Халіфат — це шаріатська одиниця значення (хакика шарія) і крайня необхідність для усього людства

Газета «Ар-Рая»
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Широко відомо, що у науці «Усуль аль-Фікх» хакика (одиниця значення) ділиться на три види: шарія (шаріатська), урфія (обумовлена) і люгавія (лексична).

Під час вивчення значення будь-якого слова, згаданого у тексті Шаріату, необхідно вивчати тему про хакика (одиницях значення). Кожен факіх спочатку дивиться на значення слова, і якщо воно має шаріатське значення, то використовує його. Якщо ж немає шаріатського значення, то він шукає обумовлене. Якщо ж немає обумовленого значення, то шукає лексичне.

І оскільки слово «Халіфат» згадується у Шаріату, тому вкрай важливо для нас знати зміст його значення. Для цього ми використовуємо правило усуль аль-фікха, про який говорили раніше, тобто правило, пов’язане з хакиками (одиницями значення).

Імам Ахмад приводить хадіс від Нума́на ібн аль-Башиіра, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

تَكُونُ النُّبُوَّةُ فِيكُمْ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا عَاضًّا، فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا،ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةٍ. ثُمَّ سَكَتَ

«Пророцтво триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно зникне. Потім наступить період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само ж триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім наступить період злої монархії, який так само ж триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім наступить період деспотичного правління, яке триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. А потім знов наступить період Халіфату, заснованого на методі пророцтва», —а потім він (с.а.с.) замовчав».

Слово «Халіфат» у даному хадісі розкриває форму правління в Ісламі, а це вказує на те, що «Халіфат» є хакикою шарією (шаріатською одиницею значення). Інакше кажучи, сам текст говорить про те, що слово «Халіфат» прийшло у шаріатському значенні.

Також Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الأَنْبِيَاءُ، كُلَّمَا هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ نَبِيٌّ، وَإِنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي، وَسَتَكُونُ خُلَفَاءُ فَتَكْثُرُ، قَالُوا : فَمَا تَأْمُرُنَا؟ قَالَ : فُوا بِبَيْعَةِ الْأَوَّلِ فَالْأَوَّلِ، وَأَعْطُوهُمُ حَقَّهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ سَائِلُهُمْ عَمَّا اسْتَرْعَاهُمْ

«Бану Ісраілем управляли пророки. Кожного разу, коли помирав один пророк, за ним приходив другий. Після мене не буде пророка, але будуть халіфи, і їх буде багато». У Пророка спитали: «Як накажеш нам вчиняти?», — на що він(с.а.с.) сказав: «Дотримуйтесь присяги першого і тільки першого. Віддавайте їм їх права, а Аллах спитає у них за їх правління».

Саме пророки правили людьми, тобто піклувались про їх справи, управляли ними. Потім Посланець (с.а.с.) роз’яснив, що після нього буде багато халіфів, і треба підкорятись лише тому, кому дали присягу першим.

У другому хадісі Посланець Аллаха (с.а.с.) визначив, що методом обрання халіфа є присяга:

إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا

«Якщо буде дана присяга двом халіфам — другого вбийте» (Муслім).

У цьому хадісі підтверджується обов’язковість єдності Халіфату і обрання одного халіфа, а у випадку появи другого останнього необхідно усунути. Таким чином, кожного, хто намагається відняти владу законного халіфа, треба позбавити життя.

Усі хадіси обертаються навколо форми правління в Ісламі. Отож, Халіфат у такому значенні буде відноситись до шаріатського значення,а, отож, буде хакикою шарією (шаріатською одиницею значення). Варто знати, що ніхто із вчених не розглядав Халіфат в іншому значенні.

Серед імамів,які говорили по обов’язковість Халіфату були Абуль-Маалі аль-Джувайні, Абуль-Хасан аль-Маварді, Ібн Хазм, Ібн Хаджараль-Хайтамі, Ібн Хаджар аль-Аскаляні, Ібн Хальдун, Наджмуддін ан-Насафі, Джамаль ад-Дін аль-Газнаві, Адудуддін аль-Іджі, аль-Куртубі, Ібн Таймія, аш-Шаукані, Шамсу-д-дін ар-Рамлі і багато інших. Деякі із них описали Халіфат як одну із найголовніших обов’язків релігії, інші описали його як одну із основ релігії, треті називали короною фардів, оскільки від його присутності залежить здійснення інших фардів.

Також деякі вчені згадують, що серед вчених існує консенсус щодо питання про обов’язковість Халіфату, і єдині, хто не увійшли у цей консенсус, так це «глухі» в Шаріаті, зокрема — Абу Бакр аль-Асамм («аль-Асамм» переводиться як «глухий»). Ібн Хазм приводить, що уся Ахлю ас-Сунна, усі мурджііти, усі шііти, усі хаваріджі (окрім групи наждітів із їх числа) одностайні в обов’язковості наявності Імамату, тобто Халіфату.

Але найдивнішим серед усього цього є те, що тема Халіфату стала предметом дискусій і обговорень. Тут ми не маємо на увазі простих людей, а маємо на увазі вчених, які, зайнявши певні пости у міністерствах вакфів та університетах, зокрема — в аль-Азхарі, почали спотворювати розуміння даної теми. І це при тому, що вони чудово знають, що в релігії та у мусульман питання Халіфату є загальновідомим і що він існував на протязі сторіч. Можливо, ці люди, вчиняючи так, намагаються відволікти мусульман від діяльності по встановленню Другого Праведного Халіфату, щоб їх хазяї в лиці правителів мусульман були задоволені ними.

При більш уважному розгляді ситуації в усьому світі ми бачимо, що він гостро потребує Ісламу, який запроваджується у Халіфаті, оскільки світ знемагає від страждань і лих, принесених капіталізмом. Причина цього полягає у тому, що капіталізм позбавив людину істинних знань про себе, свого Творця, про те, що буде після смерті, про мету, заради якої людина була створена. Капіталізм перетворив людину у глуху машину, яка вдень і вночі працює для вдоволення своїх пристрастей. Така ідеологія дозволила пригоршні людей володіти більшістю багатств світу, у результаті багато простих людей не можуть знайти навіть шматка хлібу для своїх дітей. Усе це вилилось у те, що ця пригоршня людей не знає, куди подіти свої багатства.

Капіталізм дозволив крупним державам нав’язувати свою політику і плани по розграбуванню решти держав світу. Капіталістична ідеологія надала капіталістам можливість продавати зброю і розв’язувати війни, навіть якщо це веде до геноциду народів. Капіталізм навіть дозволив перетворити жінок у товар, продаж дітей, людських органів, наркотиків, спиртного, вірусів став засобом заробітку. Капіталізм вигадав для людини свободу віросповідання, особистості, власності і слова. Капіталізм зіпсував людей, зіпсував екологію світу.

Сьогодні людство втомилось від гніту капіталізму, тому воно знаходиться у пошуках альтернативи. Єдиними правильним вибором буде Іслам, який був ниспосланий від Всевишнього, адже тільки Він обізнаний про усе:

أَلا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

«Невже цього не буде знати Той, Хто створив» (67:14),

هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ

«Йому було краще знати про вас, коли Він створив вас із землі і коли ви були зародками в утробах ваших матерів» (53:32).

О, мусульмани! Достовірним є те, що встановлення Халіфату є фардом для вас. У випадку вашої відмови від його встановлення на вас лягає гріх. Проте не лише ви потребуєте Халіфату, решта людства теж відчуває у ньому гостру потребу і сподівається на вас як на тих, хто вирве його із лап капіталізму. Аллах наказав вам встановити Халіфат, наказав вам правити на основі Його законів, нести Іслам решті світу шляхом джихаду і заклику. Ви повинні знати, що Халіфат — це обіцянка Аллаха і блага звістка Його Посланця (с.а.с.). Повинні знати, що Хізб ут-Тахрір з дня свого заснування знаходиться поруч з вами і серед вас, і по сей день він веде діяльність по встановленню Халіфату. Так приєднуйтесь до нього, надайте йому допомогу, підтримайте його. Адже Всевишній сказав:

إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

«Якщо ви допоможете Аллаху, то і Він допоможе вам і утвердить ваші стопи» (47:7).

 


Газета «Ар-Рая»
Халіфа Мухаммад — Йорданія
23 Раджаба 1441 р.х.
18.03.2020р.

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая