Пандемія COVID-19 між капіталізмом та Ісламом

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

Ми спостерігаємо катастрофічну нездатність запобігти поширенню інфекції або зупинити смерті навіть у найрозвиненіших країнах світу.

Нас торкнулась неспроможність пануючої у світі капіталістичної системи, яка довгий час хизувалась світу своїми військовими досягненнями і величезними фінансовими можливостями для надання медичної допомоги постраждалим або для розробки вакцини проти непомітного оку вірусу. Ми бачимо глобальну паніку під тиском масового карантину, який зачепив мільярди людей в усьому світі. Тому нам необхідно подумати про причини, які призвели до цієї пандемії, а також про масштаби глобального провалу і поразки, нанесеного як крупним, так і малим країнам, які застосовують капіталізм.

Причини, які призвели до виникнення пандемії коронавірусу:

Нездорове продовольство на глобальному рівні, яке давно вийшло за рамки природних продуктів харчування, створених Аллахом.

Надлишкове виробництво, а також неналежне запасання і поганий розподіл.

Недотримання гігієнічних норм більшістю жителів Землі, будь то у своєму тілі, або у своїх домах, або в утилізації відходів, незважаючи на зрослий інтерес до турботи про оточуюче середовище,або у рості відсотку забруднення природи внаслідок виробництва.

Хаос у відносинах між статями, який іде врозріз з природою людини, принципами честі і правилами продовження життя, що доводить людей до аморальності та огидних злодіянь проти людського роду.

Переважання матеріальної цінності над рештою цінностей, а також ігнорування відносин між тими, хто на землі і небесах, і навіть заперечення сили Аллаха і того, що Він превище людей.

Масштаби глобальної поразки перед мікроскопічними створіннями Аллаха:

Рокова слабкість і навіть повна поразка капіталістичної системи в області охорони здоров’я.

Надмірна паніка, яка призвела до масових порушень прав людини.

Переслідування прибутку крупними капіталістичними фірмами навіть у таких питаннях, як розробка вакцини.

Нехтування життями людей, особливо літніх, коли лунають заклики до так званого «колективного імунітету».

Відсутність взаємної довіри між людьми та урядами, незважаючи на те, що вони носять звання народних обранців.

Таким є жадібний капіталізм. Віра у свій світогляд і законотворчість зникла при першому ж серйозному потрясінні, викликаному пандемією COVID-19. Його величезний військовий арсенал і величезні фінансові запаси не допомогли від цього вірусу. Правду сказав Всевишній Аллах:

إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ

«Якщо Ми побажаємо, то ниспошлемо їм з неба знамення, перед яким покірно схиляться їх шиї» (26:4).

Що стосується Ісламу, то це повноцінна божественна ідеологія, як з точки зору акиди, так і системи. Він закладає чисту основу для акиди і витікаючої із неї системи, і ретельно піклується про усе живе на землі, щоб люди досягли щастя у двох світах:

Іслам дозволив благе і заборонив погане:

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

«Об’явить дозволеним благе і забороненим погане» (7:157).

Іслам відрегулював виробництво, налагодив запасання і розподіл, запобігши монополії.

Іслам вимагає і заохочує дотримання гігієни, забезпечуючи здорове знаходження людей на землі.

Іслам стежить за збереженням чистих відносин між статями і забороняє аморальність, яка викликає хвороби та епідемії.

Іслам створює баланс між різними цінностями, не утискаючи одну цінність заради іншої.

Іслам забезпечує повноцінне медичне обслуговування для кожної людини згідно з максимальними можливостями.

Іслам встановлює шаріатські норми і стандарти охорони здоров’я, щоб протистояти пандемії і лихам, і виховує в людях схильність покладатись на Аллаха належним чином і приймати долю і предначертання.

Іслам піклується про здоров’я людей, які знаходяться під його опікою, незалежно від вікових груп, статі, кольору шкіри, релігії чи раси.

Іслам встановлює між людьми і небесами, щоб люди проявляли старанність у поклонінні, покаянні, мольбах і молитвах, звернених до Аллаху, особливо, коли трапляються лиха та епідемії. Це єдиний шлях отримати допомогу від Аллаха.

Іслам забезпечує покору людей своєму правителю, з яким укладена присяга. Це відображає згуртованість між народом і правителем і підвищує взаємну довіру.

Капіталізм пав у першому ж вирішальному випробуванні, як раніше пав соціалізм при першому ж серйозному потрясінні. Обидві ідеології вже проявили свою непридатність. Аллах говорить:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

«Зло з’являється на суші і на морі з причини того, що роблять людські руки, щоб вони вкусили частину того, що вони накоїли, і щоб вони вернулись на прямий шлях» (30:41).

Нинішні правителі світу є причиною страждань усього людства. Це було очевидно в тому, як вони боролись зі спалахом епідемії. Наприклад, Китай почав усе приховувати, і він досі продовжує це робити. Європейські країни та Америка сумнівались, чи зробити те, що необхідно;швидше, потворний капіталізм не дав їм вжити усі дії, необхідні для догляду за людьми, і вони подібно тваринам мали намір позбутися від літніх людей, щоб решта світу продовжила насолоджуватись життям.

Але Ісламський Шаріат пропонує правильне рішення проблеми. І полягає це рішення у тому, щоб держава відстежувала розвиток хвороби з миті її виникнення і прагнула обмежити поширення місцем його походження, а здорові люди в інших регіонах продовжували працювати і виробляти. Наводиться у збірці Бухарі від Усами ібн Зайда, що Пророк ﷺ сказав:

إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلَا تَدْخُلُوهَا وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلَا تَخْرُجُوا مِنْهَا

«Коли ви почуєте, що у якійсь місцевості лютує чума, то не входьте туди, а якщо ви вже знаходитесь там, то не виходьте звідти».

В іншому хадісі, який наводиться у Мусліма і Бухарі, від Усами ібн Зайда говориться:

الطَّاعُونُ رِجْزٌ أَوْ عَذَابٌ أُرْسِلَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَوْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ فَإِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلَا تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلَا تَخْرُجُوا فِرَاراً مِنْهُ

«Чума — це покарання чи мука, ниспослане синам Ісраіля або тим, хто був до них. Якщо ви почуєте, що вона з’явилась у якій-небудь місцевості, то не вступайте туди, а якщо вона з’явилась у місцевості, в якій ви вже знаходитесь, то не біжіть звідти».

В іншій версії хадісу, які приводить Бухарі, говориться, що одного разу Аіша (р.а.) спитала Посланця Аллаха ﷺ про чуму, і він ﷺ відповів:

أَنَّهُ عَذَابٌ يَبْعَثُهُ اللَّهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ وَأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ يَقَعُ الطَّاعُونُ فَيَمْكُثُ فِي بَلَدِهِ صَابِراً مُحْتَسِباً يَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يُصِيبُهُ إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ إِلَّا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ شَهِيدٍ

«Це покарання, яке Аллах посилає, на кого хоче. Аллах зробив його милістю для віруючих. Хто б не потрапив на територію поширення чуми, нехай залишається на цій території, проявляючи терпіння і закликаючи себе до звіту. Нехай знає, що його торкнеться лише те, що предписав йому Аллах, і що він отримає нагороду шахіда».

Це було свого роду карантином у державі, яке випереджало усі інші країни і мало вищу культуру. Правителем цієї держави був Посланець і Пророк Аллаха ﷺ, якому ниспосилався Іслам, а він застосовував його, щоб показати собою кращий приклад застосування законів Аллаха. Ібн Хаджар у книзі «Фатх аль-Барі» пише, що Умар (р.а.) висунувся у Шам, і коли він досяг околиць Шаму, до нього прибула звістка, що там поширилась епідемія. Після цього Абдуррахман ібн Ауф оповістив Умара про те, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلَا تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلَا تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ

«Якщо ви почуєте, що вона з’явилась у якій-небудь місцевості, то не вступайте туди, а якщо вона з’явилась у місцевості, в якій ви вже знаходитесь, то не біжіть звідти». Тоді Умар ібн аль-Хаттаб повернув мусульман назад.

Відповідно, держава по Ісламу повинна обмежити хворобу місцем її виникнення, жителі цієї місцевості залишаються там, а інші жителі не входять туди. З іншого боку, держава виконує свій обов’язок по забезпеченню догляду і безпеки для людей. Поруч з цими заходами при спалахах інфекційних захворювань держава надає безкоштовну медичну допомогу і ліки усім своїм громадянам, а також відкриває лікарні, медичні лабораторії та інші заклади для того, щоб покрити основні потреби громадян, такі як освіта і підтримання безпеки.

Таким чином, правильна процедура полягає у тому, щоб зачинити вірус у тому місці, у якому він виник, а заражених ізолювати від здорових і продовжити безкоштовний догляд і лікування за ними. Але здорові люди продовжують працювати. Соціальне та економічне життя продовжується, як це було до виникнення вірусу. Життя людей не зупиняється, і вони не ізолюються у своїх домах, оскільки це призведе до паралізації економічного життя, усугубляючи кризу і створюючи нові проблеми.

 

Газета «Ар-Рая»
Рола Ібрахім
22 Шабана 1441 р.х.
15.04.2020 р.

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая