Завдяки хороші турботі про справи підданих, в Ісламській Державі інтереси суспільства досягаються швидко і в повній мірі, і цей прояв турботи відбувається найкращим чином. Передає Шаддад ібн Аус, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ، فَإِذَا قَتَلتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ، وَإِذَا ذَبَحتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ...
«Аллах приписав бути неперевершеним в усіх справах (робити найкращим чином), і навіть якщо вам доведеться вбивати, то вбивайте найкращим чином (не мучаючи і не знущаючись)…» (Муслім).
Для досягнення найкращої турботи і заради здійснення інтересів суспільства необхідно, щоб адміністративний апарат в Халіфаті ґрунтувався на трьох стовпах: легкість, оперативність і компетентність.
1) Легкість — це простота і відсутність неясностей. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ النَّاسِ شَيْئاً، فَاحْتَجَبَ عَنْ أُولِي الضَّعَفَةِ وَالْحَاجَةِ احْتَجَبَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
«Хто мав хоч якусь владу над людьми і відібрав щось у слабких і потребуючих, то Аллах відбере у нього щось в Судний День» (Ахмад).
В збірці Ахмада наводиться:
ولما بَلَغَ عُمَر أَنَّ سَعْداً بَنَى قَصْراً، وقَالَ: انْقَطَعَ الصُّوَيْتُ - الأصوات المرتفعة في الأسواق - بَعَثَ إِلَيْهِ مُحَمَّدَ بْنَ مَسْلَمَةَ، فَلَمَّا قَدِمَ أَخْرَجَ زَنْدَهُ وَأَوْرَى نَارَهُ، وَابْتَاعَ حَطَباً بِدِرْهَمٍ، فَخَرَجَ إِلَيْهِ فَحَلَفَ بِاللَّهِ مَا قَالَهُ، فَقَالَ: نُؤَدِّي عَنْكَ الَّذِي تَقُولُهُ وَنَفْعَلُ مَا أُمِرْنَا بِهِ. فَأَحْرَقَ الْبَابَ
«Коли до Умара ібн аль-Хаттаба дійшла звістка, що Саад побудував палац і сказав: «Нарешті буде тиша!» (раніше до нього доносились шуми з ринку), — Умар послав до нього Мухаммада ібн Масляму. По прибутті Мухаммад купив дров і розпалив вогонь, (після чого) його зустрів Саад і поклявся, що не говорив тих слів. Мухаммад сказав: «Ми передамо ваші слова і виконаємо те, що нам було велено», — а потім він спалив двері палацу».
2) Оперативність — швидкість виконання рішень і запровадження їх найкращим чином, як велів Іслам. Передається, що Анас ібн Малік розповів:
كُنْتُ أَمْشِي مَعَ النَّبِيِّ ﷺ وَعَلَيْهِ بُرْدٌ نَجْرَانِيٌّ غَلِيظُ الْحَاشِيَةِ، فَأَدْرَكَهُ أَعْرَابِيٌّ فَجَذَبَهُ جَذْبَةً شَدِيدَةً، حَتَّى نَظَرْتُ إِلَى صَفْحَةِ عَاتِقِ النَّبِيِّ ﷺ قَدْ أَثَّرَتْ بِهِ حَاشِيَةُ الرِّدَاءِ مِنْ شِدَّةِ جَذْبَتِهِ، ثُمَّ قَالَ: مُرْ لِي مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي عِنْدَكَ. فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَضَحِكَ، ثُمَّ أَمَرَ لَهُ بِعَطَاءٍ
«Одного разу, коли я йшов разом з Посланцем Аллаха ﷺ, на якому був плащ із Наджрана з грубою окантовкою, його наздогнав якийсь бедуїн. Він сильно потягнув його за край плаща, і, поглянувши на його шию, я побачив, що на плечі Пророка ﷺ залишився слід від окантовки — так сильно він потягнув. А потім бедуїн сказав: «Вели дати мені що-небудь із майна Аллаха, яке є у тебе!». Посланець Аллаха ﷺ повернувся до нього, посміхнувся, а потім велів дати йому що-небудь» (Бухарі).
Бедуїн попросив якесь майно у Посланця Аллаха ﷺ як у правителя.
3) Компетентність — той, хто займається справами людей в адмініструванні чи управлінні, повинен бути здатним на це. Передається, що Абу Зарр сказав:
قُلتُ: يَا رسُولَ الله، أَلاَ تَسْتَعْمِلُنِي؟ فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى مَنْكِبِي، ثُمَّ قَالَ: «يَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّكَ ضَعِيفٌ، وَإِنَّهَا أَمَانَةٌ، وَإِنَّهَا يَوْمَ القِيَامَةِ خِزيٌ وَنَدَامَةٌ، إِلاَّ مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا، وَأَدَّى الَّذِي عَلَيهِ فِيهَا
«Я сказав: «О, Посланець Аллаха, чи не призначиш ти мене на яку-небудь посаду?». Він хлопнув мене по плечу і сказав: «О, Абу Зарр! Воістину, ти слабкий, а вона (влада) — відповідальність, і, воістину, в День воскресіння вона обернеться ганьбою і жалкуванням для усіх, окрім тих, хто взяв її по праву і виконував покладені на нього обов’язки належним чином» (Муслім).
«Взяв її (владу) по праву і виконав покладені на нього обов’язки належним чином» — цього може досягти тільки здатний і компетентний у питаннях правління чоловік. Вибрати кращого і компетентного — це важка задача, і вона вимагає знань і проникливості. Наводить Хакім в «Аль-Мустадрак», що Умар ібн аль-Хаттаб сказав своїм співбесідникам: «Бажайте!», — і кожен побажав повний дім коштовностей, щоб витрачати їх на шляху Аллаха. Потім Умар сказав: «Я ж бажаю, щоб цей дім був повний такими людьми, як Абу Убайда ібн Джаррах, Муаз ібн Джабаль, слуга Абу Хузайфи Салім і Хузайфа ібн аль-Яман».
В книзі «Проект Конституції», підготовленої Хізб ут-Тахрір, в статті 97 роз’яснюється ця відмітна риса адміністративного апарату Ісламської Держави. Стаття гласить: «Органи закладів, управлінь і відомств здійснюють свою діяльність на основі принципів — простоти і ефективності системи, оперативності у виконанні покладених задач і компетентності співробітників, відповідальних за доручену справу».
Від Анаса ібн Маліка передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
يَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا، وَسَكِّنُوا وَلَا تُنَفِّرُوا
«Полегшуйте і не ускладнюйте, радуйте (людей) і не відвертайте».
Мухаммад Саліх
11 Сафара 1444 р.х.
7 вересня 2022 р.