Звіт правителя має на увазі наказування схвалюваного і утримання від засуджуваного. Правом усіх мусульман, а також їх колективним обов’язком (фард кіфая) є вимога звіту від правителів за їх дії.
Не дозволено, щоб Умма була позбавлена групи, яка буде виконувати цей фард, незважаючи на наявність окремих індивідів. Якщо частина мусульман виконала цей фард, то з решти спадає гріх, але це не означає, що решта мусульман повинні утриматись від звіту і не закликати до ньому. Якщо правитель робить упущення в законах Шаріату, то кожен мусульманин повинен піддавати його звіту, наказувати схвалюване, забороняти засуджуване, стримувати, наставляти і радити. Передається від Умму Салами, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
سَتَكُونُ أُمَرَاءُ فَتَعْرِفُونَ وَتُنْكِرُونَ، فَمَنْ عَرَفَ بَرِئَ، وَمَنْ أَنْكَرَ سَلِمَ، وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ
«В найближчому майбутньому будуть правителі, яких ви будете закликати до схвалюваному і засуджувати. Хто із вас буде закликати їх до схвалюваному, той буде чистий. Хто із вас буде засуджувати їх, той збереже себе. Але хто погодиться з ними і послідує за ними…» (Муслім).
Звіт правителя не суперечить підкоренню йому, Шаріат приписав підкорятись володарям влади і прирівняв це до підкоренню Аллаху і Його Посланцю ﷺ. Всевишній Аллах сказав:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ فَإنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ والرَّسُولِ إنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ واليَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وأحْسَنُ تَأْوِيلاً
«О, ті, які увірували! Підкоряйтесь Аллаху, підкоряйтесь Посланцю і володарям впливу серед вас . Якщо ж ви будете сперечатись про що-небудь, то зверніться з цим до Аллаху і Посланцю, якщо ви віруєте в Аллаха і Останній день. Так буде краще і чудовіше по значенню (або по ісходу; або по винагороді)!» (4:59).
Посланець Аллаха ﷺ сказав:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ أُمِّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ مُجَدَّعٌ، فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِيعُوا مَا أَقَامَ لَكُمْ كِتَابَ اللَّهِ
«Якщо поставлять над вами правителем чорного раба з відірваними частинами тіла, який буде правити вами згідно з установами Книги Аллаха Всевишнього, слухайте його і підкоряйтесь йому» (Тірмізі).
Мусульманин повинен підкорятись правителю, поки він править по законам Аллаха і поки його рішення відповідають Шаріату. Якщо серед мусульман поширилась розбіжність по якому-небудь питанню, то думка правителя усуває розбіжність, і мусульмани повинні слідувати його рішенню — як відкрито, так і таємно. Якщо ж правитель наказує те, що суперечить Шаріату, то немає йому в цьому підкорення. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
لَا طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ، إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ
«Немає підкорення в непослуху Аллаху, підкорення повинно бути в дозволеному» (Муслім),
لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
«Немає підкорення створеному в непослуху Аллаха Великого і Славного» (Ахмад).
Підкорення правителю засновано на тому, що він відповідальний за запровадження Ісламу. Звіт правителя заснований на контролі правильності запровадження законів Ісламу. Якщо правитель коїть несправедливість або робить упущення в запроваджені законів Ісламу, то Умма повинна виправляти і піддавати звіту його, при цьому підкорятися в благому.
Що стосується немусульман, то у них є право подавати скаргу на несправедливість правителя або на погане запровадження законів Ісламу по відношенню до них, якщо таке спостерігається. Скарга — це право зімміїв і мусульман. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَإِنِّي لأَرْجُو أَنْ أَلْقَى رَبِّي وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يَطْلُبُنِي بِمَظْلِمَةٍ
«… я бажаю зустрітись з Аллахом в тому положенні,коли ніхто не буде вимагати від мене відшкодування за несправедливість…» (Тірмізі).
В цьому хадісі під словами «ніхто не буде вимагати» маються на увазі як мусульмани, так і немусульмани. В книзі «Проект Конституції», підготовленої Хізб ут-Тахрір, в главі «Система правління» в 20 статті говориться: «Правом усіх мусульман, а також їх колективним обов’язком (фард кіфая) є вимога звіту від правителів за їх дії. Немусульмани із числа громадян держави володіють правом подачі скарги на несправедливість правителя і його неправильне застосування законів Ісламу по відношенню до них».
Звіт правителя — це благо для Умми і її порятунок, оскільки за допомогою звіту вона запобігає несправедливості правителя або його нездатність піклуватись про справи громадян. Той, хто був вбитий, піддаючи звіту правителя, прирівнюється до Хамзи, господину шахідів. Від Джабіра ібн Абдуллаха передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ المُطَّلِبِ، ورجلٌ قام إلى إمامٍ جَائِرٍ فأمرَهُ ونَهاهُ، فَقَتَلهُ
«Господин шахідів — Хамза ібн Абдульмутталіб і чоловік, яки встав перед несправедливим правителем, наказуючи і забороняючи, і був вбитий ним» (Хакім).
Мухаммад Саліх
30 Зуль-хіджа 1443 р.х.
29 червня 2022 р.