Ісламські основи благополучного родинного життя

Статті
Друкарня

«Родина: виклики та рішення Ісламу»

Родина — це перша цеглина у побудові Умми, і в Ісламі вона ґрунтується на шаріатських відносинах між чоловіком та жінкою, чия відмінність та взаємодоповнюваність дозволяють продовжити людський рід, облагороджувати планету і залишати після себе нові покоління.

Для досягнення цього Аллах утвердив шлюб у групі законів, скерованих на улагодження зв’язків між чоловіком і жінкою, тобто на єднання протилежних статей, що регулюють спільне їх знаходження, їх зв’язки, а також усе, що напряму або непрямо стосується такого зібрання. Ця група законів про зібрання чоловіків та жінок називається «соціальна система в Ісламі» — єдина система, у межах якої повинно народжуватись нове потомство та регулюватись родинні відносини.
Ця соціальна система намітила віхи та шляхи здійснення цінностей любові, милосердя та спокою у родинному житті для захисту та підтримання сильної згуртованої родини, і ось головні із них:

— Іслам назвав шлюбну угоду, на якій заснована родина, вираженням «суворий заповіт». Заповіт — це угода, яка укладається між двома людьми, а угода між чоловіком та дружиною названа «заповітом» у силу його важливості та величі. У Корані угоди згадуються у загальній формі, як, наприклад:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ

«О, ви, які увірували! Будьте вірні в угодах» (5:1).

Проте угода про шлюб описується як «суворий заповіт». Аллах сказав:

وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا ۚ أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا﴿﴾وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُكُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا

«Якщо ви побажали замінити одну дружину іншою, і якщо одній із них ви подарували кантар, то нічого не беріть собі із цього. Невже ви будете відбирати це, вчиняючи брехливо і коячи явний гріх? Як ви можете відібрати це, якщо між вами була близькість і якщо вони взяли з вас суворий заповіт?» (4:20,21).

«Суворий заповіт» виражає міць та силу угоди і зустрічається у Корані у двох випадках: у якості угоди між Аллахом та його пророками і посланцями:

وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۖ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا

«Ось Ми уклали заповіт з пророками, з тобою, Нухом, Ібрахімом, Мусою та Ісою, сином Марьям. Ми уклали з ними суворий заповіт» (33:7), —

і між подружжям. Це підтверджує силу та важливість дотримання цієї угоди.

— Іслам приділяє першочергову увагу правильному вибору партнера для подружжя. Існує багато текстів, які надають майбутньому подружжю правильні критерії при виборі супутника життя:

Від Абу Хурайри повідомляється, що Пророк ﷺ сказав:

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَلِجَمَالِهَا، وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ

«Жінка береться заміж по чотирьом якостям: багатству, знатному походженню,красі та релігійності. Одружуйся на релігійній та процвітай».

Від Абу Хурайри передається, що Пророк Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا خُطِبَ إِلَيْكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ. إِلاَّ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ

«Якщо буде свататись до вас той, чиєю релігією та моральністю ми будете задоволені, то одружіть його. В іншому випадку на землі буде смута та багато зіпсованості».

Обидва ці хадіси вказують на принципи правильного вибору, які полягають у цінностях набожності та хороших моральних якостях.

— У представленні Ісламу життя подружжя не схоже на дружбу двох компаньйонів, які займаються одним ділом. В Ісламі подружжя — це не ті, хто вимушений співжити на протязі усього свого життя, а навпаки, чоловік та дружина — це два супутника і друга, які знаходять один в одному заспокоєння та підтримку на усьому життєвому шляху. Аллах визначив подружнє життя джерелом упевненості та заспокоєння:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً

«Серед Його знамень — те, що Він створив із вас самих дружин для вас, щоб ви знаходили в них заспокоєння, і встановив між вами любов і милосердя» (30:21).

У спокої лежить упевненість чоловіка у дружині, а дружини — у чоловіку, а також їх прив’язаність один до одного, а не неприязнь.

— Ісламський Шаріат роз’яснив права та обов’язки подружжя, які приносять спокій та благополуччя у їх спільне життя. Тут існує багато аятів та хадісів. Аллах сказав:

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ

«Дружини мають такі ж права, як і обов’язки, і ставитись до них треба по-доброму» (2:228).

Від Джабіра передається, що Посланець Аллаха ﷺ у своїй проповіді під час прощального хаджу сказав:

اتَّقُوا اللَّهَ فِي النِّسَاءِ، فَإِنَّكُم أَخَذتُمُوهُنَّ بِأَمَانَةِ اللَّهِ، وَاستَحلَلتُم فُرُوجَهُنَّ بِكَلِمَةِ اللَّهِ، وَلَكم عَلَيهِنَّ أَنْ لا يُوطِئْنَ فُرُشَكُم أَحَدًا تَكرَهُونَهُ، فَإِن فَعَلنَ ذَلِكَ فَاضرِبُوهُنَّ ضَربًا غَيرَ مُبَرِّحٍ، وَلَهُنَّ رِزقُهُنَّ وَكِسوَتُهُنَّ بِالمَعرُوفِ

«Бійтесь Аллаха в обходженні з вашими жінками, адже ви взяли їх завдяки довірі Аллаха і володієте ними по слову Аллаха. Вони повинні не дозволяти сидіти на вашому ложі тому, кого ви не любите, і якщо вони ослухаються, то бийте їх, уникаючи жорстокості! А ви повинні годувати та одягати їх згідно встановленому порядку».

Отож, жінки мають права над чоловіками, так само як і чоловіки мають права над жінками. Дружина повинна підкорятись чоловіку у добрі, а чоловік повинне проявляти турботу про дружину та про її справи, а також оберігати її.

— Аллах поклав керівництво домом на чоловіка і визначив його опікуном над своєю дружиною. Аллах Тааля сказав:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ

«Чоловіки є опікунами жінок, тому що Аллах дав одним із них перевагу над іншими, і тому що вони витрачають із свого майна» (4:34).

Від Абу Хурайри повідомляється — Посланець ﷺ спитав у однієї жінки:

أَذَات زَوْجٍ أَنْتِ؟ قَالَتْ: نَعَمْ، قَالَ: فَإِنَّهُ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ

«У тебе є чоловік?». Вона відповіла: «Так». Потім він сказав їй: «Він — твій Рай і твоє Пекло».

Опіка чоловіка над дружиною та його керівництво над домом та родиною зовсім не означають його незаперечне владарювання, а означають турботу про родину та її справи. Чоловік і дружина в Ісламі — це не начальник і підлегла, а друзі, один із яких напряму відповідальний за управління домом і турботу про родину.

Іслам заклав основи мусульманського вогнища і встановив у ньому відносини на базі прав та обов’язків подружжя, кожен із яких є благим та надійним супутником іншому на шляху досягнення вдоволення Аллаха. Якщо родина стоїть на цих основах і слідує цим правилам, то вона буде міцною та згуртованою, якщо ж ні, то вона буде страждати від усіляких можливих родинних проблем, починаючи від створення покоління, не зв’язаного з релігією, і закінчуючи розпадом, від якого постраждає кожен член родини.

 

Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Рана Мустафа
26.10.2018