Саміт Росія – АСЕАН: «Вижати воду із каміння»?

Газета «Ар-Рая»
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

О п’ятниці 20.05.2016 у Сочі завершився саміт Росія – АСЕАН. За підсумками зустрічей та переговорів сторонами стверджений «Комплексний план дій, націлений на розвиток та диверсифікацію взаємовигідної співпраці між Російською Федерацією та Асоціацією держав Південно-Східної Азії (АСЕАН)» та прийнята Сочинська декларація «На шляху до взаємовигідного стратегічного партнерства», яка складається із декількох пунктів: «Зміцнення діалогового партнерства», «Співпраці в області політики та безпеки», «Економічна співпраця», «Соціально-культурна взаємодія», а також розділ, присвячений механізмам реалізації заходів, передбачених даною декларацією.

Асоціація країн Південно-Східної Азії (АСЕАН) була утворена у 1967 році за ініціативою Малайзії та Індонезії, до якої у подальшому приєднались Філіппіни, Сінгапур, Таїланд, Бруней, Камбоджа, Лаос, Бірма та В’єтнам. Великобританія стояла за утворенням асоціації, проте США сприяли входженню у склад підкорених ним Філіппін, Камбоджі та В’єтнаму. Варто відзначити, що саміт США – АСЕАН відбувся у Каліфорнії у лютому 2016 р. (детальніше – в «Ар-Рая» №65).

Різниця між самітом США – АСЕАН та самітом Росія – АСЕАН полягає у тому, що перший використовувався Америкою з метою зменшити вплив Китаю та звести до мінімуму його роль на Тихому океані , а Росія ж переслідує економічні інтереси для того, щоб підтримати свою хитку економіку та за допомогою країн-учасників АСЕАН набути нові ринки, а також притягти інвестиції від асоціації із загальним сукупним ВВП більше ніж у 2,5 трлн. доларів та 3%-м товарообігом від загальносвітового. У декларації відмічається, що Російська Федерація та країни – члени АСЕАН «домовились продовжувати зміцнення діалогового партнерства на основі принципів рівності, взаємної користі та загальної відповідальності для сприяння забезпеченню миру, стабільності, безпеки, процвітання, економічного зростання, а також сталого розвитку та соціального прогресу в Азіатської-Тихоокеанському регіоні з метою просунення до стратегічного партнерства».

Що стосується «боротьби з тероризмом», то тут обидва саміти ідентичні та гармонують з американською стратегією «боротьби», як про це говориться у тексті: «Голови держав та урядів Російської Федерації та держав − членів Асоціації держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) домовились … розвивати на основі відповідних резолюцій Ради Безпеки ООН та Глобальної контртерористичної стратегії ООН взаємодію у боротьбі з тероризмом в усіх його формах та проявах, а також з насильницьким екстремізмом та радикалізацією. З цією метою сторони домовились заохочувати поміркованість у якості засобу протидії екстремізму, як закликає Глобальний рух поміркованих сил…». Ані для кого не секрет, що Америка скеровує раду Безпеки та Організацію Об’єднаних Націй у питаннях «тероризму».

Тим не менш, незважаючи на те, що на саміті стверджений «Комплексний план дій, націлений на розвиток та диверсифікацію взаємовигідної співпраці», проте більшість формулювань у декларації досить розпливчасті. Наприклад, в одному з перших пунктів сочинської декларації вказано «Зміцнення діалогового партнерства», тобто країни продовжують партнерство для неперервного діалогу, або ж вказані серед «Комплексного плану дій» вирази, такі як «обмінюватись відомостями», «координувати спільні заходи» та інші– усе це говорить про те, що Росія з великим трудом пробиває собі шлях, щоб домогтися відчутних зрушень. За 20 лет партнерства між Росією та країнами АСЕАН торговий обмін між двома сторонами не перевищив 22,5 млрд. доларів (згідно до офіційного звіту Росія – АСЕАН).

В сільськогосподарській сфері обсяг товарообігу Росії не перевищив суми у 1,5 млн. доларів на рік. Кількість російських туристів, які відвідали у 2014 р. країни АСЕАН, менше, аніж 2,5 млн. осіб. Можливо, показники рівня російських інвестицій більш чітко покажуть на ступінь складності стосунків між Росією та країнами АСЕАН. Так, падіння інвестицій склало суму у 510 млн. – з 540 млн. доларів у 2013 році до 30 млн. доларів у 2014 році году, що, вірогідніше за усе, викликано зниженням цін на нафту з 2014 року.
Абсолютно інакше склалась картина в обсязі торгівлі та інвестицій між США та країнами АСЕАН: тут товарообіг перевищив 220 млрд. доларів, кількість американських інвестицій в АСЕАН – 400 млрд. доларів, а із АСЕАН у США – більше ніж 20 млрд. доларів. Це говорить про те, що Росія, незважаючи на спливання 20 років, усе іще у процесі «встановлення ділового партнерства» або «на шляху до взаємовигідної стратегічної співпраці».

І це не дивно, адже країни – члени АСЕАН прямо або опосередковано підкорені американській гегемонії . Відповідно, для Росії прорватися туди та побудувати стосунки для покращення своєї економіки неминуче означає стикнутися з американськими інтересами. Росія добре обізнана про це та визнає важливість даної асоціації для своєї економіки та виходу із загрожуючої їй кризи, яка виникла через падіння цін на нафту та закриття світових ринків на користь американського капіталу. Таким чином, незважаючи на триваючі спроби збільшити свою торгівлю з АСЕАН, Росія неминуче зобов’язана координувати свої дії з Америкою для того, щоб добитися якого-небудь істотного прогресу у цій області. В решті решт , Росія у стосунках з асоціацією АСЕАН намагається вижати «воду із каміння», коли Америка отримує її з достатком. Можливо, це дає відповідь на багато питань, які виникають з приводу діяльності Росії у різноманітних регіонах світу на благо Америки, як це, наприклад, відбувається у Сирії. Так що важко вважати стосунки Росії – АСЕАН її спробою повернутись на міжнародну арену, тому що вона тут намагається залікувати свою економіку та покращити свої фінанси.

Напослідок варто відзначити населення та торгівельний потенціал мусульманських країн в асоціації АСЕАН, таких як Індонезія, Малайзія та Бруней. Ці країни як і колись перебувають у центрі уваги наддержав або ж під їх гегемонією. Багатства цих країн належать мусульманам, їх варто оберігати та не робити предметом амбіцій Америки, Великобританії та Росії. Повинна бути сила, скерована на підтримку мусульман та вирішення їх великих проблем, , будь то боротьба з бідністю, правління законами Аллаха, поширення Ісламу на землі або побудова зразкової економіки, яка скорить серця людей та скерує їх до справедливості.

Газета «Ар-Рая»
Д-р Мухаммад Малькави
18 Шаъбан 1437
25.05.2016

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая