Незважаючи на страждання і печалі, незважаючи на тривогу і тиранію, незважаючи на відсутність панування Ісламу, ми радіємо приходу Рамадану — місяцю добра і благословення.
Ми радіємо появі його Місяця, приходу його днів і ночей. Кожну хвилину священного місяця ми стараємось проводити у покорі Аллаху. Цей місяць є чудовою можливістю зібрати нагороду за добрі справи і наблизитись до Всевишнього Аллаха. Ці лічені дні або ми використовуємо правильно — і набуваємо успіху, абу губимо — і жалкуємо. Пост у місяць Рамадан Аллах відніс до Себе, як про це повідомляться від Посланця Аллаха ﷺ:
قَالَ اللَّهُ: كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
«Всевишній Аллах говорить: «Будь-яка справа сина Адама робиться ним для себе ж, окрім посту, адже, воістину, пост — заради Мене, і Я відплачу за нього»(Бухарі).
Хто поститься у Рамадан з вірою і надією, тому будуть прощені колишні гріхи, тобто Аллах пробачить того, хто щиро тримає пост заради ліку Всевишнього, уникаючи Його заборон і виконуючи Його веління, Посланець Аллаха ﷺ сказав:
الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ، وَالْجُمُعَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ، وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ، مُكَفِّرَاتٌ لِمَا بَيْنَهُنَّ مَا اجْتُنِبَتِ الْكَبَائِرُ
«П’ятикратний намаз, п’ятниця до п’ятниці, Рамадан до Рамадану — спокутування за гріхи, скоєні між ними, окрім великих гріхів» (Муслім).
Аллах говорить:
إِن تَجۡتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنۡهَوۡنَ عَنۡهُ نُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَئَِّاتِكُمۡ وَنُدۡخِلۡكُم مُّدۡخَلٗا كَرِيمٗا
«Якщо ви будете уникати великих гріхів із того, що вам заборонено, то Ми пробачимо ваші злодіяння і введемо вас у вшанований вхід» (4:31).
Іслам не є тим, що передається у спадок чи однією стороною особистості людини . Поклоніння не є звичкою, а представляє собою те, за що ми сподіваємось отримати нагороду від Аллаха. Підкоряючись Творцю, людина відчуває солодкість віри і відчуває зв’язок з Ним. Серед обрядів поклоніння ми знаходимо пост, який уособлює собою не лише голод і спрагу, також відображається на словах і поведінці. Але чи відбувається так насправді? Чи відповідає наша поведінка духовності цього місяця, прихід якого багато хто із наших праведних попередників чекали на протязі шести місяців, звертаючись до Аллаха з проханням отримати можливість знов провести його у покорі, а після нього шість місяців вони просили Аллаха у своїх мольбах прийняти їх добрі справи?
- Чи проводимо ми денний час Рамадану, утримуючись від усього, що гнівить Аллаха, а не лише від їжі і питва?
- Чи проводимо ми нічний час благословенного місяці у благих діяннях, молитвах і прославляннях Аллаха?
- Чи міркуємо ми над прочитаними аятами, або просто прогортаємо сторінки Корану, бажаючи якомога швидше прочитати усю Книгу?
- Чи піклуємось ми про друзів, родину та сусідах, і чи відчуваємо ми скруту бідних і потребуючих?
Те, що ми насправді бачимо (окрім малої частини мусульман), це збільшення витрат на їж, впадаючи у витончення у виготовленні її різновидів, як домогосподарка проводить більшу частину свого часу на кухні, і складається таке враження, як нібито усі вони бажають відігратись за дотримання довгих годин посту. О якщо б вони з’їдали усю приготовлену їжу, більша частина якої відправляється на смітник!
Те, що ми спостерігаємо, ця порожня витрата дорогоцінного часу усю ніч до світанку на званих вечорах, за накритими столами у ресторанах або святкових ринках. Або ж бачимо, як мусульманин «вбиває час» в Інтернеті, переписуючись у чатах і прогортаючи сайти, або за переглядом телебачення, серіалів чи програм, скерованих на те, щоб віддалити мусульман від релігії і наповнити їх тим, що відволікає від релігійних обрядів і поминання Аллаха. Різноманітні супутникові канали і агентства конкурують у цій справі, а люди не усвідомлюють того, що вони витрачають свій дорогоцінний час.
Рамадан — це місяць старанності і поклоніння, але багато хто із мусульман перетворили його на місяць лінощів і відпустки, розважаючись вночі і відпочиваючи удень. Багато хто із них використовують пост як привід, щоб залишити роботу або виконувати її недобросовісно, особливо ті, хто працюють у сфері державних послуг . Можна помітити, що вони не виконують свою роботу так, як повинні, і проявляють байдужість, а інколи і взагалі можна почути від них: «Ви що не бачите, що я пощусь?». Ми бачимо усе це, не говорячи вже по роздратованість через голод і спрагу!
Якщо ми повернемось до істинному розумінню посту, як розуміли його перші покоління мусульман, то зрозуміємо, що Рамадан — це місяць старання і досягнень, а не сну, розслабленості і лінощів, і що немає ніякого протиріччя між поклонінням,, постом, бдінням перед Господом світів і між діяльністю по досягненню намісництва на землі. Рамадан — це місяць великих перемог і відкриттів, як перемога при Бадрі у 2 році по хіджрі, відкриття Мекки у 8 р.х., відкриття аль-Андалуса у 29 р.х., відкриття Аморії у 223 р.х., перемога у битві при Айн-Джалуті у 658 р.х. та інші вирішальні битви в історії Ісламу і мусульман.
Рамадан — це місяць благодаті і добра, місяць, коли Ісламський Шаріат спонукає мусульман прагнути до добру у ці благословенні дні, у тому числі — годувати тих, хто поститься. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
مَنْ فَطَّرَ صَائمًا كانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْءًا
«Хто пригощає того, хто поститься ( на іфтарі), отримує за це таку ж винагороду, як і той, хто поститься, і при цьому винагорода того, хто поститься, не зменшується» (ат-Тірмізі).
Праведні попередники говорили: «Покликати десятьох друзів і нагодувати кращою їжею улюбленіше для мене, аніж звільнити десятьох нащадків Ісмаіля». Багато хто із попередників віддавали перевагу віддавати свою їжу, будучи самі тими, хто тримав пост; серед них — Абдуллах ібн Умар, Дауд ат-Таі, Малік ібн Дінар, Ахмад ібн Ханбаль. Ібн Умар сідав розговлятись лише у колі сиріт і бідняків. І були такі серед попередників, які годували своїх братів, будучи тими, хто тримав пост, сиділи з ними і прислужували їм; серед них — аль-Хасан та Ібн аль-Мубарак.
Чи так вчиняють мусульмани сьогодні? Хоча сьогодні і накриваються столи для тих, хто поститься, але для яких? Для бідних і жебраків, для родичів, чи для багатих та тих, хто становить інтерес? Ці столи накриті заради ліку Аллаха, щоб отримати нагороду, подібно нагороді тих, хто поститься, чи як суперництво, хизування і показуха?
Мечеті також переповнені тими, хто молиться, але після Рамадану вони порожніють, як нібито вимагається здійснення колективних молитов лише у цій місяць.
Ми бачимо кожен рік у Рамадан, як жінки заполоняють ринок у нічний час діб, і особливо це скупчення підсилюється в останні десять ночей під приводом підготовки до свята розговіння (Ід аль-Фітр), оскільки треба купити одяг та інші особисті атрибути, щоб «гідно» відсвяткувати завершення посту. Як нібито в останні десять ночей Рамадану нам наказано вештатись по вулицям та ринкам, а не старатися у поклонінні, бажаючи знайти і провести у бдінні Ніч предопредеління (Ляйлятуль-къадр) і отримати за це велику нагороду. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
رَغِمَ أَنْفُ امْرِئٍ أَدْرَكَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ
«Нехай буде принижена людина, яка застала Рамадан, і не отримала прощення» (ат-Тірмізі).
Просимо Аллаха наповнити наше життя покорою і поклонінням, а також очистити наші наміри. Просимо прийняти наші добрі діяння, молитви і дотримання. Просимо наділити нас благом і добром. Просимо здійснити у найближчий час Свою обіцянку і благу звістку Свого Посланця ﷺ про по методу пророцтва.
Газета «Ар-Рая»
Мусліма Шамі Умм Сухайб
10 Рамадану 1440 р.х.
15.05.2019 р.