрачати засоби на благе і хизуючись перед бідняками тим, наскільки він сам багатий і перевершує їх із лицемірства, приречений зустрітись з розгніваним на нього Аллахом.

Можливо, Посланець Аллаха (с.а.с.) і не згадав тут того, хто слідує у даному питанні шляхом хараму. Проте досить і натяку у контексті, щоб зрозуміти, що жоден істинний представник Ісламської Умми не буде так вчиняти, чи зрозуміти, що харчуванням харамом і навіть наближення до хараму не є шляхом і способом заробітку.

Ат-Тиббі (нехай змилується над ним Аллах) сказав: «У хадісі описується значення слів Всевишнього Аллаха, Який сказав:

يَوۡمَ تَبۡيَضُّ وُجُوهٞ وَتَسۡوَدُّ وُجُوهٞۚ

«У той день, коли одні обличчя побіліють, а інші — почорніють»(3:106).

Тобто мова йде про ті положення, в одному із яких Аллах задоволений, а в іншому — розгніваний. А порівняння з обличчям, яке сяе, немов Місяць — це гіпербола, що служить для опису чудового положення у порівнянні з тим, кого Аллах зустріне у гніві» (Байхакий, «Шуабуль-іман»; Абу Нуайм, «Аль-Хілья»)».

Дорогі слухачі!

У цьому благородному хадісі Посланець Аллаха (с.а.с.) заявляє, що Іслам, закликаючи до заробітку халяль шляхами, також закликає витрачати на те, що дозволено Шаріатом, і забороняє канзуль-маль1 чи витрачати майно лицемірством, гординею і зарозумілістю.

Мотивація працювати, тобто прагнення заробляти серед людей, як повідомлено у хадісі, може варіюватись між покірністю Аллаху і непослухом Йому.

Що стосується заробітку у покірності, то сюди відноситься людина, яка працює з метою встати на ноги, завдяки чому вона не буде вимушена просити подаяння в інших. Такий чоловік прагне зберегти репутацію і уберегти себе від приниження жебракування. Також ним може рухати бажання заробляти на утримування своїх утриманців, що входить в число обов’язків, покладених на нього Шаріатом. Як гласить правило — «Те, без чого неможливо здійснити ваджиб, само стає ваджибом». Звідси пошук можливостей для заробітку таким чоловіком — ваджиб. Також допустимим мотивом до заробітку і збагаченню може бути бажання допомагати тим, хто у скруті. Очевидно, що у такому випадку чоловіком рухає почуття відповідальності і співчуття, а також прагнення виконати братську роль в Ісламі.

Такими є можливі мотивації до заробітку, які Іслам хоче від нас і якими Аллах задоволений. Звідси нагорода за це буде особливою і чудовою, а саме — на кшталт Місяця, який сяє у своїй красі. Хто зустрінеться з Аллахом таким чином — досяг вдоволення Аллаха.

Пошук же заробітку у непослуху Аллаху, про який сказано у хадісі, стосується спроб заробити дозволеними шляхами, але з метою витрачати на те, що заборонив Аллах.

Таким чином, накопичувати у себе засоби, щоб примножувати їх без витрачання, вважається канзуль-малем. Аллах заборонив таке накопичування. Аллах сказав в Корані:

وَٱلَّذِينَ يَكۡنِزُونَ ٱلذَّهَبَ وَٱلۡفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَبَشِّرۡهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٖ

«Обрадуй же болісними стражданнями тих, хто накопичує золото і срібло, але не витрачають їх на шляху Аллаха» (9:34).

Також забороняється збирати гроші для ханжества перед людьми, щоб здаватись краще і вище них.

Такі люди набудуть лише гнів Аллаха і болісні страждання.

О, Аллах! Зроби нас тими, хто витрачає у благо із свого заробітку, а не тими, хто скупиться і лицемірить!

До нових зустрічей, дорогі слухачі, при вивченні наступного хадісу Пророка (с.а.с.). нехай береже вас Аллах. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
3 Зуль-хіджа 1441 р.х.
24.07.2020 р.