Наш стяг — символ нашої віри

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

В країнах мусульманського світу піднімаються «суверенні» прапори, особливо в дні так званої незалежності. Але чи замислювались мусульмани про те, що символізують ці прапори, звідки їх кольори і хто їх вигадав? Особливо враховуючи, що практично усі вони походять від одного прапора — першого арабського прапора, піднятого на початку XX сторіччя на знак так званого Арабського повстання, яке очолив шеріф Хусейн проти Османського Халіфату.

Тим не менш, походження першого прапора залишається загадковим. Одні джерела пов’язують його з арабськими діячами, які використовували його як символ незалежності, а інші — з британськими політиками, які надихали арабів підняти цей стяг проти Халіфату. В документах, які зберігаються в британських архівах Лондону, говориться, що прапор був розроблений британським дипломатом сером Марком Сайксом з ціллю пробудити почуття «арабської ідентичності» і спровокувати повстання проти Османського Халіфату.

Хоча «Арабське повстання» мало вкрай обмежений розмах і було організовано британцями, а не арабами, його прапор спричинив вплив на національні прапори багатьох арабських країн, які утворились після Першої світової війни. Серед них прапори Єгипту, Йорданії, Іраку, Кувейту, Судану, Сирії, ОАЕ, Ємену, Палестини, Сомаліленду, Сахарської Арабської Демократичної Республіки, Лівії і багатьох інших.

В основі прапор кожної країни пов’язаний з її культурою, переконаннями і вірою. Наприклад, прапор Великобританії і Північної Ірландії, створений в 1801 році, в рік їх об’єднання, включає червоний хрест Святого Георгія (покровителя Англії), білу рамку, яка формує хрест Святого Патріка (покровителя Північної Ірландії) і діагональний хрест у формі X — хрест Святого Андрія (покровителя Шотландії). Те ж стосується прапора США, який відображає їх систему, національну культуру і навіть використання кольорів веселки як символу певних цінностей. Прапори ідеологічних країн відображають їх систему життя і світогляд.

Ісламська держава встановила для себе прапор і стяг, які були приписані самим Посланцем Аллаха ﷺ. Прапор був білого кольору, на якому чорними буквами було написано: «Ля іляха ілля Ллах, Мухаммад расулюллах». Він вручався командуючому армією чи полководцю і служив знаком його місцезнаходження, залишаючись з ним, де б він не знаходився. Доказом цьому служить хадіс:

أَنَّ النَّبِيَّ ﷺ دَخَلَ مَكَّةَ يَوْمَ الْفَتْحِ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ

«В День підкорення Мекки, коли Пророк входив до міста, його прапор був білим», (передано Ібн Маджою від Джабіра).

Також від Анаса, ан-Насаі передає:

أَنَّهُ ﷺ حِينَ أَمَّرَ أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ عَلَى الْجَيْشِ لِيَغْزُوَ الرُّومَ عَقَدَ لِوَاءَهُ بِيَدِهِ

«Коли Пророк призначив Усаму ібн Зайда командуючим армією для походу на римлян, він власноруч вручив йому прапор».

Чорний стяг з написом білим шрифтом «Ля іляха ілля Ллах, Мухаммад расулюллах» використовувався командирами військових підрозділів, таких як батальйони і роти. Доказом цьому служить хадіс, в якому Пророк ﷺ під час битви при Хайбарі сказав:

لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلاً يُفْتَحُ عَلَى يَدَيْهِ، يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللهُ وَرَسُولُهُ

««Завтра я вручу стяг тому, через кого буде дарована перемога. Цей чоловік любить Аллаха і Його Посланця, і його люблять Аллах і Його Посланець...» Після чого прапор був вручений Алі, нехай буде задоволений ним Аллах» (хадіс узгоджений). Тоді Алі був командиром одного із підрозділів армії.

Також у розповіді аль-Харіса ібн Хассана аль-Бакрі сказано:

قَدِمْنَا الْمَدِينَةَ فَإِذَا رَسُولُ اللهِ ﷺ عَلَى الْمِنْبَرِ وَبِلَالٌ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَقَلِّدٌ السَّيْفَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللهِ ﷺ وَإِذَا رَايَاتٌ سُودٌ، وَسَأَلْتُ: مَا هَذِهِ الرَّايَاتُ؟ فَقَالُوا: عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ قَدِمَ مِنْ غَزَاةٍ

«Коли ми прибули до Медини, Пророк знаходився на мінбарі, а перед ним стояв Білал з мечем на плечі. Ми побачили чорні стяги і спитали: «Що це за стяги?». Нам відповіли: «Амр ібн аль-Ас повернувся із військового походу»» (Ахмад).

Слова «Ми побачили чорні стяги» означають, що багато чорних стягів знаходилось у командирів батальйонів і частин, у той час як у командуючого армією, Амра ібн аль-Аса, був білий прапор. Таким чином, прапор знаходився у командуючого армією, а стяги були у підрозділів армії.

Прапор закріплюється за командуючим армією і є відмітним знаком його ставки, супроводжуючи його скрізь. В бою ж командуючому битвою, будь то сам головнокомандуючий чи призначений ним полководець, вручає стяг, який супроводжує його під час битви. Саме тому стяг називали «матір’ю війни», оскільки він супроводжував командира в бою. Посланець Аллаха ﷺ, сповіщаючи людей про загибель Зайда, Джафара та Ібн Равахі, сказав:

أَخَذَ الرَّايَةَ زَيْدٌ فَأُصِيبَ، ثُمَّ أَخَذَهَا جَعْفَرٌ فَأُصِيبَ، ثُمَّ أَخَذَهَا عَبْدُ اللهِ بْنُ رَوَاحَةَ فَأُصِيبَ

«Стяг взяв Зайд, і він пав, потім стяг взяв Джафар, і він пав, потім стяг було взято Абдуллахом ібн Равахою, і він пав».

Якщо халіф сам веде армію в бій, допускається підняття прапора на полі бою разом зі стягом. Так, в «Життєписі Ібн Хішаму» говориться, що в битві при Бадрі були підняті і прапор, і стяг. В мирний час або після завершення битви стяги піднімаються різними підрозділами армії, включаючи батальйони, роти та інші військові частини.

Прапор закріплюється на вістрі списа і обертається навколо нього. Він передається командуючим арміями в залежності від їх кількості: командуючому першою армією, другої, третьої … чи арміями Шаму, Іраку, Палестини, або арміями Хартуму, Каїру і Бейруту, і так далі. Зазвичай прапор залишається згорнутим і розгортається лише у виняткових випадках. Наприклад, він розгортається над резиденцією халіфа, підкреслюючи її значущість, адже халіф є головнокомандуючим армії. Також прапори можуть бути розгорнуті над штабами командуючих арміями в мирний час, щоб народ міг відчути велич своїх прапорів. Проте якщо існує загроза безпеці в обізнаності ворогом щодо місцезнаходження командуючих, прапор може залишатись не піднятим, знаходячись в своєму початковому виді.

Чорний же стяг залишають свобідно майоріти на вітру, як це відбувається з сучасними прапорами. Він встановлюється на будівлях державних закладів, адміністративних відомств і служб безпеки, за винятком резиденції халіфа, де піднімається білий прапор, оскільки халіф є верховним головнокомандуючим. Над резиденцією також може бути піднятий і чорний стяг, оскільки вона є головною адміністративною будівлею у державі. Приватні особи і організації також можуть піднімати стяги над своїми будівлями і домами, особливо у свята і дні.

О, мусульмани! Стяг «аль-Укаб», стяг Посланця Аллаха ﷺ — це ваш прапор і ваш стяг. Піднімайте і підносьте ж їх, не боячись докорів, не піддавайтесь брехливим заявам, поширюваним серед вас. Цей прапор і стяг символізують Халіфат, вашу релігію і вашу віру, і вам не дозволено піднімати що-небудь інше, окрім них.

 

Газета «Ар-Рая»
Ібрахім Мушарраф
Член інформаційного офісу «Хізб ут-Тахрір», Судан
08.01.2025

Останній номер газети Ар-Рая арабською
Інтерв'ю з Османом Баххаш про газету «Ар-Рая»
Газета Ар-Рая