Термін «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а» 9 ч.

Статті
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Хадисознавців називали «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а» з огляду на рід їхньої діяльності, при цьому виключаючи значення певної групи

 

Очевидно термін «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а» почав входити в суспільство на початку третього століття за хіджрою. В історичних літописах можна зустріти послання Халіфа аль-Мамуна (померлого в 219 році) своєму валію Багдада Ісхаку ібн Ібрахіму: «Вони – ті, хто брехнею уступив в полеміку, щоб спростувати істину. А потім вони почали закликати до свого вчення; загордившись з себе Сунну, вони почали по-своєму інтерпретувати аяти Корану, які суперечать їхнім ученням, а точніше – заперечують і руйнують їхні вислови. Незважаючи на цю капость, вони виставили себе в образі «Ахл-юль-Хаква ад-Дінва аль-Джама’а» (прихильників істини, релігії та єдності), а всіх, хто з ними не згоден, назвали «Ахл-юль-Батілва аль-куфр валь-Фірка» (прихильниками міфів, невіри і розколу). Такими трюками вони змогли обдурити невігласів». Цими словами халіф аль-Мамун має на увазі переважну більшість простих громадян і наївних людей, які не мають своєї думки, а також їхніх суддів.

Ісламський публіцист сучасності доктор Рідван ас-Сейд пише, що він виявив в мутазилітських літописах, написаних в кінці другого століття за хіджрою, вираз «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а». Беручи це до уваги, можна сміливо вважати, що даний період часу був початком кристалізації терміна «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а», що можна спостерігати у таких хадисознавців, як Ахмад, Ібн Рахвій, Ібн Муїн, Ібн аль-Мадані і їх учнів. Даний період часу став свідком того, як мутазиліти увійшли в найближче оточення халіфа аль-Мамуна, як люди піддалися опитуванням з приводу створеної суті Корану. Тоді вчені в області хадису взяли на себе місію захистити ісламське віровчення (акиду), будучи здатними зробити це. Хадисознавців називали «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а» з огляду на те, що вони пішли за шляхом і Сунною Посланника Аллаха (с.а.с.). Вони не позиціонували себе як якась певна група, яка відокремлена від інших ісламських вчених і простих мусульман. Хотілося б підкреслити, що дана ситуація є дуже важливим моментом, на який слід звертати увагу.

Потім почали себе називати «Ахль-юс-Сунна» послідовники аш’аірітського догматичного вчення. Як відомо, засновник даного вчення, імам Абу аль-Хасан аль-Аш’арій (нехай змилується над ним Аллах), помер в 324 році за хіджрою.

Проте, існує різниця між тим, що хадисознавці називали себе «Ахль-юс-Сунна», і тим, що аш’аіріти називали себе аш’аірітами. Хадисознавців називали «Ахл-юс-Сунна» через рід їхньої діяльності. Адже вони займалися дослідженням, записом і аналізом Сунни Посланника Аллаха (с.а.с.). Дотримуючись хадисів Пророка Мухаммада (с.а.с.), вони прагнули повернути мусульман до Сунни у всіх питаннях. У зв’язку з цим вони і отримали назву «Ахль-юс-Сунна» з огляду їх підходу і роду діяльності, а зовсім не через те, що вони якась «група» або «певна школа». Щодо прихильників аш’аірітської догматичної школи, то вони назвали себе «Ахл-юс-Сунна валь-Джама’а», щоб виділити свою групу і відрізнити її від інших догматичних груп і шкіл каляму.

Видатний ісламський вчений Ібрахім ібн Яхья сказав: «Я чув, як шейх аз-За’фараній говорив: «Немає більш благородних людей на білому світі, ніж писарі цієї справи. Вони досліджують і записують повідомлення Посланника Аллаха (с.а.с.), щоб захистити їх від зникнення»». Також Ібрахім ібн Яхья сказав: «Я не бачив більш благородних людей, ніж вчені хадису (хадисознавці). Кожен з них має при собі перо і каламар, записуючи відповіді на питання: «Що робив Посланник Аллаха?», «Як він здійснював намаз?». І не доведи Господи, щоб ви поділяли погляди прихильників нововведень, бо кожен, хто привнесе щось чуже в релігію, виявиться серед тих, хто зазнав збитку».

Відомий учений Імам Шафії, нехай буде задоволений ним Аллах, говорив щодо вчених в області хадису: «Коли зустрічаєшся із вченим по хадисам, то немов зустрівся зі сподвижником Пророка Мухаммада (с.а.с.). Нехай винагородить Аллах їх благом. Вони – хранителі основ, за що ми зобов’язані поважати їх».

Отже, з вищенаведеного можна упевнено сказати, що вчених по хадисам, а точніше –хадисознавців позначали терміном «Ахл-юс-Сунна».

Спеціально для центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Покірний раб Аллаха – Абу Малік