Що таке бід’а і яким є його визначення? У чому різниця між бід’а та хадісом «Хто поклав початок благій сунні…»?

Відповіді Аміра
Друкарня

Адресовано: Radwan Yusuf

Питання: Ассаламу алейкум ва рахматуллахі ва баракатух! Прошу аміра відповісти на моє запитання, це дуже важливо. Що таке бід'а (нововведення) і яке його визначення? У чому різниця між бід'а і хадісом «Хто поклав початок благій сунні ...»? Чи є невиконання Посланцем Аллаха ﷺ якого-небудь вчинку шаріатським доказом, придатним для приведення у якості аргументу? Ми часто вступаємо у дискусії з деякими групами, коли вони стверджують про деякі речі, що це - бід'а (нововведення), якого не робив Посланець Аллаха ﷺ. Питання дуже важливе, нехай благословить Вас Аллах! Прошу Вас детально роз'яснити відповідь з наведенням прикладів, щоб полегшилось для нас розуміння цієї теми.

Відповідь:

Ва алейкум Ассалам ва рахматуллахі ва баракятух!

Раніше ми вже давали відповідь на питання про бід'а, яке було видано 18.09.2009. Потім ми відповідали на запитання одного з братів у «Фейсбук» 06.06.2015, і до цих відповідей Ви можете звернутися ... Однак я коротко наведу відповідь, яка буде достатньою для Вас, з волі Аллаха.

1 – Бид’а (нововведення) –  це відхилення від повеління Законодавця, у якому є тексти докладного його виконання.  У цьому і полягає сенс хадісу: «Хто здійснює діяння, на яке не було нашої вказівки, то воно буде відкинуто!», - Передали Бухарі і Муслім. І якщо Посланець Аллаха ﷺ здійснив який-небудь вчинок, яким він роз'яснив образ виконання наказу в Корані або в Сунні, а потім людина виконала цей наказ в суперечності з тим, як показав Пророк (с.а.с .), то в такому випадку це буде бід'а (нововведення), яке є помилкою і великим гріхом. наприклад:

– Всевишній Аллах сказав:

وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ

«Робіть намаз» (2:43).

Це - наказ Аллаха. Однак виконання цього наказу не залишене на людину, щоб вона здійснювала його так, як забажає. Навпаки, Посланець Аллаха ﷺ своїми діями роз'яснив образ його виконання, а саме: такбір, стояння, читання Корану в ньому, руку' і суджуд ... Вивів Абу Дауд від Алі ібн Яхьї ібн Халляда, від його дядька ... що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Нічий намаз не буде дійсним, поки він не візьме мале обмивання (абдест), а потім відійде від місця обмивання і скаже такбір, віддасть хвалу Аллаху і прочитає, що може, з Корану . А відтак скаже: «Аллаху акбар», - і вчинить поясний уклін (руку'), утвердившись у ньому; а потім скаже: «Самі'аЛлаху лиман Хамід», - і встане з поясного поклону, потім скаже: «Аллаху акбар», - і вчинить земний уклін (суджуд), утвердившись у ньому. Потім скаже: «Аллаху акбар», - і, піднявши голову, сяде. Потім скаже: «Аллаху акбар», - і знову вчинить земний уклін (суджуд), утвердившись у ньому. Потім, піднімаючи голову, знову скаже «Аллаху акбар» ...».

Таким чином, той, хто відхилиться від цього образу виконання намазу, вчинить бід'а, як, наприклад, той, хто зробить три суджуда замість двох, що є бід'а (нововведенням) і оманою ...

- Всевишній Аллах сказав:

وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ

«Люди зобов’язані перед Аллахом здійснити хадж до Дому (Кааби)» (3:97).

Це є формою наказу про здійснення хаджу (сповіщення у формі зобов'язання). Посланець Аллаха ﷺ роз'яснив нам образ виконання цього наказу ... Вивів Бухарі від Зухри, що «Посланець Аллаха ﷺ у місці за мечеттю Міна кидав сім камінчиків, промовляючи такбір щоразу, коли кидав камінчик. Потім виступав трохи вперед і ставав обличчям у бік кибли, і, піднявши руки, звертався з благанням. Він затримувався там тривалий час, потім йшов до другого кидання камінчиків і кидав їх сім штук, щоразу промовляючи такбір. Потім відходив у ліву сторону, до Ваді, ставав обличчям у бік кибли і, піднявши руки, звертався з благанням. Потім йшов до третього кидання камінчиків коло  Ак'аби і кидав їх сім штук, щоразу промовляючи такбір. Потім відходив і вже не зупинявся коло того місця». Таким чином, хто стане суперечити цьому образу, наприклад, стане кидати вісім камінчиків замість семи, той вчинить бід'а.

Таким чином, багато з обрядів поклоніння (ібадат) роз'яснені Посланцем ﷺ, і хто стане відхилятися від роз'ясненого ним образу виконання, то зробить бід'а, що хибним і великим гріхом.

Звідси, бід'а - це справа, яка суперечить тому, що було детально роз'яснено Пророком ﷺ. Однак здійснення вчинку, якого не робив Посланник Аллаха ﷺ і відносно способу виконання якого немає тексту, то такий вчинок підпадає під категорію законів Шаріату щодо хітаб ат-такліф (звернення з покладанням зобов'язання) або хітаб аль-вад' ( звернення, пов'язане зі становищем). Так, якщо Посланець ﷺ звершував два суджуда, а людина робить три, то це бід'а, тому суперечить тому, як це робив Пророк ﷺ. Однак якщо людина скоїла вчинок, якого не робив Пророк ﷺ, як, наприклад, їзда на автомобілі, тому Посланник Аллаха ﷺ не їздив на автомобілі, то про це не говорять, що цей вчинок - бід'а. Навпаки, такий вчинок вивчається відповідно до законів Шаріату, і по ньому виноситься рішення - їзда на автомобілі - мубах (дозволена), тощо.    

2 - Відхилення від веління Законодавця, про який немає текстів докладного його виконання, проте передаються загальні або всеосяжні тексти. Це відхилення не підпадає під категорію бід'а, проте підпадає під категорію законів Шаріату, і про такий вчинок кажуть «харам (заборонене) або макрух (несхвалюване)...», якщо це відноситься до категорії хітаб ат-такліф (звернення з покладанням зобов'язання), або ж кажуть «батіль (недійсний) або фасід (порочний)», якщо це відноситься до категорії хітаб аль-вад' (звернення, пов'язане зі становищем). І це стає ясним відповідно до супутньої до тексту каріни  (зазначення):

- Наприклад, слова Посланця Аллаха ﷺ: «Нехай той, хто стане платити за товар заздалегідь (ас-Салаф), платить за відому міру, за відому вагу і визначить заздалегідь термін», - передав Бухарі. Тут є наказ у формі умовної пропозиції «платити наперед в угоді ас-Салам (ас-Салаф)». Шаріат наказав платити наперед в угоді ас-Салам за відому міру, за відому вагу і визначити заздалегідь термін, проте при цьому не роз'яснив образ виконання виплати, як, наприклад, чи повинні люди робити це стоячи навпроти одна одної, читати при цьому Коран, потім зробити крок вперед у бік одна одної, обійняти одна одну, а потім розпочати обговорення питання ас-Салам ... і щоб після всього цього укласти угоду пропозиції та прийняття ... Справа не йде так, Шаріат не пояснив нам образ здійснення цієї угоди, навпаки, він залишив її у загальній формі на згоду двох сторін. А тому, хто платить заздалегідь в угоді ас-салафія не відповідно до Шаріату, тобто не за відому міру, відому вагу і не визначить заздалегідь термін, то не говориться, що він скоїв бід'а, проте кажуть, що цей договір суперечить наказу Шаріату, а тому є батиль (недійсним) або фасід (порочним) залежно від виду порушення.

- Також вивів Муслім від Убада ібн Саміта, який сказав: «Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ забороняв продаж золота за золото, срібла за срібло, пшениці за пшеницю, ячменю за ячмінь, фініків за фініки, солі за сіль, окрім як тільки рівне за рівне, з рук у руки. Хто ж додасть або попросить надбавки, то зробить ріба (лихварство)». І якщо мусульманин порушить повеління цього хадісу і продасть золото за більшу вагу золота, а не один до одного, то так само не говориться, що це бід'а, проте кажуть, що така людина скоїла харам (заборонений вчинок), тобто ріба ... Це відбувається тому, що Шаріат не пояснив образ виконання цієї угоди, навпаки, залишив тексти загальними за згодою сторін, які укладають угоду.

- Наприклад, слова Пророка ﷺ: «Одружуйся на богобоязливій, а інакше твої руки вкриються пилом», - вивів Бухарі. Звідси виходить, що з приводу того, хто одружився не на богобоязливій, не говориться, що він скоїв бід'а, проте вивчається шаріатський закон щодо одруження не на богобоязливій. Це відбувається тому, що Шаріат не пояснив практичні кроки у виборі дружини, як, наприклад, щоб наречений став навпроти нареченої, зачитав аят аль-Курсі, потім наблизився на крок і зачитав «Аль-Ма'візатейн» (сури «Фаляк'» і «Ан- Нас»), потім підійшов ще на крок, вимовляючи ім'я Аллаха, потім простягнув руку, наближаючись ще на крок ... Навпаки, це було залишено відповідно до умов укладення нікяху та умовами правильності нікяху. Таким чином, вивчення порушень (відхилень) залишається у темі законів Шаріату, а не в темі бід'а.

- Даний виклад теми підтверджується і почесними хадісами, переданими в описі подібних порушень як порушення законів Шаріату, а не як бід'а:

Повідомляється від матері правовірних Аїші (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Яка б жінка не вийшла заміж без опікуна, її нікях недійсний, її нікях недійсний, її нікях недійсний», - передав Ібн Маджа. У даному тексті заміжжя без опікуна (валія) описано як недійсне, а не бід'а.

Повідомляється від Абу Саїда аль-Худрі (р.а.): «... і кожне п'янке (мускір) - харам ...», - вивів Малік. Тут говориться, що п'янке (мускір) є харамом (забороненим), але не бід'а.

Повідомляється від Абу Са'ляби аль-Хушань, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «М'ясо будь-якого хижака з іклами - харам (заборонене)», - передав Малік. У хадісі говориться харам, а не бід'а.

Повідомляється від Абдуллаха ібн Зурайра аль-Г'афік'і, що він чув від Алі ібн Абу Таліба (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ «взяв шовк у праву руку і взяв золото у ліву руку, а потім сказав: «Ці дві (речі) заборонені чоловікам моєї Умми»», - вивів Абу Дауд. Тут порушення (відхилення від) Шаріату названо також харамом.

Таким чином, більшість текстів про взаємини (муамалят) і договори, якщо не всі, є спільними або всеосяжними згідно з умовами правильності та умовами укладення, переданими в Шаріаті. Як і немає серед цих вчинків і договорів виконуваних процедур (тобто обрядів), як це полягає справа з обрядами поклоніння (ібадат), а тому порушення в них відбуваються здебільшого у питаннях законів Шаріату, а не в темі бід'а (нововведення) .

3 – Підсумок:

- Відхилення від образу виконання Пророком ﷺ наказу з Книги Аллаха або Сунни є бід'а, в якому є величезний гріх. А тому такі вчинки повинні виконуватися тільки так, як це робив Посланець Аллаха ﷺ.

- Однак якщо людина зробила вчинок, який Посланець Аллаха ﷺ не робив, то щодо такого вчинку ведеться пошук у законах Шаріату з погляду хітаб ат-такліф (звернення з покладанням зобов'язання) або хітаб аль-вад' (звернення, пов'язане зі становищем), у результаті чого стосовно цього вчинку прояснюється шаріатський закон: фард, мандуб, мубах, макрух або харам ... або батиль, фасід ...

- Порушення всеосяжного або спільного наказу Шаріату, в якому Шаріат не пояснив образ його виконання, так само буде розглядатися у межах законів Шаріату: «ат-такліф - харам, макрух ..., або аль-вад' - бутлан, фасад ...».

4 - Щодо питання «Хто поклав початок благій сунні ...», то це зовсім інша тема. Суть цієї теми полягає в тому, що той, хто випередив інших у виконанні якого-небудь шаріатського наказу і спонукав до цього інших, і вони пішли за ним, то йому належить нагорода, рівна їх нагороді, що ані наскільки не зменшить їх нагороди ... А той, хто випередить інших у виконанні вчинку, забороненого за Шаріатом, і спонукає до цього інших, а вони підуть за ним, то на нього покладається гріх, рівний їх гріху, що ані наскільки не зменшить їх гріх. Доказом цьому служить наступне:

- Вивів Муслім у своєму «Сахіху» від Джабіра ібн Абдуллаха, який сказав: «Якось бедуїни прийшли до Пророка ﷺ у вовняних шатах. Посланник Аллаха ﷺ зрозумів їх важке положення і став спонукати людей давати їм милостиню (садака). Однак люди барилися, і це стало помітним у його обличчі, і тоді він ﷺ став говорити: «Там чоловік з ансарів приніс гаманець з сріблом, ось там інший прийшов ...», - і люди пішли один за іншим так, що на обличчі Пророка ﷺ стала видна радість. Тоді Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Той, хто покладе початок якомусь гарному звичаю в Ісламі, отримає нагороду за це, а також нагороду за тих, хто стане дотримуватися цього звичаю після нього, що не зменшить їх власних нагород ані на йоту. Той же, хто покладе початок якомусь дурному звичаю в Ісламі, понесе на собі як тягар самого цього гріха, так і тягар гріхів тих, хто стане дотримуватися цього звичаю після нього, що аніскільки не зменшить тягаря їх власних гріхів!»». З хадісу очевидно зрозуміло, що люди барилися у даванні садака, потім чоловік з ансарів поспішив дати її, і за ним пішли інші так, що радість стала видна на обличчі Пророка ﷺ.

Сподіваюся, що цього буде достатньо для Вас, з волі Аллаха.


Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта.
08 Зуль-хіджа 1436 х.
22.09.2015 р.

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у «Фейсбук»

Головне меню