Демократія — глобальна катастрофа для усього людства

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

Коли деякі бачать у демократії шлях до порятунку, інші із числа мислителів Заходу говорять про її поразку і про те, що вона привела до «споживацької культури», що потягла за собою страждання для усього людства.

На цьому тижні коментарі Державного секретаря США Рекса Тіллерсона розкрили, що навіть «велика» держава (Америка) піддалась таким же маніпуляціям (маються на увазі вибори президента), яким піддались прості американці. Причина тому — створення штучних бажань у людей.

Споживацька культура несе в собі соціальний рівень, цінності та діяльність, зв’язані зі споживанням товарів та послуг. Письменник, кандидат Нобелевської премії Брайант Мак Гілл заявив: «У споживацькому житті ми перетворились на одноразові відходи після споживання, які викидають якомога далі». Маніпуляція з урахуванням споживацького підходу до усього на протязі десятка лет привела до поступового поширення депресій серед населення. Це відповідає думці Джона У. Шумакера, що написав про це у 10 книгах, де він згадує: «Споживацьке життя обертається навколо неймовірно завищених матеріальних бажань, які по своїй суті низькі та штучні. Вони не несуть в собі який-небудь зміст, вони несуть за собою лише роздратування, занепокоєння та обурення. Тому у своєму житті людина починає знаходити усе похмурим та чорно-білим».

Подібне положення речей не є чимось неочікуваним, адже люди відрізняються один від одного своїми вродженими якостями. Проте культура споживання фокусує виробництво та творчість у руках крупних компаній, отож, більшість людей обертається на пасивних споживачів, де домінують фаст-фуд та газовані напої. Тепер електронна комунікація в Інтернет - просторі бере участь у формуванні думки у наших, внаслідок чого ми стали не думати про своє положення, адже за нас вже подумали. Людина зараз поглинута питанням споживацтва настільки, що не знаходить час для самої себе і для інших, що стало технологічною катастрофою.

У 1927 банкір Уолл-стріт Пол Мазур, працюючий у «LehmanBrothers», виступаючи у гарвардському університеті, сказав наступне: «Ми повинні перенести Америку із культури потреб у культуру бажань. Необхідно підготувати почуття людей так, щоб вони постійно бажали чогось нового. При цьому треба це зробити таким чином, щоб, коли іще не закінчилось споживання старого, вони вже хотіли чогось нового. Нам необхідно сформувати у людей новий формат оцінки речей таким чином, щоб бажання подавляли їх потреби».

У Пола Мазура був дуже впливовий бізнес-партнер на ім’я Едвард Бернейс (чиїм дядькою був Зігмунд Фрейд), він був майстром у соціальній маніпуляції. Це допомогло йому влаштуватись на роботу в американську компанію «BritishAmericanTobacco». Його задача полягала у тому, що переконати жінок почати курити, хоча це йшло урозріз з устоями того часу. У 1929 р. він організував ходу на підтримку куріння жінок у громадських місцях, адже тютюновий дим відповідав моді та символу «полум’ю свободи». Він дав відчути жінкам, що куріння — це ознака прагнення до звільнення. Навіть зелений колір був зображений ним як символ ходи, що він є модним для жінок. Причина цього полягала у тому, що цигарки кампанією «BritishAmericanTobacco» випускались в упаковках зеленого кольору. Таким чином він добився небаченого успіху: жінки почали курити публічно, що принесло величезні прибутки «BritishAmericanTobacco».

Маніпуляція не обмежується лише прибутком. Єдвард Бернейс пише:

«Маніпуляція свідомістю та розумом людей по відношенню до устоїв та поглядів суспільства є важливим чинником у демократичному суспільстві. Ті, хто використовує цей інструмент, створює невидимий уряд, тобто реальну владу у країні. Адже ми — прості громадяни, наш розум сильний до стереотипів, наші погляди формують люди, про яких ми ніколи не чули. І так відбувається майже у кожному пазлі нашого повсякденного життя. Над нами домінують декілька людей, у руках яких — ниточки громадської свідомості».

Сьогодні, коли за пошуковими системами та електронною комунікацією слідують наші ідеї та поведінка, це відкриває нові можливості тим, хто бажає контролювати громадську думку. Навіть обрані правителі бояться втратити контроль над зовнішніми чинниками, що впливають на свідомість людей. Держсекретар США Рекс Тіллерсон заявив: «Росія втрутилась в американські вибори; причина цього — у тому, що Америка зробила недосить, щоб завадити їй». Говорячи по-простому, він визнав, що на вибори вплинуло маніпулювання громадською свідомістю, яка формується за межами держави.

Деякі мислителі на Заході хочуть змін. Еріх Фромм сказав: «Ми не можемо зліпити із людей проникливих індивідів, щоб вони відповідали цьому суспільству. Тому ми потребуємо суспільства, яке буде відповідати нуждам людей». Джон У. Шумакер сказав: «Усі ознаки вказують на те, що наша застаріла система, яку деякі називають «лихий капіталізм», буде головувати, доки глобальна катастрофа не встановить нові культурні тенденції».

Нові культурні тенденції — перед тобою, мир потребує їх. Так неси їх усьому світу! Сказав Аллах:

لَمۡ يَكُنِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَٰبِ وَٱلۡمُشۡرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّىٰ تَأۡتِيَهُمُ ٱلۡبَيِّنَةُ ١ رَسُولٞ مِّنَ ٱللَّهِ يَتۡلُواْ صُحُفٗا مُّطَهَّرَةٗ ٢ فِيهَا كُتُبٞ قَيِّمَةٞ

«Невіруючі із з людей Писання та многобожників не розстались з невір’ям, доки до них не явилось ясне знамення — Посланець від Аллаха, який читає очищені свитки. У них містяться правдиві Писання» (98:1–3).


Газета «Ар-Рая»
Абдуллах Робін
12 Джумада аль-ахіра 1439 р.х.
28.02.2018 р.

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая