Що означає «майсір»?

Статті
Друкарня

Всевишній Аллах говорить:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ، إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ، وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ

«О, ті, які увірували ! Воістину, п’янкі напої, азартні ігри (майсір), кам’яні жертовники (чи ідоли) і гадальні стріли є гидотою із діянь диявола. Стороніться ж її, — можливо, ви набудете успіху. Воістину, диявол за допомогою своїх п’янких напоїв і азартних ігор хоче посіяти між вами ворожнечу і ненависть і відвернути вас від поминання Аллаха і намазу. Невже ви не припините? Підкоряйтесь Аллаху, підкоряйтесь Посланцю і стережіться! Але якщо ви відвернетесь, то знайте, що на Нашого Посланця покладена тільки ясна передача одкровення» (5:90‒92).

Майсір — це будь-яке придбання, яке засноване на випадковій вдачі. Гра на гроші називається «кімар», але також називається «майсір» від слова «йуср» (легкість), що говорить про легке отримання прибутку.

Майсір має якість відволікати від поминання Аллаха і намазу. Імам Малік говорив: «Майсір буває двох видів: майсір забави/розваги, як нарди, шахи та усі інші розваги; і майсір азарту/ставки (кімар),якщо чоловік ризикує чимось». «Ризикувати означає укладати парі чи робити ставки на гроші, предмет чи користь.

Ігри, змагання і турніри можуть містити одну із трьох властивостей,як можуть містити і усі три:

1 — розвага, яка не заважає поминанню Аллаха і намазу. Такий вид містить деякі деталі. Рішення по ньому — дозволеність (мубах), якщо немає прямого забороняючого тексту, як заборона на нарди (кості).

2 — розвага, яка заважає поминанню Аллаха і намазу. Такий вид заборонений.

3 — розвага, яка має матеріальний ризик. Такий вид розваги заборонений в трьох випадках:

Перший: при загальні дозволеності є випадки окремої заборони, як заборона на саму гру в нарди (кості). Змагання по цій грі небажані на думку Шафії і заборонені на думку Маліка, Ханбала і Ханафі, оскільки є прямий текст, який забороняє або робить небажаним саму гру в нарди.

Тут варто згадати типи змагань і розваг, які переростають в залежність у дітей, молоді і навіть дорослих людей, наприклад комп’ютерні ігри і тому подібне. Такі ігри призводять до деяким типам психічної залежності, а в книгах по медицині навіть згадується діагноз «ігрова залежність». Усе починається з однієї гри чи двох, однієї години чи двох, одного дня чи двох, а потім людину можна відлучити від гри тільки за допомогою психіатра і тривалих сеансів лікування. Ті, хто живе на Заході, знають, наскільки поширена ця залежність серед молоді, дітей і навіть деяких дорослих людей.

Ібн Таймія писав: «Шкода майсіра більше, аніж шкода лихварства (ріба), тому що майсір об’єднує дві шкоди: поїдання забороненого майна і заборонена розвага. Він відволікає від поминання Аллаха і намазу, сіє між людьми ворожнечу і ненависть. Тому майсір страшніше, аніж ріба» («Енциклопедія ісламської юриспруденції»). Слова Ібн Таймії свідчать про те, що розвага буває дозволена і заборонена.

Другий випадок: розвага, яка відволікає від поминання Аллаха і намазу. Відносно заборонності цього немає розбіжностей.

Третій випадок: розвага, яка несе фінансовий ризик. Тут вимагається уточнення:

В цілому не дозволяється робити ставки на розвагу, за винятком деяких видів, а саме: кінні скачки, верблюжі біга і стрілянина із лука. Відносно дозволеності робити ставки саме на ці три види розваг є хадіс. Решта усіх інших ставок заборонені, оскільки вважаються незаконним пожиранням майна і майсіром, який заборонений Аллахом і Його Посланцем ﷺ. Буває таке, що один говорить іншому «Якщо буде так-то, то з мене то-то», — і вважає це обіцянкою, яку треба виконати по Шаріату, коли буде можливість.

Компенсацією чи ставкою вважаються не тільки гроші, а будь-яка користь, наприклад, прибирання дому і тому подібне. І в таких випадках неможна робити ставки, за винятком того, що дозволено Аллахом.

В книзі «Аш-Шарх аль-Мумті аля Зад аль-Мустанкі» пишеться: «Компенсувати заборонено, за винятком кінних скачок, верблюжих бігів і стрілянини із лука». «Заборонено компенсувати» означає будь-який вид компенсації, будь то предмет, гроші чи користь.

У зв’язку з цим необхідно розуміти, які призи дозволено брати переможцям турнірів, ігор і змагань, і дізнатись про шаріатське рішення до участі в них, оскільки вони можуть підпадати під заборону, як третій розділ (розваги з ризиком).

Варто звернути увагу на деякі випадки, згадані сенегальским проповідником і ісламським дослідником Ндіого Самбом (Ndiogou Samb) у відношенні майсіра під заголовком «Майсір в сучасну епоху»:

«В наш час з’явилось дуже багато способів і типів майсіру, особливо з розвитком засобів масової інформації і комунікації. Люди почали робити ставки на різноманітні спортивні матчі через Інтернет, SMS-повідомлення і теле- і радіоканали. Ці види розваг носять різноманітні назви, як ігри, призи і так далі. Але ці назви не змінюють суті. Усе це входить в значення майсір і кімар, які заборонені по Шаріату, якщо в них є головні ознаки майсіра, а саме:

• Гравці: з однієї сторони — учасник чи учасники гри або змагання, а з іншої сторони — організатор гри чи змагання, і організатором може бути приватна особа чи компанія.

• Способи майсіру: змагання чи гра, як спортивний матч між двома командами, або гонка між конями, або боротьба між двома чоловіками и, або відправка короткого повідомлення і певного слова з мобільного телефону на якийсь номер, після чого між відправниками проводиться лотерея, і виграє той, чий номер буде обраний по принципу випадковості.

• Гроші з обох сторін: з однієї сторони, гроші, на які гравець купує квиток або оплачує вартість телефонного дзвінка або короткого повідомлення, яке він відправляє, а з другої сторони — гроші, витрачені особою чи компанією-організатором ігор чи змагань, які він виплачує комунікаційним компаніям або засобам масової інформації.

• Підсумок гри: результатом повинен бути збиток або прибуток в усіх видах азартних ігор, древніх і сучасних. Але наша сучасна епоха відрізняється тим, що тим, хто програв, завжди є одна сторона — найслабкіша. Бідний, потребуючий чоловік чи чоловік з середнім прибутком збирає гроші, а потім, обманюючись, виділяє невелику суму із цих грошей одному із організаторів подібних розваг, вірячи в те, що він може стати переможцем. Що стосується організатора гри чи змагання, то він у жодному випадку нічого не втратить, окрім довольства Аллаха. Всевишній говорить:

قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

«Скажи: «Воістину, зазнають збитку ті, які втратять себе і свої родини в День воскресіння. Воістину, це і є явний збиток!» (39:15)».

Кінець цитати.

В наш час з’явилось багато конкурсів, ігор, розваг і ставок в різних формах для дорослих і дітей. Отож, є багато питань, які необхідно задати, щоб дізнатись шаріатські рішення по практикам, які, можливо, вважаються майсіром.

І на завершення: майсір включає в себе багату кількість ставок, змагань і фізичних і навіть нефізичних ігор. Хоча вчені Ісламу і дали визначення деяким із них, але вони збільшуються з плином часу і проявляються у багатьох нових формах. Тому необхідно звертати увагу при проведенні змагань чи ігор, в яких є розвага, особливо якщо вони включають грошові вкладення чи ставки з двох сторін або навіть з однієї сторони. Мусульманин повинен зупинитись і дізнатись, дозволені чи заборонені Шаріатом ігри, змагання і ставки, а також, що вважається майсіром, а що ні.

Ми показали лише верхівку айсберга в цій широкій темі з багатою кількістю аспектів на рівні людини і держави. Варто завжди уточняти і деталізувати у знаючих людей.

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
д-р Фарадж Мамдух
30 Мухаррама 1443 р.х.
07.09.2021 р.

Головне меню