У цій статі, по суті нічого нового по даному питанню не викладається. Швидше, у ній ми спробуємо зосередитись на ролі понять у житті народів і націй, незалежно від відмінності цих понять і ступеню їх впливу на індивідуумів, групи і народи.
Уявіть собі дію робота, який рухається за допомогою пульта дистанційного керування чи електричного перемикача, що примушує його ходити, піднімати руку, ногу чи ступню, дивитись, закривати очі, посміхатись, прискорювати і уповільнювати свої рухи, бігати уперед і назад, іти плавно чи робити різкі рухи і т.д.
Поняття дуже схожі на пульт, який дистанційно керує роботом. Поняття примушує людину діяти чи утримуватись від дії, протидіяти йому або іти в ногу, боротися чи миритися, бути терплячим чи відмовитись, спати усю ніч чи бодрствувати, вчиняти віроломно чи бути надійним, бути жорстоким чи м’яким, іти на ризики чи вдовольнятись наявною безпекою, обирати спокій чи старанність, недоїдання, спрагу, холод і тому подібне...
Саме поняття примушує людину погоджуватись чи заперечувати своїм забаганкам і бажанням, а інколи — і своїм умовиводам при необхідності. Адже поняття штовхає людину на самопожертву або зайняття позиції нейтралітету. Воно примушує тебе бути щедрим чи скупим, засуджувати чи аплодувати, любити чи зневажати, бути сильним чи проявляти слабкість. Таким чином, поняття — це думка чи думки, у правильності та дієздатності якої або яких упевнилась людина. І воно є невід’ємною частиною життя.
Звідси розуміється важливість спілкування з людьми з метою надання їм насіння понять і значущість контролю за ними з тим, щоб ці насіння пустили корні і стали плодоносними деревами. Всевишній Аллах говорить:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ
«Хіба ти не бачиш, як Аллах приводить притчі? Чудове слово подібно чудовому дереву, корні якого міцні, а гілки підносяться до небу. Воно плодоносить кожну мить з дозволу свого Господа. Аллах приводить людям притчі, — можливо, вони пом’януть назидання. А погане слово подібно поганому дереву, яке можна вирвати з поверхні землі, адже немає у нього міцності»(14:24–26).
Таким є вплив понять на індивіда. А що він робить з народами і націями? Поняття ініціюють в народі такі ж дії, які мали місце у робота чи індивідуума, з тією лише відмінністю, що поняття, які впливають на народ, називають політичними. Оскільки останні регламентують і керують громадськими і державними справами. Вони визначають корисні напрямки і інтереси, а також шкідливі напрямки і загрози.
Політичні поняття визначають стійкість і відступлення, життєву стезю, шляхи розвитку і виходи із несприятливих ситуацій, прокреслюють лінію між другом і ворогом, союзником і супротивником, встановлюють ступінь підкорення і заперечення, кордони ворожості і дружби. Саме політичні поняття показують тобі і застерігають тебе від лисиць, шакалів і змій у дрімучих лісах внутрішнього і зовнішнього політичного життя суспільства, незалежно від того, чи є держава чи ні.
І з кожним поясненням і кристалізацією понять твій погляд стає більш ясним, а кроки — упевненими. Такий політик вчиняє згідно з переконаннями, які непідвладні життєвим перипетіям. Думки і поняття — а зовсім не гроші і матеріальні блага, які грають немаловажну роль, будучи паливом для життя,— виступають найціннішим багатством у людському житті. Проте гроші і матеріальні блага схожі на продукти харчування, воду і вогонь, надані бажаючому купувати їх, але без рецепту і самого приготування. Поняття служать свого роду рецептом у приготуванні їжі. Саме поняття дозволяють приготувати їжу і з’їсти, а також осягнути те, що непридатне для їжі, і викинути це у смітник. Саме вони, тобто поняття, готують із продуктів харчування корисну страву або усувають убік шкідливі, прострочені і непотрібні продукти харчування для людини.
На завершення хочу зазначити, що сукупність правильних (вірних) понять про життя представляє собою плоди певного світогляду, законів, переконань і критеріїв. Правильні поняття і є плоди і промені сяйва заклику Пророка Мухаммада ﷺ, а підносить ці плоди до людей носій заклику, щоб завдяки їм вони осяялись і звідали солодкість смаку життя у затишку цих правильних понять, щоб змінилось життя мусульман і сьогоднішнє плачевне положення їх на належне їм піднесене положення. Своїм донесенням цих понять до мусульман носії заклику ідуть до змінення темного життя немусульман. Адже якщо мусульмани відродяться, вони неодмінно повернуть свою традицію несення заклику, справедливості і захисту для пригноблених в усьому світі, щоб кожна людина могла осяятись світлом цих правильних понять про життя.
Яка нагорода від Всевишнього Аллаха чекає носіїв заклику?! Яке покровительство вони заслужать від Нього?! Адже вони присвятили себе цій справі, відвідуючи гуртки для вивчення ідей і понять, які вони доносять п людям. О, Аллах! Дозволь нам бути із їх числа і збери нас разом біля райського водоймища Пророка Мухаммада ﷺ, і дозволь нам назавжди утамувати спрагу водою із благословенних рук нашого улюбленого Посланця Твого!
У хадісі, переданому від Абу Давуда, ат-Тірмізі, Ібн Маджі, Ібн Хіббана, говориться, що Пророк Мухаммад ﷺ сказав:
إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ، إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَلا دِرْهَماً، إِنَّمَا وَرَّثُوا الْعِلْمَ، فَمَنْ أَخَذَهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ
«Воістину, ті, хто володіють знанням, є спадкоємцями пророків, пророки є не залишають у спадок ані динарів, ані дирхемів, але залишають у спадок одне лише знання, а тому, хто набув його, дістався великий уділ».
Даний хадіс пояснює перевагу тих, хто володіє знанням, згідно словам Всевишнього Аллаха:
يَرْفَعُ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ والَّذِينَ أُوتُوا العِلْمَ دَرَجَاتٍ
«Аллах підносить по ступеням тих із вас, хто увірував, і тих, кому даровано знання» (58:11).
Ті, хто володіють знанням, є спадкоємцями Посланця Аллаха ﷺ, який говорив:
بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً
«Донесіть до людей хоча б один аят, який я приніс вам» (Бухарі).
Також Пророк Мухаммад ﷺ говорив відносно людей, які прагнуть до знань:
مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَبْتَغِي فِيهِ عِلْماً سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ
«Тому, хто став на шлях у пошуках знання, Всевишній полегшить шлях у Рай» (Абу Давуд).
В іншому хадісі говориться:
إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضاً بِمَا يَصْنَعُ
«Тому, хто став на шлях у пошуках знання, янголи простирають свої крила на знак вдоволення тим, що він робить» (Ахмад, Ібн Маджа),
نَضَّرَ اللهُ وَجْهَ امْرِئٍ سَمِعَ مَقَالَتِي فَحَمَلَهَا، فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَيْرِ فَقِيهٍ، وَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ
«Нехай обдарує Аллах чоловіка, який почув від мене хадіс і поніс його [до інших]. Можливо, носій знання не є освіченим (глибоко розуміючим ), або, можливо, той, кому він доніс, — більш освічений (глибше розуміє), аніж він» (Абу Дауд, Ібн Маджа, ат-Тірмізі, Ахмад).
ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ مُؤْمِنٍ: إِخْلَاصُ الْعَمَلِ للهِ تَعالَى، وَمُنَاصَحَةُ وُلَاةِ الأَمْرِ، وَلُزُومُ جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ
«Серце віруючого не може зневажати три речі: щире здійснення справ лише заради Аллаха, щиросерде ставлення до володарів влади і підтримання єдності мусульман».
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Д-р Фарадж Мамдух
4 Зуль-када 1440 р.х.
07.07.2019 р.