Жінка та її роль в Ісламі

Газета «Ар-Рая»
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Всевишній Аллах говорить:

مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

«Віруючих чоловіків і жінок, які вчиняли праведно, Ми неодмінно обдаруємо чудовим життям і винагородимо за краще із того, що вони робили» (16:97).

Це загальний вислів, тобто він не обмежується тільки питаннями іману або тільки праведними справами, а також не обмежується тільки чоловіками або тільки жінками.

Що стосується праведних діянь, то нагадаємо, що найважливішим із них є заклик до Аллаху; саме це і відбувалось у мекканський і мединський періоди. Закликати до Аллаху повинні як чоловіки, так і жінки в однаковій мірі. Ніхто не скриває і не приховує роль жінок у заклику до Аллаху в мекканський період. Жінки разом з Посланцем Аллаха (с.а.с.) несли заклик, разом з ним брали участь у діяльності по встановленню Першої Ісламської Держави в Медині. Жінки грали важливу роль в ісламському заклику з перших його днів. Ібн Хіббан та інші згадують низку жіночих імен у списку перших жінок, які прийняли Іслам у Мецці.

Також на сторінках книг по історії Ісламу вони стоять на чолі списку праведних жінок, оскільки вони були сподвижницями і першими у справі заклику. Кожна із цих жінок доклала максимум зусиль в ісламському заклику, вони підтримали своїх чоловіків, тим самим зміцнивши їх позиції. Нам відомі імена тих жінок, які зайняли сильну, безкомпромісну позицію перед лицем тиранів ; які перенесли багато страждань і принижень на шляху заклику. Їх позиції можна порівняти з позиціями чоловіків. Вони стали хорошим прикладом для тих жінок, хто йшов після них, для участі у діяльності по встановленню Ісламу на землі.

Ми згадаємо лише частину імен, щоб вони стали стимулом для сьогоднішніх мусульманських жінок у несенні заклику і участі у діяльності по встановленню Халіфату:

● Хадіджа бінт Хувайлід (р.а.) була дружиною Посланця Аллаха (с.а.с.). Вона (р.а.) була мудрою жінкою першою, хто увірував в Аллаха і Його Посланця (с.а.с.), хто надав йому допомогу. Коли почались ниспосилатись Одкровення, вона (р.а.) сказала Посланцю (с.а.с.) наступне: «Це хороша новина, о,син мого дядька! Клянусь Тим, у чиїй владі душа Хадіджи, я сподіваюсь, що ти — Пророк цієї Умми» (Ібн Хішам). Якось янгол Джібріль (а.с.) прийшов до Пророку (с.а.с.) і сказав: «Передай Хадіджі ас-салям від Аллаха і від мене, а також радісну новину: для неї приготований дім в Раю». Коли Хадіджа (р.а.) почула це, вона відповіла: «Аллах Сам ас-Салям, і від нього виходить ас-салям. Нехай Аллах дасть Джібрілю і тобі ас-салям, баракят і милість, о, Посланець Аллаха».

● Сумайя бінт Хайят (р.а.) була непохитною в своїй релігії, вона також надала підтримку своєму чоловіку Ясіру ібн Аміру (р.а.). Вони продовжили бути стійкими в своїй релігії, поки обидва не покинули цей світ для зустрічі зі своїм Господом.

● Асма бінт Абу Бакр (р.а.) багато чим пожертвувала на шляху заклику. Її героїзм спричинив великий вплив на успішне переселення Посланця (с.а.с.) в Медину. Під час переселення Посланця (с.а.с.) і Абу Бакра (р.а.)Асма (р.а.) приносила їм їжу у печеру Саур. Для ношення до них їжі і питва Асма прив’язувала вантаж до двох поясів, за що отримала від Посланця (с.а.с.) титул «Зату-Нітакайн» (володарка двох поясів).

● Нусайба бінт Кааб (Умму Аммара) (р.а.) і Асма бінт Амр (Умму Муні) (р.а.) були учасницями у другій присязі при Акабі. Їх роль у справі заклику була високою.

Також є висловлювання Посланця Аллаха (с.а.с.) про Хадіджу (р.а.) та Аішу (р.а.), яке є кращим доказом ролі жінки в Ісламі. Діяльність жінок у мекканський період наглядно свідчить про їх щирість, політичну свідомість і участь у справі заклику.

Що стосується політичної діяльності у складі згуртування, яке закликає до Ісламу, велить схвалюване і забороняє засуджуване, то вона не обмежується лише чоловіками, але поширюється і на жінок. Немає шаріатського тексту, який би виключав жінку із політичної діяльності. Жінки, як і чоловіки, повинні брати участь у діяльності заклику і встановленні релігії Аллаха на землі. Аллах сказав:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ

«Віруючі чоловіки і жінки є помічниками і друзями один одному. Вони велять робити схвалюване і забороняють засуджуване» (9:71).

І на завершення я хочу додати, що у цілому чоловіки і жінки однакові перед шаріатськими постановами. Тому сьогодні жінки також повинні займатись діяльністю по встановленню Другого Праведного Халіфату. Отож, опікуни жінок не можуть перешкоджати їм у питанні взяття участі у цій діяльності, якщо, звичайно, не виникає необхідність віддати перевагу одному фарду над іншим. Проте це повинно відбуватись суворо у відповідності з Шаріатом. Жінки отримають таку ж нагороду, як і чоловіки, оскільки у хадісі Посланця (с.а.с.) немає вказівок, що це стосується тільки чоловіків. Наводить ат-Тірмізі від Абу Сааляба (р.а.), що Пророк (с.а.с.) сказав:

إِنَّ مِنْ وَرَائِكُمْ أَيَّاماً الصَّبْرُ فِيهِنَّ مِثْلُ الْقَبْضِ عَلَى الْجَمْرِ لِلْعَامِلِ فِيهِنَّ مِثْلُ أَجْرِ خَمْسِينَ رَجُلاً يَعْمَلُونَ مِثْلَ عَمَلِكُمْ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ وَزَادَنِي غَيْرُ عُتْبَةَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنَّا أَوْ مِنْهُمْ قَالَ بَلْ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ

«Після вас прийдуть дні, під час яких проявляти терпіння буде подібно тому, як тримати у руках розпечене вугілля. У ці дні ті, хто буде діяти подібно вам, отримають нагороду п’ятдесяти тих, хто так діє». Люди спитали: «О, Посланець Аллаха! Нагороду п’ятдесяти із нас або із них?», — на що він (с.а.с.) сказав: «П’ятдесяти із вас!». Треба розуміти, що сьогодні діяльність для встановлення Халіфату — це історична можливість повернути те, що було вже зруйновано. Наводить Ахмад від Хузайфи (р.а.), що Пророк (с.а.с.) сказав:

تَكُونُ النُّبُوَّةُ فِيكُمْ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا عَاضًّا فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أ أَنْ يَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَإَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةٍ ثُمَّ سَكَتَ

«Пророцтво триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період злої монархії, який так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, який триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва», — а потім він (с.а.с.) замовчав».

 

Газета «Ар-Рая»
Рула Ібрахім — Шам
5 Раджаба 1442 р.х.
17.02.2021 р.