Питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху. Шановний шейху, моє питання пов’язане з медициною і відповідь на нього вкрай необхідна. Я – лікар і робота моя пов’язана з гінекологією, також приймаю пологи. Ми у нашій клініці у випадку загрози життю дитині чи матері проводимо операції кесарева розтину.
Деякі вагітні жінки страждають від захворювань, з причини яких вони вкрай важко переносять вагітність, що вимушує їх не вагітніти, або строки між пологами повинні бути не менше 3-4 років. Звідси вони вимушені вдаватися до використання контрацептивів. Усе ж деяким жінкам це не допомагає і потрібний проміжок часу між пологами не витримується. Повторна вагітність відбувається через короткий час, що несе загрозу життю вагітної жінки, тому що вона піддається частим операціям кесарева розтину. Є жінки, які страждають хребтовою грижею, бувають випадки, коли відкривається сильна кровотеча і лікарі вимушені перев’язати маткові труби, щоб у наслідку жінка не вагітніла після того, як вже народила дітей. Є і такі жінки, які приходять у клініку і стверджують, що нездатні вагітніти і в той самий час не можуть користуватися методами контрацепції, їм не більше 36 років і вони хочуть перев’язати маткові труби, є і такі, кому не більше 32. Така жінка звертається до лікаря-спеціаліста, який проводить їй операцію кесарева розтину і блокує фаллопієві труби жінки. Звідси виникає наступне питання:
Яким є хукм Шаріату у відношенні лікаря, який слідкує за станом жінки-пацієнтки на протязі усієї її вагітності і бачить, що процес буде проходити вкрай складно, у результаті чого вона повинна буде провести операцію з перекриття маткових труб? І яким є хукм Шаріату у відношенні лікаря, який просто послухав жінку-пацієнтку, при цьому сам не проводячи обстеження, з ймовірністю того, що її слова можуть бути неточні? Від «Haitham Alamour».
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятух!
Якщо іде мова про методи контрацепції, що забезпечує на час відсутність вагітності, то це дозволено згідно з відомими доказами у темі «азл».
Кажучи ж про методи повного виключення можливості завагітніти, стати безплідною, то це – харам, заборонено. Застосування апаратів, які приводять до безпліддя, проведення подібних хірургічних операцій, наслідком яких стає переривання роду – харам. Іти на такий крок недозволено. Дана тема відноситься до питання про кастрацію і потрапляє під його хукм. Оскільки усі перелічені методи ведуть до переривання роду, так само як і у випадку кастрації, відносно чого у Шаріаті приводиться відкрита заборона. Передається від Саада ібн Абу Ваккаса, який сказав:
رَدَّ رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، عَلَى عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ التَّبَتُّلَ، وَلَوْ أَذِنَ لَهُ لاَخْتَصَيْنَا
«Пророк Аллаха ﷺ відкинув безшлюбність Усмана ібн Мазуна. У протилежному випадку ми б кастрували себе» (приводять Бухарі, Муслім). Усман ібн Мазун підійшов до Посланця Аллаха ﷺ і сказав: «О Посланець Аллаха! Мені важко переносити те, що я неодружений, дозволь мені кастрацію!». На що Пророк ﷺ відповів: «Ні, дотримуйся посту». В іншій версії говориться: «О Посланець Аллаха! Чи дозволиш ти мені зробити кастрацію? На що він відповів:
إِنَّ اللَّه أَبْدَلَنَا بِالرَّهْبَانِيَّةِ الْحَنِيفِيَّة السَّمْحَة
«Воістину, Аллах замінив нам чернецтво на легку релігію». Передають, що Анас ібн Малік (р.а.) також розповідав, що Посланець Аллаха ﷺ наказував одружуватися і категорично забороняв давати обітницю безшлюбності. Він говорив:
تَزَوَّجُوا الوَدُودَ الوَلُودَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ يَوْمَ القِيَامَةِ
«Одружуйтеся на люблячих і часто народжуючих жінках, і я буду пишатися вашим числом перед іншими пророками» (вивів Ахмад).
Також питання стерилізації суперечить принципові того, що Шаріат встановив в основі шлюбу можливість продовжити рід. З цієї причини Всевишній Аллах із наданої милості для людей повідомляє в Корані:
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَنِينَ وَحَفَدَةً
«Аллах зробив для вас дружин із вас самих, дарував вам від них дітей, онуків...» (16:72).
З цієї причини проведення операцій зі стерилізації як чоловіка, так і жінки – харам.
У випадку ж, коли жінка вагітніє і її довірені лікарі-професіонали повідомляють їй про те, що плід, якщо залишиться в лоні матері, несе загрозу життю самої матері разом із втратою майбутньої житини. У такому випадку дозволяється зробити аборт і врятувати життя матері. Іслам закликав до порятунку життя.
Що ж стосується тверджень про те, що жінка хвора і вона боїться у випадку вагітності за своє здоров’я, то ці слова далекі від реальності. Скільки існує жінок, які, будучи хворими, завагітніли і не переривали свою вагітність, у результаті народили повноцінну, цілком здорову дитину, після чого Аллах дарував їм обом здоров’я і добробут. Разом з тим, як ми вже казали раніше, якщо жінка вагітніє і продовження вагітності несе загрозу як її життю, так і приведе до втрати плоду, що стало результатом висновків професійних лікарів, яким можна довіряти, у такому випадку дозволено аборт.
Виходячи з вищесказаного, стерилізація – харам. Оздоровлення жінки за допомогою вагітності – очікуваний результат, але в той самий час збереження її життя у цей період також є головною задачею. І якщо вагітність приведе до смерті матері, а разом з нею – і дитини, на чому будуть наполягати професійні лікарі, до яких є довіра, тоді аборт – це прийнятний вихід і він дозволений. Однак лікувати таким чином, що це приводить до остаточного безпліддя, до того ж – за вимогою, бажанням жінки-пацієнтки, то це – харам.
Лікарі не повинні недооцінювати дану проблему, вони повинні докласти усі свої зусилля у діагностиці під час вагітності по виявленню захворювань, тому що це є аманатом. Лікар суворо повинен триматися цього принципу. Неприпустимо продавати своє Наступне життя за це тлінне, якою б не була ціна:
فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ
«Але минаюче задоволення мирського життя у порівнянні з Останнім життям мізерне» (9:38).
У кінці хотів би зробити настанову як чоловікам, так і дружинам – примножуйте своє потомство і давайте їм правильне, гідне виховання. Оскільки Пророк Аллаха ﷺ буде пишатися вашим числом в Судний день. Вивів аль-Байхакий у «ас-Сунан аль-Кубра» від Абу Умами (р.а.), який сказав:
تَزَوَّجُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ...
«Одружуйтеся, воістину, в Судний день я перевершу вашою чисельністю інші народи». Подібне також вивів адь-Хакім в «аль-Мустадрак» від Макиля ібн Ясара (р.а.) і аль-Баззар в «Муснаді» від Анаса (р.а.) і решти.
Нехай Аллах веде праведних чоловіків і праведних жінок.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
23 Раджабу 1435р.х.
22.05.2014
Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у Facebook.