Відповідь на питання відносно пластичної хірургії

Відповіді Аміра
Друкарня

Адресований для Mourad Maalej

Питання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий шейхе! Яким є шаріатське рішення відносно пластичної хірургії? Нехай винагородить Вас Аллах благом!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

1. Якщо пластична хірургія робиться для вилікування недуга, на кшталт хірургічного втручання при виправленні (у результаті захворювань, нещасних випадків, опіків і так далі) або вроджених дефектів (зайві пальці, перетинчаста синдактилія), то у подібних випадках хірургія дозволена Шаріатом. Доказом служить хадіс, у якому Арфаджа ібн Асад розповідає:

Версія, передана імамом ат-Тірмізі:

أُصِيبَ أَنْفِي يَوْمَ الْكُلَابِ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَاتَّخَذْتُ أَنْفًا مِنْ وَرِقٍ فَأَنْتَنَ عَلَيَّ فَأَمَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ أَنْ أَتَّخِذَ أَنْفًا مِنْ ذَهَبٍ

«У битві аль-Кіляб, іще в епоху джахілії, я втратив свого носа і поставив собі ніс із срібла, але він став погано пахнути. Тоді Посланець Аллаха ﷺ велів мені поставити ніс із золота».

Абу Іса сказав, що цей хадіс — хасангаріб.

Версія, передана імамом ан-Насаі:

أَنَّهُ أُصِيبَ أَنْفُهُ يَوْمَ الْكُلَابِ فِي الْجَاهِلِيَّةِ، فَاتَّخَذَ أَنْفًا مِنْ وَرِقٍ فَأَنْتَنَ عَلَيْهِ فَأَمَرَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَّخِذَ أَنْفًا مِنْ ذَهَبٍ

«У битві аль-Киляб, іще в епоху джахілії, він втратив свого носа і поставив собі ніс із срібла, який почав погано пахнути. Тоді Посланець Аллаха ﷺ велів йому поставити ніс із золота».

Альбані назвав цей хадіс хасан (хорошим).

Із вищесказаного слідує, що пластична операція, яка робиться для вилікування недуга, дозволена Шаріатом.

2. Якщо ж метою пластичної операції є не вилікування, а лише змінення, покращення та пластика зовнішності , щоб виглядати краще, то подібна операція заборонена Ісламом. Доказ цього полягає у наступному:

Передається від Альками, що Абдуллах ібн Масуд сказав:

Версія, передана імамом Бухарі:

لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللهِ تَعَالَى

«Нехай прокляне Аллах жінок, роблячи татуювання та просячих робити їх собі, просячих вищипувати собі брові , а також, підпилюючих собі зуби (мутафалліджат) для краси і змінюючих творіння Всевишнього Аллаха!».

Версія, передана імамом Муслімом:

لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ الله

«Нехай прокляне Аллах жінок, роблячих татуювання та просячих робити їх собі, вищипуючих брові та просячих вищипувати ним їх, а також підпилюючих собі зуби (мутафалліджат) для краси та змінюючи творіння Аллаха!».

Із хадісу розуміється, що підпилюючі собі зуби (мутафалліджат) для краси є грішниками. Іллятом заборони служить уточнення «для краси» (ліль-хусні), яке проходить у хадісі. Звідси підпилювання зубів для краси — харам, але якщо причина не у красі, а у лікування тоді це дозволено. У тлумачному словнику арабської мови Ібн Манзура «Лісан аль-араб» говориться: «Аль-Фаладж зубів — це штучне утворення проміжку між центральними та боковими різцями2, відмінного від вродженого (природного) їх виду. Ат-Тафлідж — це попросити когось зробити йому цей проміжок між зубами». Мутафалліджа — це та, яка підпилила зуби, щоб зменшити їх і здаватись молодше, переслідуючи мету виглядати краще та красивіше, а не щоб вилікувати яку-небудь хворобу зубів. Подібна дія заборонена Ісламом згідно хадісу про те, що Пророк ﷺ прокляв підпилюючих собі зуби для краси жінок. Але якщо причина даного вчинку — лікування, то це дозволено (халяль).

Коментуючи слово «аль-мутафалліджат», що проходить у хадісі Мусліма, імам ан-Нававі сказав:

«Під «підпилюючими » маються на увазі ті, хто підпилює (робить щілину) між центральними та боковими різцями. Подібним чином вчиняють літні жінки та ті, хто наближається до цього віку, щоб виглядати молодше та красивіше. Що ж стосується «підпилюючих (мутафалліджат) собі зуби для краси» жінок, то це про тих жінок, які робили подібне заради краси. Це вказує , що заборона стосується підпилювання , яке робиться заради краси. Якщо ж жінка потребує лікування виправлення недоліку і тому подібного, то у цьому немає нічого поганого. А Аллах знає краще».

Отож, раз іллятом на заборону підпилювання зубів є «заради краси», то операція, яка робиться з метою вилікування недугу, дозволена Шаріатом. Але якщо людина не має природних недоліків і не потребує лікування недугів, то пластична операція для краси , покращення зовнішності та омолодження заборонена Ісламом.

Це те, до чого я прийшов у розгляданні даного питання! Аллах знає краще, і Він мудріше!


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
25 Раджаб 1439 р.х.
12.04.2018 р.


Низка відповідей вченого, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання відвідувачів його сторінки у «Facebook» «Фікхій»

Головне меню