«План нації 2071» в ОАЕ — це не більше, аніж ілюзія

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

 

«План нації» в ОАЕ, скерований на те, щоб стати кращою країною у світі до її сторіччя у 2071 році, включає чотири основні мети:

1) Створення гнучкого уряду зі свідомим керівництвом, яке має чітке бачення подальшої політики, що шукає щастя для свого народу та посилає позитивні повідомлення усьому світу.

2) Збільшення інвестицій у сферу освіти, щоб зосередити увагу на науках та передових технологіях, зміцнити моральні цінності та професіоналізм в учбових закладах, а також випускати інтелектуалів на досвіді розвинених держав.

3) Створення багатогалузевої економіки, заснованої на знаннях, яка буде конкурувати з провідними економіками світу.

4) Зміцнення толерантності , єдності та взаємоповаги у суспільстві.

Немає жодних сумнівів у тому, що кожний народ прагне бути кращим в усьому, отримати абсолютне щастя та жити добре, а також прагне до усього,що диктує людська природа. Тим не менш, цих бажань неможливо досягти, лише написавши їх на папері, або гучно заявивши про них, або навіть помістивши їх на порядок денний урядових зборів. Між мріями та досягненням цілей є величезна різниця. Зверніть увагу на те, як Аллах дав відповідь іудеям та християнам, які заявили, що тільки вони увійдуть у Рай:

وَقَالُوا لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

Вони сказали: «Не увійде у Рай ніхто, окрім іудеїв або християн». Такими є їх мрії. Скажи: «Приведіть ваші докази, якщо ви говорите правду» (2:111).

У Корані не спростовуються їх мрії, проте від них вимагаються докази того, яким чином вони досягнуть бажаного. Потім Всевишній Аллах звертається до усіх мусульман:

لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

«Цього не досягти за допомогою ваших мрій або мрій людей Писання. Хто творить зло, той отримає за нього воздаяння і не знайде для себе замість Аллаха ані покровителя, ані помічника» (4:123).

У Корані також згадується , що заради досягнення благополуччя необхідна наявність методу та слідування цьому методу:

وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا

«Якщо б вони встояли на прямому шляху, то ми напоїли б їх водою вволю» (72:16).

Метод — це сукупність дій, які підкріплені не мріями та бажаннями, а ідеєю про людину, що знаходиться у центрі розгляду, життя, яку проживає людина, та Всесвіту — джерела інструментів, через які досягається бажане. Незважаючи на те, що досягнення якої-небудь видимої цілі потребує тільки наявності методу та плану, проте, кожного разу, коли змінюються плани та ростуть амбіції, шлях до досягнення мети ускладнюється. А тому необхідно, щоб кожний метод досягнення якої-небудь цілі опирався на ясну ідею, що роз’яснює цей метод.

Найголовніше із усього цього — щоб ідея, на якій ґрунтується метод досягнення цілей та бажань, займала місце переконань та віри в народі, який прагне до виконання поставлених задач. Так метод усього цього не піддасться суперечкам та зміненням , як і не буде думкою лише одного мрійника . Віра — це основа ідеї, із якої витікає метод, і вона не менш важлива, аніж роз’яснення самого метода. Тимчасові та постійні цілі , до яких прагне людина, також є частиною акиди, і вони також не повинні стати мішенню протиріч та змінень.

Повертаючись до «Плану нації в ОАЕ», можна сказати, що це — бачення однієї або двох особистостей, як про це говорив емір Дубая, який відніс цей план до наслідного принца країни. Яким буде положення країни через 100 років після заснування — це не питання бачень, уявлень та бажань, а питання методу, який був складений , виходячи із придатної ідеї . Ми не хочемо входити у суперечки відносно серйозності «Плану нації» з точки зору часу, оскільки навіть передові країні, які здатні аналізувати, володіють ресурсами та можливостями, розкреслюють свої плани максимум на п’ять років. І незважаючи на це, усе одно вони вимушені вносити поправки, відстрочки або зовсім від чогось відмовлятись.

Ми хочемо розглянути цей план під іншим кутом, і це — основа, із якої витікають думки, що утворюють метод та визначаючі цілі та задачі.

Реальність «Плану нації 2071» та цілі, озвучені у ньому, вказують на те, що він не опирається на яку-небудь всеохоплюючу ідею про людину, життя та Всесвіт. Усе, що відомо про ідеї цього плану — це те, що він виходить від «далекоглядного» правителя Дубая та наслідного принца. Проте що з ідея лежить в його основі? На що вона опирається? І які докази має під собою? Нам нічого не відомо про це … Ідеї, із яких витікають ясні методи та цілі, повинні бути реальними , на яких базуються ідеології, а не філософськими бажаннями. Капіталізм з демократією та соціалізм з комунізмом — це ідеї, які стали основами ідеологій, із них витікають ясні методи та можливі результати. Коли комунізм визначив діалектичний та історичний матеріалізм, зробив класову боротьбу методом досягнення змінень у суспільстві, надав економіці владу над політикою, а матерії — над розумом, коли право власності було надано суспільству, — після усього цього можна припустити, до чого прийде таке суспільство. Соціалістичне суспільство повністю сформовано на тому, до чого приводить метод соціалізму: однорідне суспільство, яке живе в автоматичному режимі та повільно рухається через відсутність мотивації до приватної власності, а також живе під жорстким контролем через утискання деяких інстинктів.

Таким же чином функціонують капіталістичні суспільства, які сформувались на ідеях Адама Сміта та Давіда Рікардо, на ідеї громадянського суспільства Жан-Жака Руссо та Вольтера. На основі цих ідей з’явилось ліберальне суспільство , в якому поширились ідеї про різноманітні свободи. В людях по новій забила джерелом енергія у виробництві та конкуренції. Життя набуло різноманітності, запрацювало колесо промисловості та творчості. Але, з іншого боку, уповільнився людський розвиток з причини користі та отримання тимчасових насолод, а деякі народи зовсім опинились на грані зникнення.

Іслам також пропонує людству ясну ідею, формуючу ідеологію. Ця ідеологія роз’яснює людині відношення до самої себе, до свого життя, до Всесвіту та до Творця усього цього, ґрунтуючись на озаряючому мисленні. Потім він роз’яснює тому,хто прийняв цю ідеологію, мету життя у цьому світі та метод досягнення цієї мети, роз’яснює сенс щастя та відповідальність людини за себе, за інших та за увесь Всесвіт, оскільки вона є намісником на землі. Отож, ісламське суспільство ґрунтується на ідеології Ісламу , яка встановлює серед людей зв’язок на основі акиди . Тоді у тиглі Ісламу розплавляються різноманітні національності та етнічні групи , між людьми зникає класова розбіжність та з’являється енергія у творчості без прояву пихи та розкоші . Багатство розподіляється природним образом так, що в ісламському суспільстві зникає бідність. Між потребами людей та потребами суспільства встановлюється безпрецедентний баланс. Ісламське суспільство росте так само, як це було описано, ґрунтуючись на вірі, ісламській ідеї та акиді, а також на ісламському методі.

Так формуються суспільства та їх подальші дії, ґрунтуючись на ясному методі, що втікає із ідеї. Це і є закон Всесвіту. Всевишній Аллах говорить:

ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

«Потім Ми наставили тебе на шлях із повеління. Слідуй їм і не потурай бажанням тих, які не володіють знанням» (45:18),

سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا

«Таким є встановлення Аллаха, яке вже здійснилось раніше, і ти не знайдеш заміни встановленню Аллаха» (48:23).

Що стосується бачення Мухаммада ібн Рашида, то це — думка однієї особистості, якою б вона не була тямущою. Його думка не опирається на ідею, що формує ідеологію, і його мета та задачі не витікають із цієї ідеї. Ця думка не заснована ані на ідеології Ісламу, ані на марксистському чи ленінському комунізмі, ані на капіталізмі Сміта або Мак Кінзі. Згідно вищесказаному, «План нації 2071» є не більше аніж темою твору у літературному стилі, який збуджує почуття людей та вдовольняє їх гордість.

Про цей план правителя ОАЕ можна міркувати і під іншими кутами. Можна говорити про незалежність країни від Британії — чи здійснилась вона? Можна міркувати про Дубай — це його природний стан або штучний? Можна говорити про реальну економіку — чи заснована вона на нафті або банківських послугах? А також можна говорити про багато іншого у цій країні … Проте ми у цій статті розглянули цей план з точки зору ідеї та методу . Можливо, народ усвідомлює причини розвитку, щоб ці високі будівлі не обрушились на голови своїх хазяїв. Всевишній Аллах говорить:

قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ

«Підступи плели іще ті, які жили до них, проте Аллах зруйнував основу їх будівлі. Дах обрушився на них зверху» (16:26).

 

 

Газета «Ар-Рая»
Мухаммад аль-Джайляні
29 Раджаба 1438 р.х.
26.04.2017 р.

 

 

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая