Рішення основної проблеми людини 24 ч.

Світогляд
Друкарня

Звідки з’явилась людина?

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ

«Воістину, Ми створили людину із есенції глини» (23:12).

Що на нього очікує?

ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ* ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ

«Після цього ви неодмінно помрете. А потім, у День воскресіння, ви неодмінно будете воскрешенні» (23:15, 16).

Для чого вона була створена?

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів та людей лише для того, щоб вони поклонялись Мені» (51:56).

Який результат усього цього?

فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى * وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً

«Якщо ж до вас явиться від Мене вірне керівництво, то всілякий, хто послідує Моєму вірному керівництву, не виявиться заблудшим та нещасним . А хто відвернеться від Мого Нагадування, на того чекає тяжке життя» (20:123–124).

Звідки з’явилась людина? Що на неї очікує? Для чого вона була створена? надання повної думки про людину, життя та Всесвіт буде рішенням цієї основної проблеми людини. Коли ж знайде своє рішення основна проблема, тоді вирішиться і решта інших.

Основна та другорядна проблеми людини

Частина 24

Дев’яте: проблема у розумінні худа та далял

Життя людини швидкоплинне та повне турбот , його тривалість визначається кількістю часу та численністю потреб людини. Людині дана можливість вчиняти так, як вона вважає за потрібне, та вдовольняти свою природу. По суті, усі дії людини скеровані на вдоволення органічних потреб та інстинктів , якими б не були ці дії, навіть якщо мова йде про забави та розваги.

Враховуючи постійність у виконанні певних дій, коли людина вимушена постійно вдовольняти свою природу, вона потребує наявності одного критерію , згідно якому буде оцінювати свої вчинки. У протилежному випадку людина опиняється у замішанні та протиріччях. Людський розум не здатен встановлювати цей критерій, адже він напряму залежить від системи законів, законотворчої діяльності займатись якою людина так само безсильна . Законотворчість є виключно правом Аллаха. Раніше ми вже говорили про нездатність людини встановити один критерій для оцінки правильності поведінки.

Окрім цього, Всевишній Аллах надав людині право вибору, яким критерієм керуватись у житті , що і стало для неї предметом відповідальності — такліфом, с подальшою винагородою або покаранням за зроблений вибір . Якщо людина обере закон, ниспосланий Аллахом, то буде щасливою як у цьому , так і у Наступному житті , а якщо обере інший закон , то у цьому житті вона не набуде щастя і Судного дня опиниться у збитку.

Більшість людей перебуває в омані відносно того, що худа (істинний шлях) предопределений. Вони стали прямо розуміти деякі шаріатські тексти, не зв’язавши їх з іншими . Вони стали виводити необдумані рішення, хукми і цим шкодити, у першу чергу, собі, очікуючи, що сам Аллах наставить їх на істинний шлях і що можна не проявляти особливих старань з цього приводу.

Насправді:

— Всевишній Аллах надав людині право вибору — обирати систему життя, критерій правильності, істинний шлях, і зробив людину відповідальною за свій вибір у виконанні нею своїх зобов’язань, за що та згодом буде або винагороджена, або понесе суворе покарання. Всевишній Аллах сказав:

إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا

«Ми повели його шляхом вдячним, або невдячним»(76:3).

— Аллах вказав на худа (істинний шлях). Він роз’яснив людині істинний шлях для того, щоб та змогла зробити правильний вибір. Всевишній Аллах сказав:

إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى

«Нам належить вести прямим шляхом»(92:12).

Також Він сказав:

الم ،ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ،وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ،أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

«Аліф. Лам. Мім. Це Писання, в якому нема сумнівів, є вірним керівництвом для богобоязливих, які вірять у сокровенне, роблять намаз та витрачають із того, чим Ми їх наділили, які вірять у ниспослане тобі і ниспослане до тебе та переконані в Останньому житті. Вони слідують вірному керівництву від їх Господа, і вони є тими, хто набув успіху»(2:1–5).

У цих аятах Всевишній Аллах говорить, що ця книга (Коран) є вірним керівництвом для богобоязливих , які вірують у сокровенне, роблять намаз, витрачають із того, чим їх наділив Аллах, вірують у те, що ниспослано Мухаммаду ﷺ, і у те, що було ниспослано пророкам до нього, переконані в останньому житті та слідують вірному керівництву від їх Господа — такі є тими, хто набув успіху.

Людина повинна прагнути обрати істинний шлях, щоб її прихильність цьому шляху стала більш сильною, міцною. На це вказують аяти Корану. Всевишній Аллах сказав:

وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى

«Аллах збільшує прихильність прямому шляху тих, хто слідує прямим шляхом»(19:76),

وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْواهُمْ

«Тим, хто слідує прямим шляхом, Він збільшує їх прихильність прямому шляху та дарує їх богобоязливість»(47:17),

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

«А тих, які б’ються заради Нас, Ми неодмінно поведемо Нашими шляхами. Воістину, Аллах — з тими, хто робить добро»(29:69).

Людина повинна обрати істинний шлях, ниспосланий від Аллаха. Того, хто обрав цей шлях, Аллах підтримає на цьому шляху. Але якщо людина відвернеться та обере оману, то Аллах підсилить її оману. Всевишній Аллах сказав:

وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ

«Аллах не вводить в оману людей, яким Він вказав прямий шлях , доки Він не роз’яснить їм, чого вони повинні стерегтись»(9:115).

Аллах показав людині істинний шлях та надав вибір. Той, хто обере істину , того Аллах зміцнить на цьому шляху, створивши для цього причини, а той, хто обере оману, тому Він збільшить її, створивши причини цьому. Проте ці причини не впливають на вибір людиною того чи іншого шляху Аллаха. Зверніть увагу на самудян, які обрали оману після того, як Аллах вказав їм прямий шлях. Всевишній Аллах сказав:

وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْنَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى فَأَخَذَتْهُمْ صَاعِقَةُ الْعَذَابِ الْهُونِ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

«Що ж стосується самудян, то Ми вказали їм на прямий шлях, але вони віддали перевагу сліпоті перед вірним керівництвом, і їх уразила блискавка принизливих мук за те, що вони набули» (41:17).

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Абу Мухаммад (Халіфа Мухаммад), Йорданія
23 Джумада аль-уля 1438 г.х.
20.02.2017 р.

Головне меню