Єгипетський Дім Фетв вважає завоювання Константинополя окупацією і жалкує про перетворення Айя-Софії у мечеть

Газета «Ар-Рая»
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Останні дні відновились розмови про повернення музею Айя-Софія статусу мечеті, як це було з того часу, як Константинополь у 1453 році був завойований султаном Мехмедом Фатіхом.

Під час святкування 567-ї річниці завоювання Константинополя у присутності Ердогана в Айя-Софії уперше з миті перетворення мечеті у музей у 1935 році була повністю, від початку і до кінця, прочитана сура «Перемога». У п’ятницю 5 червня турецька газета «Hurriyet» написала, що на засіданні Центрального виконавчого комітету «Партії справедливості і розвитку» президент Ердоган дав доручення провести дослідження по питанню повернення музею Айя-Софія статусу мечеті.

На протязі багатьох років у Туреччині усе частіше лунають заклики знов відкрити Айя-Софію для проведення ісламських релігійних обрядів, щоб з усіх чотирьох знаменитих мінаретів знов лунав заклик до молитви. Проте Ердоган неодноразово відхиляв ці ініціативи. Деякий час назад він відмовився розглядати питання про змінення статусу Айя-Софії, заявивши, що спочатку людям варто було б заповнити мечеть Султанахмет, а потім піднімати подібні заклики («milligazete.com», 16.03.2019). Також декілька років назад Верховний суд Туреччини відхилив прохання про відкриття Айя-Софії для мусульманських молитов («arkeofili.com», 17.09.2018).

Немає сумнівів у тому, що повернення Айя-Софії статусу мечеті є шаріатським питанням і народною вимогою, воно має велике значення для Ісламської Умми, особливо мусульман Туреччини, які добре розуміють значущість цього місця. Для жителів Туреччини питання повернення Айя-Софії статусу мечеті представляє собою роздільну лінію між Константинополем — оплотом Східної Церкви,де плелись змови проти ісламських земель, і між Стамбулом — територією Ісламу і столицею Халіфату, який був головним захисником ісламської релігії.

Насправді, це не перший випадок, коли Ердоган піднімає розмову про повернення музею Айя-Софія статусу мечеті. У березні, незадовго до місцевих виборів, він заявив, що Айя-Софія набула статусу музею зовсім нещодавно і що необхідно відновити її колишній статус («bbc.com/turkce», 25.03.20119). Тоді деякі порахували це передвиборчою пропагандою партії, тим більше, що заява з’явилась після теракту в мечеті Крайстчерча, у результаті якого загинуло більше 50 прихожан.

Незалежно від того, чи були слова Ердогана передвиборчою пропагандою, чи спробою завоювати серця мусульман у Туреччині, чи це було істинним вираженням того, що у нього у серці і щирим бажанням повернути мечеті колишній статус замість, мусульманин не може протистояти, критикувати чи зменшувати значущості цього кроку. І якщо цілком зрозуміло, що Греція і європейці будуть сердитись лише від читання Корану в Айя-Софії і простих розмов про повернення музею статусу мечеті, незбагненно і неприпустимо, щоб єгипетський Дім Фетв був втягнутий у це болото, описуючи завоювання Константинополя «османською окупацією», виражаючи жалкування про те, що колишня церква стала мечеттю, і бажаючи збереження за Айя-Софією статусу музею.

У неділю 7 червня єгипетський Дім Фетв випустив заяву, в якій говорилось:

«Питання про повернення Айя-Софії статусу мечеті піднімається багато десятиріч і використовується інструментом і пропагандистською зброєю у руках різноманітних політиків, особливо — релігійних, у своїх виборчих кампаніях. Айя-Софія була побудована як церква у візантійську епоху у 537 році і залишалась такою на протязі 916 років, поки Османи не окупували Стамбул у 1453 році і не перетворили її у мечеть. У 1934 році Айя-Софія була перетворена у музей по наказу, виданому у сучасній Турецькій Республіці».

Ми знаємо, що Дім Фетв є інструментом у руках режиму, правлячого куфром,і знаємо, що правителі,які усілись на наших шиях, не надають ніякого значення проблемам Умми, а, швидше торгують ними заради своїх інтересів. Хотілось би сказати тим, хто працює у Домі Фетв: якщо ви хочете викрити Ердогана перед своїм народом, то не плутайте навмисно брехню з правдою. Якщо ви сказали би, що Ердоган — світський президент, який не править згідно тому, що ниспослав Аллах, то були б праві. Але ви боїтесь і тому говорите тільки те, чим задоволений ваш хазяїн ас-Сісі.

Якщо б ви сказали, що Ердоган переслідує і арештовує своїх опонентів, особливо після спроби перевороту, ви були б праві. Саме так вчинив ас-Сісі. Якщо вашою проблемою є Ердоган, то говоріть те, що стосується його. Але якщо ви наважились атакувати Іслам, то у цьому ваше лихо. Як ви можете називати окупацією ісламське завоювання?! Більше того, ви назвали окупацією завоювання, яке передвіщав сам Посланець Аллаха (с.а.с.)!Це завоювання було мрією багатьох мусульман на протязі восьми сторіч. Походи на Константинополь організовувались Омейядами і Аббасідами, але мета була досягнута лише Османами, і який чудовий той амір, і яке ж чудове те військо!

Ви зневажаєте перетворення церкви Айя-Софія у мечеть і жалкуєте про це, але у той же час вам не сумно від перетворення символічної мечеті у музей. І як ви можете так м’яко реагувати на перетворення мечеті у музей, виправдовуючи це так званим «справедливим наказом, виданим у сучасній Турецькій Республіці»?!Як нібито ви не знаєте усе зло цієї республіки проти Ісламу і мусульман, найменшим із яких було перетворення мечеті у музей, а найбільшим із яких було застосування положень невір’я над мусульманами і боротьба з усіма проявами Ісламу у Туреччині.

Якщо ваш господин ас-Сісі наказує атакувати Ердогана, то це ваша справа, і ми не будемо захищати його. Більше того, ми наполягаємо на тому, що він править куфром, і викриваємо його плани, розробляємо заради захисту американських інтересів у Сирії, Лівії та інших країнах. Так ми протидіємо кожному прислужнику Заходу. Наша мета — скинення усіх правлячих режимів у країнах мусульман, відновлення ісламського образу життя шляхом встановлення Праведного Халіфату і звільнення ісламських земель від агентів Заходу. Всевишній Аллах говорить:

وَلَكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ

«Будьте вірними слугами Господа [розуміючими, знаючими Його Слово і покірними Йому], тому що ви навчаєте (людей) Писанню (Аллаха) і тому що ви вивчаєте (Його Книгу)» (3:79).

Ібн Аббас, Абу Разін та інші коментатори сказали: «رَبَّـانِيِّينَ» означає мудрими, вченими і кроткими». Аль-Хасан та деякі інші сказали: «Означає знавцями (факіхами)». Тепер кажіть, о ті, які працюють у Домі Фетв, чи це ваша мудрість, знання, крутість і розуміння?! Аллах говорить:

قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِن كُنتُمْ مُّؤْمِنِينَ

«Погано те, що велить вам ваша віра, якщо ви взагалі є віруючими» (2:93).

 

Газета «Ар-Рая»
Хамід Абдульазіз
3 Зуль-када 1440 р.х.
24.06.2020 р.

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая