В рамках Конституції держави Халіфат. Ісламська Держава постійно працює над створенням економічного балансу в суспільстві

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

Іслам зобов’язав державу контролювати обіг майна між усіма індивідами суспільства і заборонив його зосередження в руках певних груп людей.

Всевишній Аллах сказав:

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ

«Щоб не дісталась вона багатим серед вас» (59:7).

Якщо в суспільстві спостерігається нерівність у вдоволенні потреб, то держава повинна працювати над пошуком економічного балансу серед населення, щоб кожен міг вдовольняти свої потреби. Держава повинна витрачати із Байт уль-Маль на бідних, щоб ті могли вдовольнити свої потреби в достатній мірі. Так досягається баланс у вдоволенні потреб серед населення.

Держава має право надавати як рухоме, так і нерухоме майно у власність індивіда, щоб він міг покрити свої потреби. Кожного разу, коли порушується економічний баланс в суспільстві, держава втручається і виправляє це. Після того, як були вигнані євреї племені Бану Надір і взяті їх землі, Посланець Аллаха ﷺ виділив більшу частку із цих трофеїв на створення економічного балансу. Всевишній Аллах сказав:

وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

«До добичі, яку Аллах повернув своєму Посланцю, ви не скакали риссю ані на конях, ані на верблюдах, але Аллах дарує Своїм посланцям владу, над ким побажає. Аллах здатен на усіляку річ» (59:6).

Всевишній Аллах надав майно Бану Надір в розпорядження Пророка ﷺ у якості глави держави. Посланець Аллаха ﷺ спостерігав велику різницю у володінні майном між мухаджирами і ансарами. Тому він ﷺ розподілив усе це майно серед мухаджирів і дав іще двом ансарам, які так само ж відчували фінансове ускладнення.

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ

«Що не дісталась вона багатим серед вас» (59:7).

Слово «دُولَةٌ» (дулятан) в арабській мові означає найменування речі, яка знаходиться в обігу, а також і майно. Тобто, щоб трофеї не стали річчю в руках багатих, тобто тільки в їх обігу.

Також Посланець Аллаха ﷺ, будучи правителем, надавав землю тим, у кого її не було. Передається, що Амр ібн Хурайс сказав:

خَطَّ لِي رَسُولُ اللهِ ﷺ دَاراً بِالْمَدِينَةِ بِقَوْسٍ وَقَالَ: أَزِيدُكَ أَزِيدُكَ

«Посланець Аллаха , розмітивши для мене скобою двір в Медині, говорив: «Додаю, додаю» (Абу Дауд).

Умар ібн аль-Хаттаб виділив селянам в Іраку засоби із Байт уль-Маль для обробляння ними своїх земель, і сподвижники виразили свою незгоду і не заперечували, що вказує на їх одностайність в даному питанні.

Окрім того, Шаріат дав Імаму (тобто халіфу) право розпоряджатись трофейним майном на свій розсуд і іджтіхад, включаючи погашення боргів. Борги так само погашаються із засобів закяту. Всевишній Аллах сказав:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ

«Пожертвування призначені для малозабезпечених і бідних, для тих, хто займається їх збором і розподілом, і для тих, чиї серця хочуть завоювати, для викупу рабів, для боржників, для витрат на шляху Аллаха і для подорожніх» (9:60).

Таким чином, Іслам піклується про суспільство і забезпечує його благополуччя і процвітання. В книзі «Проект Конституції», підготовленої Хізб ут-Тахрір, в статті 158 детально роз’яснена ця турбота: «Держава полегшує для населення можливість вдоволення ним своїх другорядних потреб. Так само держава,використовуючи своє майно, забезпечує економічний баланс серед населення наступним чином:

1. Держава виділяє із Байт уль-Маль рухоме чи нерухоме, перебуваюче на його балансі майно, із трофеїв та інших джерел.

2. Держава виділяє ділянки із своїх оброблених і необроблених земельних фондів для тих, хто не має достатніх земельних площ. Ті ж, хто, маючи землю, не використовує її, не отримують додаткової землі. Для тих, хто не в силах займатись землеробством, держава виділяє засоби, щоб вони могли вести землеробство.

3. Держава погашає борги тих, хто не в змозі погасити їх, виділяючи відповідні засоби із закяту, трофеїв і т.д.».

 

25 Сафара 1444 р.х.
21 вересня 2022 р.
Мухаммад Саліх

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая

Головне меню