Головна причина коротких шлюбів — неправильний вибір

Статті
Друкарня

Кількість розлучень, особливо — такого феномену, як розлучень до вступу у повноцінне подружнє життя, серед молодих родин в Йорданії продовжує зростати, і головною причиною є невірний вибір партнера по шлюбу, повідомляє міністерство соціального розвитку.

Так, згідно дослідженню д-ра Фаваза ар-Ратруда, офіційного представника міністерства соцрозвитку Йорданії, щорічно у середньому 13541 родини розриває шлюб іще до початку спільного життя, що складає 42% від загальної кількості розлучень.

Шлюб є невід’ємним елементом людського життя та повинен регулюватись нормами Шаріату, перша із яких у даній сфері стосується правильного вибору партнера по шлюбу: чоловік повинен вибирати жінку за її богобоязливість та добрий нрав, аналогічно повинна робити свій вибір і жінка у відношенні майбутнього чоловіка. Від Абу Хурайри повідомляється, що Пророк ﷺ сказав:

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَلِجَمَالِهَا، وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ

«Жінка береться заміж по чотирьом якостям: багатству, шляхетному походженню, красі та релігійності. Одружуйся на релігійній та процвітай».

Перебуваючи під впливом невірних устоїв, люди віддають перевагу жінці за її багатство, красу, походження або авторитет, проте шаріатський закон наполягає на виборі богобоязливої жінки для шлюбу — вчиняти так є обов’язковим. Що ж стосується вибору по решті якостей, то вони є бажаними.

Від Абдуллаха ібн Саляма передається, що Пророк ﷺ сказав:

خَيْرُ النِّسَاءِ مَنْ تَسُرُّكَ إِذَا أَبْصَرْتَ، وَتُطِيعُكَ إِذَا أَمَرْتَ، وَتَحْفَظُ غَيْبَتَكَ فِي نَفْسِهَا ومَالِكَ

«Краща із жінок — це та, яка радує тебе, коли дивишся на неї, підкоряється тобі, коли велиш їй, і у твою відсутність береже себе та твоє майно».

Пророк ﷺ наказував:

تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ، فَإِنِّي مُكَاثِرٌ الأَنْبِيَاء يَوْمَ الْقِيَامَةِ

«Одружуйтесь на люблячій та часто народжуючій жінці. Воістину, у Судний День я буду перевершувати вами решту пророків».

«Любляча» (аль-вадуд) — та, яка викликає любов свого чоловіка своїм добрим партнерством у шлюбі, не обтяжлива, не похмура та не многожалібна, а «часто народжуюча» (аль-валюд) — це та, чиї жінки у роді, такі як мати, сестри, та тітки, у своїх родинах мають багату кількість дітей. Ось дві якості, які необхідно шукати у майбутній дружині.

Обмежуватись же багатством, походженням або шляхетністю, повністю відкидаючи при цьому релігійність, заборонено. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ لِحُسْنِهِنَّ، فَعَسَى حُسْنُهُنَّ أَنْ يُرْدِيَهُنَّ، وَلَا تَزَوَّجُوهُنَّ لِأَمْوَالِهِنَّ، فَعَسَى أَمْوَالُهُنَّ أَنْ تُطْغِيَهُنَّ، وَلَكِنْ تَزَوَّجُوهُنَّ عَلَى الدِّينِ، وَلَأَمَةٌ خَرْمَاءُ سَوْدَاءُ ذَاتُ دِينٍ أَفْضَل

«Не одружуйтесь на жінках лише через їх красу — може бути, краса погубить їх! Не одружуйтесь через їх багатство — може бути, багатство виведе їх за межі дозволеного. Проте одружуйтесь на них за їх релігійність. Темношкіра з отвором у носі (для кільця) невільниця, яка прихильна своїй релігії, краще».

Так необхідно вибирати дружину;і те ж відноситься і до вибору чоловіка: у ньому повинні бути присутніми богобоязливість та добрий нрав. Пророк ﷺ сказав:

إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ

«Якщо до вас прийшов (просити руки вашої підопічної незаміжньої жінки) той, чиєю прихильністю до релігії ви задоволені, то видавайте заміж за нього. Інакше, якщо ви не зробите цього, буде смута на землі і почнеться масова розбещеність» (ат-Тірмізі).

Решта якостей, такі як багатство, краса і т.д., є другорядними , бажаними. Посланець ﷺ вважав розтрату чоловіком майна та його нездатність утримувати жінку достатньою причиною, щоб відмовити йому в одруженні. Поганий нрав, погане обходження та побиття також були приводом відмовити такому чоловіку. Як повідомляє Фатіма бінт Кайс, коли вона стала дозволеною для заміжжя, до неї посватались Муавія ібн Абу Суфьян та Абу Джахм, і вона прийшла до Пророка ﷺ спитати поради, на що він ﷺ сказав:

أَمَّا أَبُو جَهْمٍ فَلَا يَضَعُ عَصَاهُ عَنْ عَاتِقِهِ، وَأَمَّا مُعَاوِيَةُ فَصُعْلُوكٌ لَا مَالَ لَهُ، انْكِحِي أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ

«Що стосується Абу Джахма, то він б’є жінок, що стосується Муавії , то у нього нема грошей, тому виходи заміж за Усаму ібн Зейда» (Муслім).

Ібн Аббас (р.а.) сказав, що дружина Сабіта ібн Кайса прийшла до Пророка ﷺ і сказала: «О Посланець Аллаха, я не скаржусь ані на нрав, ані на релігію Сабіта ібн Кайса, проте мені ненависно невір’я (невдячність чоловіку) в Ісламі». Він сказав їй:

أَتَرُدِّينَ عَلَيْهِ حَدِيقَتَهُ؟

«Чи повернеш ти йому сад (дарований у якості махра)?». Вона відповіла: «Так», — і тоді Посланець Аллаха ﷺ сказав:

‏اقْبَلْ الْحَدِيقَةَ وَطَلِّقْهَا تَطْلِيقَةً

«Візьми сад і дай їй остаточне розлучення» (Бухарі).

У Ібн Маджі повідомляється, що вона попросила розлучення через те, що він був потворний: «Сабіт ібн Кайс був настільки потворний, що його дружина Хабіба бінт Сахль сказала: «Якщо б я не боялась Аллаха, то плюнула б йому в обличчя, коли він уперше залишився зі мною наодинці».

Такими є деякі якості, на які варто звернути увагу тим, хто вступає у подружнє життя, для того, щоб їх вибір та шлюб були здоровими. Проте сьогодні чоловіки та жінки, перебуваючи у пошуках своїх майбутніх партнерів шлюбу, в останню чергу дивляться на богобоязливість та нрав, а у першу — на багатство, красу та високе положення, що врешті решт приводить до частих розлучень.

Поруч із цим, шлюб є не індивідуальною та особистою справою кожного, а соціальним взаємовідношенням між чоловіком та жінкою, що вимагає особливої системи , яка регулює дані взаємостосунки та вирішує можливі проблеми. Цим займається держава за допомогою законів, виведених із Шаріату. Згідно вимозі Ісламу, у випадку розлучення опіка над дітьми покладається на мати, а їх утримання — на батька. Якщо ж мати виходить заміж, то обов’язок опіки переходить до бабусі з боку матері , якщо її нема — до бабусі , тітки, з боку батька, або до його сестри і т.д. Таким же чином, згідно шаріатському закону про утримання, у випадку нездатності батька обов’язки покладаються на дідуся з боку батька і т.д. Так виконується закон в ісламській державі . Що ж стосується сьогоднішнього положення, то виконання низки шаріатських законів залишено на особистий розсуд кожного, не застосовується належним чином або відсутнє зовсім, що слугує причиною виникнення проблем, з якими розлучена жінка не у змозі справитись — порушуються її права та права дітей; родина чоловік відмовляється прийняти їх та виконувати зобов’язання по їх утриманню; родина розлученої відмовляється прийняти її з дітьми; суспільство дивиться на неї із засудженням , а деякі «вовки» вважають її легкою здобиччю та переслідують; вона вимушена працювати, оскільки державної грошової допомога по догляду за дітьми недосить і її вистачає лише на декілька днів . Ми гостріше за усе потребуємо втілення Шаріату нашого Господа для того, щоб вийти із цієї величезної кількості соціальних проблем, які обернули життя значної частини жінок на страждання.

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Наджах Сабаттін, Йорданія
21 Джумада аль-уля 1436 р.х.
12.03.2015р.